آموزش و تحصیل فرزندانمقالات آموزشی

11 دلیل برای انجام ندادن تکالیف (و روش مقابله با آن‌ها)

آیا وقتی از مدرسه به خانه برمی‌گردید، برای انجام ندادن تکالیف خود بهانه می‌آورید؟ اگر مانند بسیاری از دانش‌آموزان باشید، احتمالاً ترجیح می‌دهید چرت بزنید، با دوستان خود به صورت آنلاین صحبت کنید یا بازی‌های ویدیویی انجام دهید. همانطور که می‌دانید، انجام ندادن تکالیف و بهانه‌تراشی برای آن، مانع از موفقیت شما در مدرسه می‌شود.

اگر می‌خواهید عملکرد خوبی در مدرسه داشته باشید، حتماً می‌دانید که انجام دادن تکالیف، بخش مهمی از این فرآیند است. ما در این مقاله، ۱۱ مورد از رایج‌ترین دلایل و بهانه‌ها برای انجام ندادن تکالیف را ذکر کرده‌ایم و راه‌حل‌هایی برای مقابله با آن‌ها ارائه داده‌ایم.

بهانه های دانش آموزان برای انجام ندادن تکالیف
بهانه های دانش آموزان برای انجام ندادن تکالیف

دلیل شماره 1: فاقد دانش لازم هستید

اگر مدرسه می‌روید، به والدین و معلم خود اطلاع دهید که احساس می‌کنید مهارت یا دانش لازم برای تکمیل تکالیف را ندارید.

از معلم خود راهنمایی بیشتری بخواهید تا خیلی عقب نمانید. ببینید آیا والدینتان می‌توانند زمانی برای کمک به شما پیدا کنند یا می‌توانید به دنبال یک معلم خصوصی بگردید.

معلم‌ها در کنار شما هستند تا به شما کمک کنند مهارت‌هایی را توسعه دهید که به آن‌ها برای یادگیری دروس نیاز دارید. شما تنها کسی نیستید که احساس می‌کنید مهارت‌های لازم را ندارید، بنابراین از درخواست کمک خجالت نکشید. حتی ممکن است دوستان خوبی در هنگام مطالعه پیدا کنید که همین احساس را داشته باشند.

دلیل شماره 2: اعتماد به نفس ندارید

بسیاری از دانش‌آموزان خود را با همسالان  مقایسه می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به عدم اعتماد به نفس شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، بهانه‌جویی برای انجام ندادن تکالیف آسان است.

اما این چیزی است که باید بدانید: هر کسی نسبت به چیزی اعتماد به نفس ندارد.

شما ممکن است در ریاضیات خوب باشید، اما به کمک بیشتری در درس زبان انگلیسی نیاز داشته باشید. شاید شما در جغرافیا عالی هستید، اما زیست‌شناسی برایتان گیج‌کننده است.

اگر به توانایی خود در یادگیری یک موضوع خاص اعتماد ندارید، حتماً کمک بگیرید. معلمان، والدین و حتی دوستانتان به شما کمک خواهند کرد و روحیه لازم را به شما خواهند داد.

دانلود رایگان اپلیکیشن هم‌درس
دانلود رایگان اپلیکیشن هم‌درس

دلیل شماره 3: محل زندگی شما بیش از حد شلوغ است

یکی از بهانه‌هایی که معلم‌ها اغلب از دانش‌آموزان خود می‌شنوند این است که خانه خیلی شلوغ یا پر سر و صدا است و نمی‌توان تمرکز کرد.

یافتن فضایی آرام و استفاده از گوش‌گیر یا هدفون‌های حذف نویز می‌تواند به کاهش حواس‌پرتی کمک کند. این کار انجام تکالیف را برای شما آسان‌تر می‌کند.

اگر این راهکارها موثر نبودند، سعی کنید مکان جایگزینی برای انجام کار خود پیدا کنید، مانند کتابخانه یا خانه‌ی یک دوست.

شما همچنین می‌توانید با والدین خود در مورد این موضوع صحبت کنید. ممکن است آن‌ها نسبت به دلایلی که شما را از انجام تکالیف مدرسه باز می‌دارد، آگاه نباشند.

می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله‌‌های «چگونه بدون حواس پرتی درس بخوانیم» و «چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم: 20 نکته موثر»، دقت و توجه خود را در هنگام مطالعه افزایش دهید. همچنین در این مقاله: «کجا درس بخوانیم؟»، 10 نکته برای ایجاد فضای مطالعه‌ی ایده‌‌آل ذکر شده است.

دلیل شماره 4: نمی‌دانید از کجا شروع کنید

احساس اضطراب، اغلب باعث می‌شود که دانش‌آموزان ندانند از کجا شروع به انجام تکالیف کنند.

اگر تا به حال چنین احساسی داشته‌اید، پیشنهاد ما این است که:

  • یک نفس عمیق بکشید.
  • فضایی ایجاد کنید که بتوانید در آن فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی کنید.
  • فهرستی از تمام وظایف و مهلت‌ ارائه‌ی تکالیف خود تهیه کنید.
  • هر بار روی یک تکلیف کار کنید.
  • با یک تکلیف آسان شروع کنید تا به یک برد سریع برسید، یا با چالش برانگیزترین تکلیف شروع کنید تا آن را از سر راه بردارید.

دلیل شماره 5: روش مطالعه ضعیفی دارید

بسیاری از دانش‌آموزان در طول سال‌های تحصیلی خود عادت‌های بدی در هنگام مطالعه پیدا می‌کنند. اگر نمی‌دانید این عادات بد شامل چه مواردی هستند، مقاله‌ی «8 عادت بد در هنگام مطالعه که باید فوراً ترک کنید» را بخوانید.

همه به یک شکل یا با سرعت یکسان یاد نمی‌گیرند. به این ترتیب، هر دانش‌آموز باید روش مطالعه‌ی متفاوتی داشته باشد. اگر روشی که به کار گرفته‌اید نتیجه‌ای در بر ندارد، روش دیگری را امتحان کنید.

اگر می‌خواهید به محض اینکه از مدرسه به خانه برگشتید، تکالیف خود را انجام دهید، اما نمی‌توانید تمرکز کنید، سعی کنید قبل از رفتن به محل مطالعه، یک میان وعده بخورید و چرت بزنید.

اگر برای مطالعه تا دیر وقت بیدار می‌مانید، برای خود قانونی وضع کنید که در عرض یک ساعت پس از رسیدن به خانه شروع به انجام تکالیف کنید. یک برنامه‌ی منظم ایجاد کنید که در آن کار خود را تقریباً در یک زمان هر روز انجام دهید.

اگر هنگام درس خواندن خوابتان می‌گیرد و نمی‌دانید چه زمانی برای مطالعه بهتر است، این مقالات را بخوانید: «چگونه هنگام مطالعه از خواب آلودگی جلوگیری کنیم [13 راه برای بیدار ماندن و تمرکز]» و «بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی از روز است؟».

از یک روش مطالعه‌ی مناسب استفاده کنید
از یک روش مطالعه‌ی مناسب استفاده کنید

دلیل شماره 6: به مدرسه اهمیت نمی‌دهید

یک تصور غلط رایج این است که مدرسه مهم نیست و آنچه در این محیط یاد می‌گیرید پس از ترک مدرسه، دیگر به کار شما نمی‌آید.

البته درست است که سیستم آموزشی قابلیت ارتقا دارد و کامل نیست، اما دانشی که در مدرسه به دست می‌آورید به شما کمک می کند تا دنیا را بهتر درک کنید. مطالعه‌ی مقاله‌ی «راهکارهای مقابله با احساس تنفر نوجوان از مدرسه [15 راهکار موثر]» در این زمینه مفید خواهد بود.

روند تبدیل شدن به یک دانش‌آموز موثرتر شما را به سمت ایجاد ویژگی‌هایی مانند نظم و انضباط شخصی و مسئولیت‌پذیری سوق می‌دهد. اینها انواع صفاتی هستند که برای موفقیت در هر مرحله از زندگی به آن‌ها نیاز دارید!

دلیل شماره 7: فعالیت‌های فوق برنامه‌ی شما زیاد است

ایجاد تعادل بین تکالیف مدرسه و فعالیت‌های فوق برنامه می‌تواند دشوار باشد. شاید عضو یک تیم ورزشی باشید یا هر هفته چندین ساعت را به فعالیت‌های هنری اختصاص می‌دهید.

یافتن تعادل برای اطمینان از اینکه زمان کافی برای انجام تکالیف درسی دارید، می‌تواند چالش برانگیز باشد. وقتی فعالیت‌های بیش از حد بعد از مدرسه مانع از انجام به موقع تکالیف شما می‌شود، وقت آن است که برنامه‌ی خود را مرور کنید. تصمیم بگیرید که چگونه می‌توانید فعالیت‌هایی را که مهم‌تر هستند، در اولویت قرار دهید.

ممکن است لازم باشد برخی از فعالیت‌ها را تا زمانی که به طور منظم تکالیف خود را انجام نمی‌دهید، متوقف کنید. با مربی، معلمان یا والدین خود در مورد برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی و روش‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا برنامه‌ی خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنید، صحبت کنید.

دلیل شماره 8: درس خواندن برای شما کسل کننده است

اگر متوجه شدید که انجام تکالیف برایتان جالب نیست، ممکن است زمان آن رسیده باشد که دیدگاه خود را تغییر دهید. ما شما را تشویق می‌کنیم که ذهنیت رشد را پرورش دهید. این طرز فکری است که در آن شما به جای گرفتن نمرات خوب، بیشتر روی فرآیند یادگیری تمرکز می‌کنید.

به جای اینکه یک موضوع خاص را خسته کننده بدانید، تصمیم بگیرید که از نظر فکری در مورد آن کنجکاو بمانید. به یاد داشته باشید که دانش‌آموزانی که در مدرسه موفق می‌شوند، راه‌هایی برای انجام کار پیدا می‌کنند، حتی زمانی که موضوع را خسته‌کننده می‌دانند.

قاب‌بندی مجدد نحوه‌ی تفکر شما در مورد یک موضوع، به شما امکان می‌دهد آن را جالب‌تر ببینید. به مرور زمان، دانش‌آموز بهتری خواهید شد. به عنوان مثال، اگر ریاضی را دوست ندارید، در نظر بگیرید که این درس فقط در مورد اعداد نیست – بلکه ریاضی یک روش فکری است. اگر مطالعه و کسب موفقیت در درس ریاضی برای شما دشوار است، این مقالات را بخوانید: «11 نکته برای قوی شدن در درس ریاضی»، «چگونه ریاضی را سریع یاد بگیریم؟» و «شناخت و کاهش اضطراب ریاضی».

عقب انداختن فعالیت های سرگرم کننده تا پایان انجام تکالیف
عقب انداختن فعالیت‌های سرگرم کننده تا پایان انجام تکالیف، می‌تواند مفید باشد.

دلیل شماره 9: معلم شما تکالیف زیادی می‌دهد

گاهی اوقات، ممکن است به نظر برسد که معلمان شما بیش از آنچه شما قادر به انجام آن هستید، تکالیف تعیین می‌کنند. حتی ممکن است باور داشته باشید که کاری که از شما خواسته می‌شود غیرمنطقی است.

اگر در این موقعیت قرار گرفتید، لحظه‌ای به کارهای دیگری که انجام می‌دهید فکر کنید. آیا زمان خود را به خوبی مدیریت می‌کنید؟ آیا با کلاس خاصی درگیر هستید؟ آیا از تکنیک‌های حافظه برای یادگیری سریع‌تر استفاده می‌کنید؟

به جای اینکه اجازه دهید تکالیف شما را تحت تأثیر قرار دهند، سعی کنید با معلم یا والدین خود صحبت کنید تا بهترین راه را برای خود بیابید.

دلیل شماره 10: تکالیف عقب افتاده‌ی زیادی دارید

به تعویق انداختن تکالیف می‌تواند منجر به انباشته شدن آن‌ها شود. این مسئله بر اعتماد به نفس شما برای انجام آن‌ها تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، هنگامی که مجموعه‌ای از تکالیف جدید دریافت می‌کنید، احتمالاً نمی‌دانید چگونه آن‌ها را انجام دهید زیرا هنوز تکالیف قبلی را انجام نداده‌اید.

این یک چرخه‌ی معیوب ایجاد می‌کند که در آن به خود می‌گویید که هیچ فایده‌ای برای تکمیل تکالیف تعیین شده جدید وجود ندارد زیرا هنوز کارهای قبلی را باید انجام دهید.

اگر در چنین موقعیتی هستید، هدف معقولی تعیین کنید. مثلاً متعهد شوید که در حین انجام تکالیف جدید، مثلاً هر روز یا هر دو روز یکبار، یک تکلیف عقب افتاده را نیز به سرانجام برسانید.

دلیل شماره 11: باور ندارید که می‌توانید نمرات خوبی کسب کنید

اگر از مدرسه متنفرید، ممکن است در این زمینه احساس فشار کنید که باید شاگرد اول باشید و عدم موفقیت در این زمینه شما را سرخورده کرده باشد. اما باید بدانید شما نیازی به کامل بودن ندارید. به هر حال، چیزی به نام دانش‌آموز کامل وجود ندارد.

شما فقط باید تلاش کنید و کار را انجام دهید. بقیه‌ی امور، خود به خود درست می‌شوند. اگر بهترین عملکرد خود را نشان دهید، عالی عمل خواهید کرد. پیشرفت خود را جشن بگیرید و به حرکت رو به جلو ادامه دهید.

قدم به قدم پیش بروید و زیاد نگران نمراتی که در حال حاضر می‌گیرید، نباشید. [منبع]

نتیجه‌گیری

دلایل زیادی باعث می‌شوند که یک دانش‌آموز تکالیف خود را انجام ندهد. مهم نیست که این دلایل چه هستند، مهم است که بدانید اطرافیان شما می‌خواهند به شما در کسب موفقیت کمک کنند. از معلمان گرفته تا والدین و مربیان، شما یک شبکه‌ی پشتیبانی دارید که تقریباً برای هر مانعی که با آن روبرو هستید، راه‌حلی ارائه می‌دهد.

اگر دانش‌آموز هستید، دلایل و بهانه‌های ذکر شده در این مقاله را بخوانید، موارد مرتبط با شرایط خودتان را شناسایی کنید واز راه‌حل‌های پیشنهادی استفاده کنید. اگر به‌عنوان والد یک دانش‌آموز مشغول مطالعه‌ی این مقاله هستید، احتمالاً خواندن مقالات «چگونه برای انجام تکالیف درسی به نوجوانان انگیزه بدهیم؟» و «مشکلات دانش آموزان در انجام تکالیف مدرسه + حل مشکل» نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.


سوالات متداول

انجام تکالیف چه فایده‌ای برای دانش‌آموزان دارد؟

تکالیف به دانش‌آموزان می‌آموزد که چگونه مسائل را حل کنند. تکالیف فرصت دیگری به دانش‌آموز می‌دهد تا مطالب کلاس را مرور کند. تکالیف به والدین این فرصت را می‌دهد تا آنچه را که فرزندانشان در مدرسه یاد می‌گیرند، ببینند. تکالیف به دانش‌آموزان می آموزد که چگونه مسئولیت نقش خود را در فرآیند آموزشی بر عهده بگیرند.

انجام تکالیف درسی چگونه باعث پیشرفت می‌شود؟

تکالیف درسی مبتنی بر دروس کلاسی است و بر کسب مهارت جدید از طریق تمرین آن، تمرکز دارد. این به تقویت حافظه و حفظ دانش کسب شده برای امتحانات و آزمون‌های آینده کمک می‌کند. علاوه بر این، انجام تکالیف، مهارت تفکر انتقادی را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند. تصمیمات درست یک فرد در آینده، به این مهارت اتکا دارد.

چگونه انجام بیش از حد تکالیف، می‌تواند به دانش‌آموزان آسیب برساند؟

در سال 2013، تحقیقی در دانشگاه استنفورد انجام شد که نشان می‌داد دانش‌آموزانی که بیش از حد زمان صرف انجام تکالیف می‌کنند، استرس بیشتر، مشکلات جسمانی، عدم تعادل در زندگی‌ و بیگانگی از جامعه را تجربه می‌کنند. محققان دریافتند که تکالیف بیش از حد منجر به آن می‌شوند که دانش‌آموزان به طور همزمان قادر به برآوردن نیازهای رشدی خود یا پرورش سایر مهارت‌های حیاتی زندگی نباشند.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا