روش مطالعه و یادگیری دروسمقالات آموزشی

8 عادت بد در هنگام مطالعه که باید فوراً ترک کنید

آیا آماده هستید تا برای همیشه از شر عادت‌های بد خود در هنگام مطالعه خلاص شوید؟ شاید در طول سال‌های تحصیل چند عادت ناکارآمد در هنگام مطالعه اتخاذ کرده باشید. آیا از احساس نگرانی مداوم خسته شده‌اید؟ از اینکه هر چقدر که درس می‌خوانید، باز هم عقب هستید؟ در این صورت باید بدانید که با بهره‌گیری از راهکارهای مناسب و طرز فکر صحیح، می‌توانید به موفقیت تحصیلی دست یابید.

ما در این مقاله 8 عادت بد در هنگام مطالعه را ذکر کرده‌ایم. با حذف این عادات، یقیناً دانش‌آموز بهتری خواهید شد. بنابراین بیایید این فهرست از عادات بد را بررسی کنیم و با حذف آن‌ها، شاهد کسب نمرات بالاتر باشیم.

عادات بد در هنگام مطالعه که باید ترک کنید
عادات بد در هنگام مطالعه که باید ترک کنید

عادت بد شماره‌ی 1: به تعویق انداختن تا آخرین لحظه

آیا تا شب قبل از امتحان صبر می‌کنید تا کتاب درسی خود را باز کنید و یادداشت‌های خود را مرور کنید؟ آیا انجام تکالیف درسی حتی زمانی که سطح استرس شما در حال افزایش است و ضرب‌الاجل‌ها به سرعت نزدیک می‌شوند، برای شما دشوار است؟ شما تنها نیستید، اهمال‌کاری یکی از مشکلات رایج در میان دانش‎‌آموزان است.

اگر می‌خواهید در مدرسه دانش‌آموز موفقی باشید، باید هوشمندانه‌تر مطالعه کنید. شما باید اصول اولیه برنامه‌ریزی درسی را بشناسید و به آن‌ها عمل کنید. کارهایی مانند:

  • روز و هفته‌ی خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید.
  • زمان‌های منظمی را برای تکالیف و جلسات مطالعه در نظر بگیرید.
  • به طور دوره‌ای مطالبی را که در کلاس ارائه شده است، مرور کنید.

با مطالعه‌ی مقالات؛ «چگونه هنگام مطالعه از خواب آلودگی جلوگیری کنیم» و «چگونه یک دانش‌آموز موفق باشیم؟» می‌توانید با برخی از اصول مطالعه‌ی موثر و کسب موفقیت در مدرسه، آشنا شوید.

عادت بد شماره‌ی 2: مطالعه در مقابل تلویزیون یا در کنار تلفن همراه

پس از یک روز طاقت‌فرسا در مدرسه، هنوز فهرستی طولانی از تکالیف برای تکمیل کردن دارید. شما از نشستن پشت میز خسته شده‌اید، بنابراین با کتاب درسی و تکالیف خود روی مبل می‌نشینید. خیلی ساکت است، بنابراین تلویزیون را روشن می‌کنید. اما این چه مشکلی دارد؟ به زودی با یک چشم به تکالیف خود نگاه خواهید کرد و چشم دیگرتان به تلویزیون خواهد بود.

بسیار مهم است که در هنگام مطالعه تا حد امکان موارد حواس‌پرتی را حذف کنید. این شامل گوشی هوشمند و تبلت شما نیز می‌شود. توصیه می‌کنیم یک فضای مطالعه‌ی اختصاصی ایجاد کنید تا بتوانید محیط را برای جلسات مطالعه‌ی بهینه، کنترل کنید.

دستگاه‌های دیجیتال خود را در اتاق دیگری بگذارید تا وسوسه نشوید از آن‌ها استفاده کنید. با انجام این کار، یاد خواهید گرفت که چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنید و بعداً زمان بیشتری برای لذت بردن از برنامه‌های مورد علاقه‌ی خود خواهید داشت. هر مکانی که مربوط به زمان استراحت است- مانند تخت خواب شما – مکان مناسبی برای مطالعه نیست. پس امروز متعهد شوید در حالی که در رختخواب دراز کشیده‌اید هیچ کاری انجام ندهید!

با مطالعه‌ی مقاله‌ی «10 نکته برای ایجاد فضای مطالعه ایده‌ آل | کجا درس بخوانیم؟» اطلاعات بیشتری درباره‌ی نحوه‌ی انتخاب مکانی مناسب برای مطالعه، کسب خواهید کرد.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

عادت بد شماره‌ی 3: حفظ یادداشت‌ها بدون درک کامل مطالب

به خاطر سپردن یادداشت‌هایتان ممکن است به شما کمک کند در کوتاه‌مدت آزمونی را با موفقیت پشت سر بگذارید، به‌خصوص اگر آزمون آسانی باشد. اما به خاطر سپردن صرف مطالب، به شما در حفظ اطلاعات در دراز مدت کمک نمی‌کند.

بنابراین بر درک تمام مطالب جدیدی که در کلاس ارائه می‌شود تمرکز کنید. در یادداشت برداری، آنچه را که معلم می‌گوید پردازش و خلاصه کنید. وقتی یادداشت‌برداری را به درستی یاد بگیرید، اطلاعات را به طور موثرتری حفظ و خود را برای موفقیت آماده خواهید کرد.

سعی کنید هر اطلاعات جدیدی را به دانش قبلی خودتان متصل کنید. اگر نمی‌توانید مفاهیم یا معادلات خاصی را درک کنید، از معلم خود کمک بخواهید. این کار را در اسرع وقت انجام دهید تا بتوانید قبل از آزمون یا امتحان بعدی شک و تردید خود را از بین ببرید.

عادت بد شماره‌ی 4: بی‌نظم بودن

هیچ فهرستی از عادات بد مطالعه برای دانش آموزان بدون ذکر فقدان سازماندهی کامل نخواهد بود. می‌دانیم که سازماندهی به عنوان یک دانش‌آموز پر مشغله سخت است. اما بی‌نظمی منجر به فراموشی تاریخ امتحان، از دست دادن تکالیف و استرس فراوان می‌شود.

بنابراین هر روز 5 تا 10 دقیقه برای نظم دادن به کارها وقت بگذارید. کارهایی مانند:

  • یادداشت ها و مطالب کلاس خود را بایگانی کنید.
  • کارهایی را که باید در روز انجام دهید بنویسید.
  • تقویم خود را بررسی کنید تا ببینید چه رویدادها و مهلت‌هایی در راه است.
  • میز خود را تمیز نگه‌ دارید.
  • کاغذها یا بروشورهای قدیمی را که دیگر نیازی به آن‌ها ندارید، دور بیندازید یا بازیافت کنید.

ایجاد یک محیط آرام و منظم زمان زیادی نمی‌برد. اما با بهره‌گیری از آن می‌توانید به اهداف تحصیلی خود برسید و در مدرسه موفق باشید.

عادت بد شماره‌ی 5: درخواست کمک نکردن در زمانی که به آن نیاز دارید

همانطور که قبلاً به طور خلاصه در مورد آن صحبت کردیم، اگر در مورد یک مفهوم یا یک تکلیف سؤالی دارید، از معلم خود راهنمایی بخواهید. همه سؤالاتی دارند. یادداشت‌های خود را مرتباً مرور کنید و با برجسته کردن بخش مربوطه یا با استفاده از کاغذ یادداشت‌های کوچک، سؤالات خود را علامت‌گذاری کنید.

فرصتی بیابید تا با معلم خود (یا یک همکلاسی آگاه) صحبت کنید تا پاسخ این سؤالات را بیابید. اگر این کار را به طور مداوم انجام دهید، مطالب را به خوبی دنبال خواهید کرد و از احساس استرس در شب قبل از امتحان جلوگیری می‌کنید.

اگر به دنبال یافتن روش‌های مطالعه‌ی موثر هستید، مطالعه‌ی مقالاتی نظیر: «5 عادت برای مطالعه موثر»، «9 راز یادگیری | چگونه درس بخوانیم؟»، «13 روش برای افزایش سرعت یادگیری» و «روش مطالعه sq5r» مفید خواهد بود.

عادت بد شماره 6: انجام همزمان چند کار

چند دقیقه بعد از یک جلسه‌ی مطالعه، به یاد می‌آورید که باید به متنی درباره‌ی یک پروژه گروهی پاسخ دهید. بنابراین شما قفل گوشی خود را باز می‌کنید و آن متن را ارسال می‌کنید. سپس صفحه‌ی دیگری از کتاب درسی خود را می‌خوانید و خطی در این فصل، به شما ویدیویی را یادآوری می‌کند که قصد تماشای آن را داشتید. مدت زمان این ویدیو فقط چند دقیقه است، بنابراین شما تصمیم می‌گیرید فورا آن را تماشا کنید.

اکنون به مطالعه برگشته‌اید. اما صبر کنید – آیا هفته آینده‌ی امتحان ریاضی دارید؟ بهتر است قبل از اینکه فراموش کنید، ریاضی کار کنید. سپس متوجه می‌شوید که یک ساعت در حال «مطالعه» بوده‌اید، اما به سختی پیشرفتی داشته‌اید!

انجام همزمان چند کار باعث می‌شود شما بهره‌وری کمتری داشته باشید و حواس‌تان پرت‌تر شود. به‌جای جابه‌جایی بین تکالیف یا تلاش برای انجام چندین کار در یک زمان، روی یک چیز در یک زمان تمرکز کنید. اگر فکر حواس پرت‌کننده‌ای به ذهنتان خطور کرد، آن را در یک دفترچه یادداشت بنویسید. بعداً در زمان مناسب به این فهرست بازگردید.

دست از انجام همزمان چند کار بردارید
دست از انجام همزمان چند کار بردارید

عادت بد شماره‌ی 7: نادیده گرفتن سلامت جسمانی

خوب غذا خوردن و خواب کافی از عادات ضروری هستند که بر سلامت و تندرستی شما تأثیر می‌گذارند. ممکن است فکر کنید آنقدر سرتا شلوغ است که نمی‌توانید از سلامت جسمانی خود مراقبت کنید. اما علم نشان می‌دهد که اگر مراقب سلامت جسمانی خود باشید، در واقع تمرکز و بهره‌وری بیشتری خواهید داشت!

این امکان وجود دارد که در صورت داشتن یک زندگی سالم و متعادل به یک دانش‌آموز برتر تبدیل شوید. می‌توانید با این نکات ساده شروع کنید:

  • هر روز نوعی ورزش انجام دهید، حتی اگر فقط یک پیاده‌روی سریع ۱۰ دقیقه‌ای باشد.
  • یک بطری آب و میان وعده‌های سالم را روی میز خود یا نزدیک آن قرار دهید.
  • به یک برنامه‌ی روتین قبل از خواب پایبند باشید که به شما کمک می‌کند آرام شوید.
  • هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید و بخوابید.
  • تمرینات تنفس عمیق را انجام دهید تا به شما در مدیریت استرس کمک کند.

اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، مطالعه‌ی مقالات؛ «نقش فعالیت بدنی در سلامت دانش آموزان»، «اهمیت تغذیه در عملکرد تحصیلی دانش آموزان» و «بهترین تغذیه برای دانش آموزان | 9 غذای برتر برای مغز»، برای شما مفید خواهد بود.

عادت بد شماره‌ی 8: همیشه به تنهایی مطالعه کردن

گاهی اوقات برای به حداکثر رساندن تمرکز و درک مطالب جدید نیاز دارید که به تنهایی مطالعه کنید. در مواقع دیگر، مطالعه با گروه کوچکی از دانش‌آموزان با انگیزه ممکن است مفید باشد. مطالعه‌ی گروهی روشی سرگرم‌کننده برای حذف عادت‌های بد مطالعه است.

با انجام تکالیف همزمان با هم گروهی‌هایتان، انگیزه‌ی بیشتری برای تکمیل کار احساس خواهید کرد. مزیت دیگر مطالعه‌ی گروهی این است که می‌توانید در صورت داشتن سوال، از یکدیگر حمایت کنید.

شما می‌توانید پاسخ‌های مورد نیاز خود را دریافت کنید و در عین حال به هم گروهی‌های خود در انجام کار کمک کنید. سعی کنید تعداد افراد گروه مطالعه‌ی خود را 3 یا 4 دانش‌آموز نگه دارید تا حواس‌پرتی را به حداقل برسانید. [منبع]

نتیجه‌گیری

همه‌ی ما عادات متفاوتی در هنگام مطالعه داریم. برخی از آن‌ها برای پیشرفت درسی مفید و مؤثر هستند، در حالی که سایر عادات در واقع برای تجربه‌ی یادگیری ما مضر هستند. روش مطالعه‌ی شما باید بتواند با سرعت تحصیلی شما هماهنگ باشد. اگر فکر می‌کنید زمان زیادی را صرف مطالعه می‌کنید، اما هنوز عملکرد ضعیفی دارید، باید مطمئن شوید که از عادت‌های بد در هنگام مطالعه اجتناب می‌کنید.

عادات بد در هنگام درس خواندن کم نیستند. بی‌نظم بودن، به تعویق انداختن زمان مطالعه، انجام همزمان چند کار و اهمیت ندادن به سلامت جسمانی، ازجمله مواردی هستند که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد. سعی کنید علاوه بر ترک این عادات، دفترچه‌ای داشته باشید که در آن تاریخ امتحانات، تکالیف، ضرب‌الاجل‌ها و برنامه‌های مطالعه را یادداشت کنید.


سوالات متداول

عادات خوب مطالعه در دبیرستان کدامند؟

تکالیف را به طور کامل و به موقع انجام دهید. یادداشت‌های خود را هر روز مرور کنید نه اینکه شب قبل از امتحان به سراغشان بروید. هر روز زمانی را برای مطالعه اختصاص دهید - حتی اگر روز بعد تکلیف یا امتحانی نداشته باشید!

مهم‌ترین نکات برای درس خواندن به شیوه‌ی مفید کدام هستند؟

بدانید که معلم از شما چه می خواهد. قبل از شروع مطالعه، اهداف آموزشی آن مبحث را یادداشت کنید. یک برنامه‌ی مطالعاتی ایجاد کنید. بسیاری از افراد هنگام مطالعه وقت خود را به دلیل نداشتن برنامه تلف می‌کنند. از تکنیک‌های مطالعه‌ی موثر استفاده کنید.

چگونه دانش‌آموزان می‌توانند عادات مطالعه‌ی خود را بهبود ببخشند؟

بدون استراحت بیشتر از یک ساعت مطالعه نکنید. مطالعه‌ی موضوعات مشابه را پشت سر هم انجام ندهید. وقتی خسته هستید مطالعه نکنید. در بهترین زمان برای کلاس خود آماده شوید نه اینکه شب امتحان به مطالعه بپردازید. از یادداشت برداری اصولی استفاده کنید. تلاش کنید در یادداشت‌هایتان به مفاهیم درس به صورت خلاصه‌نویسی بپردازید.

میانگین امتیاز 4.6 / 5. جمع امتیاز 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا