روش مطالعه و یادگیری دروسمقالات آموزشی

چگونه در یک روز 100 صفحه مطالعه کنیم؟

راه‌های مختلفی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان وجود دارد. دانش‌آموزان دختر و پسری زیادی هستند که می‌توانند ساعات زیادی در روز مطالعه کنند و نتیجه‌ی مطلوبی هم به دست بیاورند. برعکس، عده‌ای از دانش‌آموزان نیز هستند که به دلیل کمبود وقت، می‌توانند ساعات کمتری را به درس خواندن اختصاص بدهند.

باید درنظر داشت که صرف زمان برای مطالعه لزوماً برابر با کیفیت بالاتر یادگیری نیست. توانایی تمرکز و روش مطالعه موثر در یادگیری بسیار مهم هستند. با این حال، استراتژی‌‎هایی برای سرعت بخشیدن به مطالعه و بهبود عملکرد دانش‌آموزان وجود دارد. ما در این مقاله پنج ترفند به شما معرفی می‌کنیم که با بهره‌گیری از آن‌‎ها بهتر تمرکز کنید، زمان خود را مدیریت کنید و نیازهای خود را برطرف کنید. با ما همراه باشید.

چگونه در یک روز 100 صفحه مطالعه کنیم؟
چگونه در یک روز 100 صفحه مطالعه کنیم؟

چگونه بهره‌وری خود را برای مطالعه سریع‌تر افزایش دهید

مطالعه‌ی 100 صفحه در یک روز به تلاش و اراده‌ی زیادی نیاز دارد، اما غیر ممکن نیست. با بهره‌گیری از راهکارهایی که در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانید شاهد تغییر و بهبود مشخص در عملکرد خود باشید.

(1) تمام عوامل حواس پرتی را حذف کنید تا روی هدف خود متمرکز باشید

اگر می‌خواهید 100 صفحه را در یک روز مطالعه کنید، حذف هر چیزی که می‌تواند حواس شما را پرت کند، یکی از اولین قوانین است. برای این کار، توصیه می‌کنیم با استفاده از این نکات شروع کنید:

  • همه امور اضافی را از روی میز و داخل ذهن خود حذف کنید

سعی کنید ذهن خود را از افکاری که در آن لحظه به آن‌ها نیاز ندارید پاک کنید. این موضوع همیشه نمی‌تواند ساده باشد: برای این کار باید خود را آموزش دهید که تمرکز خود را روی مطالعه حفظ کنید و فقط در زمان‌های استراحت به فعالیت‌های جانبی بپردازید.

اگر حذف عوامل حواس‌پرتی در هنگام مطالعه برایتان دشوار است، مطالعه‌ی مقاله‌ی «چگونه بدون حواس پرتی درس بخوانیم» احتمالاً برای شما مفید خواهد بود.

  • اعلان‌های تلفن همراه هوشمند خود را غیرفعال کنید

اگر در هنگام مطالعه مدام به سراغ تلفن همراه خود می‌روید، بهتر است آن را روی حالت هواپیما قرار دهید تا دچار وسوسه‌ی مراجعه به رسانه‌های اجتماعی نشوید

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

(2) از انجام چند کار خودداری کنید: هر زمان را به یک کار اختصاص دهید

بسیاری از مردم می‌خواهند همزمان در چندین فعالیت پیچیده شرکت کنند. متأسفانه، این غیرممکن است. شما می‌توانید چندین کار ساده را همزمان انجام دهید، اما اگر می‌‍خواهید نتایج خوبی مانند مطالعه‌ی 100 صفحه در یک روز به دست آورید، باید کارهای پیچیده مانند مطالعه را به صورت جداگانه انجام دهید.

هرچه تمرکز شما بیشتر باشد، شانس شما برای مطالعه‌ی چندین صفحه در یک روز بیشتر است. اگر در حال حاضر، اولویت اصلی شما این است که به مطالعه‌ی 100 صفحه در یک روز بپردازید، همه‌ی کارهای دیگر باید منتظر بمانند.

(3) به طور منظم استراحت کنید

وقتی ذهن شما شروع به گشت و گذار می‌کند، وقتی در افکار خود گم می‌شوید و حواس شما پرت می‌شود، به این معنی است که باید کمی استراحت کنید. اگر برای مدت طولانی، به طور متوسط ​​بیش از یک ساعت متوالی مطالعه کنید، به ذهن شما فشار می‌آید و نیاز به استراحت دارد.

یکی از راه‌های مدیریت وقت‌های استراحت می‌تواند تنظیم نوعی «نقشه‌ی راه» باشد که لحظات مطالعه و لحظه‌های استراحت در آن تعریف شده باشند. یکی از روش‌های مطالعه‌ی نوین که راهکارهای جالب توجهی برای تنظیم زمان‌های مطالعه و استراحت دارد، روش مطالعه‌ی پومودورو است. درباره‌ی این روش، اینجا بخوانید: «روش مطالعه پومودورو pomodoro [ روش+مزایا+معایب این روش]».

همچنین مطالعه‌ی مقاله‌ی «اهمیت و نحوه‌ استراحت در طول مطالعه درسی» برای مدیریت زمان و دوره‌های استراحت به صورت هدفمند به شما کمک می‌کند.

توضیح مراحل روش مطالعه PQRST

(4) برای شناخت دستاوردهایتان و ایجاد انگیزه به خودتان پاداش دهید

بسیاری از مردم اهمیت به رسمیت شناختن موفقیت‌هایشان و پاداش دادن به خود برای دستاوردهایشان را دست کم می‌گیرند.

هر از چند گاهی که موفق به دستیابی به اهداف خود می‌شوید، پاداشی به خود بدهید. به عنوان مثال، یک گردش، یک تجربه‌ی خاص، یک شام در رستورانی که همیشه دوست داشتید بروید اما فرصتی برای رفتن به آنجا نداشتید.

(5) فراموش نکنید عقل سالم در بدن سالم است

داشتن بدن سالم همچنین به معنای داشتن ذهنی است که به خوبی کار می‌کند. این به معنای آن نیست که حتماً به صورت حرفه‌ای ورزش کنید، بلکه صرفاً به این معناست که آنچه را که می‌توانید برای داشتن یک سبک زندگی سالم انجام دهید.

برای داشتن یک سبک زندگی سالم، باید روی عادات خود و کارهایی که هر روز انجام می‌دهید کار کنید. مثلا:

  • حداقل 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید (هر فرد به مقدار مشخصی خواب در شب نیاز دارد، بنابراین بسته به میزان استراحتی که دارید، ساعات خواب خود را کم یا زیاد کنید. نکته‌ی مهم این است که خواب را نادیده نگیرید!)
  • روزانه حدود 2 لیتر آب بنوشید.
  • زود بخوابید و صبح زود بیدار شوید تا بازدهی بیشتری داشته باشید.
  • از یک رژیم غذایی متعادل که حاوی تمام مواد مغذی درشت و ریز مغذی است پیروی کنید. از خوردن غذاهای ناسالم یا غذاهای از قبل پخته شده خودداری کنید و مصرف غذاهای آماده را محدود کنید.
  • فعالیت بدنی متوسط ​​و شدید را هر روز انجام دهید، به طور متناوب، به عنوان مثال، پیاده روی سریع 30 دقیقه‌ای با دوچرخه سواری یا دویدن. حتی انجام ورزش مورد علاقه‌ی خودتان با دوستان می‌تواند به شما کمک کند تا متمرکز باشید. [منبع]

ما پیشتر در این مقالات: «نقش فعالیت بدنی در سلامت دانش آموزان» و «اهمیت تغذیه در عملکرد تحصیلی دانش آموزان» نکات راهبردی مفیدی برای آشنایی با اهمیت سلامت جسمانی در پیشرفت دانش‌آموزان ذکر کرده‌ایم.

نتیجه‌گیری

همواره به دانش‌آموزان توصیه می‌شود که شب امتحانی نباشند، چراکه یادگیری یک فرآیند است. شما برای انتقال مطالب درسی از حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود به حافظه‌‌ی بلندمدت، باید از روش‌های مختلف یادگیری مانند یادداشت‌‎برداری، مرور، خودآزمایی، خلاصه‌نویسی و … استفاده کنید. اما اگر بنا به دلایلی مجبور شدید در یک روز صد صفحه را مطالعه کنید، باید بدانید این کار غیرممکن نیست، اگرچه دشوار است.

بر اساس نتایج پژوهش‌ها، یک فرد به طور متوسط ​​می‌تواند 50 صفحه مطلب را در یک روز حفظ کند. بنابراین سعی نکنید 100 صفحه را بلافاصله بخوانید. در عوض، سعی کنید مطالب را دسته‌بندی کنید. مثلاً هر 20 صفحه را در یک جلسه‌ی مطالعاتی بخوانید. بخش مورد مطالعه قرار گرفته را خلاصه‌نویسی کنید (یا مطلب را به صورت خلاصه بگویید) و سپس دوباره در طول روز کتاب خود را بردارید. توجه به نکاتی که در این مقاله ذکر شد، به شما کمک می‌کند در طول این جلسات مطالعه متمرکزتر بمانید و شانس موفقیت بیشتری داشته باشید.


سوال‌های متداول

آیا 100 صفحه برای مطالعه در یک روز زیاد است؟

بسته به سرعت خواندن شما، بین دو تا سه ساعت طول می‌کشد تا 100 صفحه را روخوانی کنید. خواندن 100 صفحه به طور متوسط حدود 2.8 ساعت طول می‌کشد. اما این در مورد روخوانی مطلب است، نه درک و یادگیری یا حفظ مطالب.

آیا امکان حفظ کردن 100 صفحه در روز وجود دارد؟

بر اساس نتایج پژوهش‌ها، یک فرد به طور متوسط می‌تواند 50 صفحه را در روز حفظ کند بنابراین 100 صفحه حد بالایی است. برای یک فرد معمولی ممکن است حفظ کردن 50 صفحه هم چالش برانگیز باشد، اما انجام شدنی است.

چرا نمی‌توانم با سرعت بالا مطالعه کنم؟

کند بودن در مطالعه معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام تلاش برای خواندن در معرض صدا یا عوامل خارجی دیگر قرار بگیرید. تمرکز ضعیف همچنین با خیالبافی یا نگرانی در مورد مشکلات مرتبط است. عدم تمرکز می‌تواند به عدم علاقه به متنی که می‌خوانید نیز منجر شود.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. جمع امتیاز 22

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام و ادب
    پژوهش ها و روش های حفظ ۵۰ صفحه یا بیشتر در روز را چگونه و از کجا بیابم؟
    متشکرم

  2. سلام، آیا منظور شما 50 صفحه از یک کتاب با قطع وزیری است؟ و آیا می شود در یک روز 50 صفحه از درس ریاضی را حفظ کرد؟

    1. سلام دوست عزیز، همانطور که در مقاله ذکر شده، مطالعه‌ی 100 صفحه در یک روز به تلاش و اراده‌ی زیادی نیاز دارد، اما غیر ممکن نیست. بر اساس نتایج پژوهش‌ها، یک فرد به طور متوسط ​​می‌تواند 50 صفحه مطلب را در یک روز حفظ کند. بنابراین مقصود این نیست که شما کتابی که هیچ چیزی از آن نمی‌دانید را به یکباره برداشته و 100 صفحه از آن را حفظ کنید. به خصوص درس‌هایی مثل ریاضی که خواندن آن‌ها فقط مفید فایده نیست و به تمرین نیاز دارند. اما اگر در طول سال تحصیلی معلم یک کتاب 100 صفحه‌ای را آموزش داد و حالا یکروز مانده به امتحان قصد مطالعه دارید، در این مقاله راهکارهایی آمده که چطور بتوانید با تمرکز بیشتر و رعایت اصول مطالعه‌ی موثر از زمان خود بیشترین بهره را ببرید. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا