راهنمای ثبت نام کنکور

تراز کنکور چیست؟ l محاسبه تراز کنکور چگونه است؟

تراز کنکور یا نمره کل در کارنامه اولیه کنکور سراسری، معیاری برای تعیین وضعیت علمی داوطلب، در مقایسه با سایر شرکت کنندگان است. هر چقدر تراز داوطلب نسبت به سایر شرکت کنندگان بالاتر باشد، شانس قبولی متقاضی برای پذیرش در دانشگاه و رشته های برتر بیشتر است. داوطلبانی که کارنامه اولیه خود را دریافت می کنند، با قسمت های مختلفی روبرو می شوند. یکی از بخش های کارنامه کنکور، رتبه در سهمیه و تراز کنکور می باشد.

بسیاری از داوطلبان تفاوت تراز و رتبه را در کنکور سراسری نمی دانند و به اشتباه فکر می کنند، تراز و رتبه باهم یکسان در صورتیکه این چنین نیست. در واقع تراز کنکور مشخص می کند، ارزش نتیجه کنکور داوطلب چه میزان است. به عبارت دیگر تراز، سطح علمی یک داوطلب را نسبت به سایر داوطلبان مشخص می کند.

تراز کنکور چیست؟ محاسبه تراز کنکور چگونه است؟ در این مقاله توضیحات کامل و جامعی پیرامون تراز کنکور ارائه داده شده است.

تراز کنکور چیست و چگونه محاسبه می شود؟
تراز کنکور چیست و چگونه محاسبه می شود؟

تراز کارنامه کنکور چیست؟

تراز کارنامه کنکور چیست؟ چند هفته پس از برگزاری کنکور سراسری، کارنامه اولیه داوطلبان منتشر می شود و داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند، لازم است پس از تحلیل کارنامه کنکور و بررسی بندهای آن، برای انتخاب رشته اقدام نمایند. یکی از بخش های کارنامه اولیه کنکور، تراز و نمره کل می باشد که نشان دهنده سطح علمی داوطلبان در مقایسه با یکدیگر است.

در کنکور سراسری تراز هریک از دروس و تراز کل دارای اهمیت است و درصدهای داوطلب ارزشی ندارد و مهم، نمره تراز آن درس می باشد. تراز و رتبه کنکور چیست و چه تفاوتی دارد؟ تفاوت تراز و رتبه کنکور به اینصورت است که رتبه، ترتیب بین داوطلبان را در کنکور سراسری مشخص می کند اما تراز، سطح علمی داوطلبان را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای ثبت نام کنکور سراسری

محاسبه تراز کنکور

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که، نحوه محاسبه تراز کنکور چگونه است؟ نکته مهم آنکه، در محاسبه تراز کنکور، وضعیت داوطلب در مقایسه با سایر متقاضیان دارای اهمیت است و اینکه داوطلب چه نمره ای را در کنکور کسب کند، اهمیتی ندارد. بنابراین اگر در آزمون سراسری یک درس سخت باشد، برای کلیه داوطلبان سخت است و اگر آسان باشد برای همه داوطلبان آسان است.

چون سوالات کنکور یک سطح بندی مشخص (ساده، متوسط و دشوار) دارد، داوطلبانی که به سوالات با سطح دشوار پاسخ دهند، در کنکور تراز بالاتری را کسب می کنند. نحوه محاسبه تراز براساس، نمره تراز کنکور سراسری، ضرایب هریک از زیرگروه ها و تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی می باشد.

برای بدست آوردن تراز کنکور، در ابتدا لازم است نمره خام را برای هر درس محاسبه کنید. توجه داشته باشید نمره تراز برای هر درس به صورت مجزا و جداگانه محاسبه می شود.

با کمک مراحل زیر می توانید تراز کنکور را محاسبه کنید:

✔️مرحله 1:

تراز کنکور چگونه محاسبه میشود؟

✔️مرحله 2:

چون نمره تراز برای هر درس به صورت جداگانه محاسبه می شود، لازم است در ابتدا نمره خام را برای هر درس حساب کنید و سپس با استفاده از فرمول زیر، نمره خام درس مورد نظر را محاسبه کنید:

نمره تراز = 100* ضریب درس * نمره خام

☑️بیشترین نمره خام در کنکور برابر 100 است که یعنی داوطلب به کلیه سوالات پاسخ درست داده و کمترین نمره خام در کنکور برابر 33/33- است که یعنی داوطلب به کلیه سوالات پاسخ نادرست داده است.

☑️(اگر می خواهید نمره تراز را محاسبه کنید، لازم است ضریب آن درس را بدانید. )

✔️مرحله 3:

در انتها پس از محاسبه نمره خام و تراز هر درس، با استفاده از فرمول زیر می توانید تراز کل را بدست آورید:

محاسبه تراز کل کنکور
محاسبه تراز کل کنکور

تراز کنکور تا چه عددی است

تراز کنکور تا چه عددی است؟ محدوده نمره تراز عددی بین صفر تا ده هزار یا 0 تا 13000 است. تراز داوطلبان برتر کنکور سراسری، بالاتر از 12000 است. به عبارت دیگر هرچقدر عدد تراز بالاتر باشد و به عدد 13000 نزدیکتر باشد، یعنی سطح علمی و توانمندی داوطلب در آن درس بهتر است.

در صورتیکه داوطلبی در مقایسه با سایر متقاضیان خیلی ضعیف عمل کرده باشد، ممکن است تراز 3000- کسب کند بنابراین تراز می تواند منفی هم باشد. آن دسته از داوطلبانی که ترازی کمتر از 5000 کسب کنند، یعنی از نصف شرکت کنندگان کنکور در سطح پایین تری قرار دارند.

به طورکلی، هرچقدر تراز داوطلب بیشتر از 5000 باشد از نظر علمی در سطح بالاتری قرار دارد و به نفرات برتر آزمون نزدیکتر می شود.

افزایش تراز کنکور
افزایش تراز کنکور

افزایش تراز کنکور

باتوجه به آنکه افزایش تراز کنکور در قبولی داوطلبان اهمیت زیادی دارد، در ادامه به ارائه راهکارهایی برای بالا بردن تراز کنکور پرداخته ایم. مهم ترین عواملی که در افزایش و کاهش تراز کنکور داوطلبان نقش دارد شامل موارد زیر است:

☑️تعداد داوطلبان

تعداد داوطلبان کنکور سراسری، تاثیر مستقیم در افزایش و کاهش تراز دارد. اگر در گروه آزمایشی شرکت می کنید که تعداد شرکت کنندگان آن کمتر است،  تراز کنکور در این گروه آزمایشی برای شما هم پایین خواهد بود.

☑️حل تست های کنکوری و مطالعه بیشتر 

یکی از مهم ترین عوامل افزایش تراز داوطلبان در کنکور سراسری، حل تست های کنکوری سال های گذشته است. هرچقدر داوطلبان تست های بیشتری را بررسی کنند و تسلط بیشتری در دروس داشته باشند، می توانند در کنکور سراسری تراز بهتری کسب کنند.

هنگامی که داوطلب زمان مطالعه خود را افزایش می دهد و برنامه ریزی منظمی برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود دارد، می تواند تراز بهتری را کسب نموده و شانس قبولی خود را در کنکور افزایش دهد.

☑️آزمون های شبیه ساز کنکور

بررسی آزمون های شبیه ساز کنکور، نقش مهمی در موفقیت و افزایش تراز داوطلبان در آزمون سراسری دارد. برای آشنایی بیشتر با سوالات کنکور، نحوه طراحی سوالات و مدیریت زمان، توصیه می شود سوالات کنکور سال های گذشته و آزمون های شبیه ساز کنکور را به دقت بررسی کنید.

سامانه مدیریت آموزش تراز امکان دسترسی به هزاران آزمون شبیه ساز کنکور را براساس سطح داوطلبان فراهم آورده است و متقاضیان می توانند سوالات کنکوری را مطابق سطح خود انتخاب نمایند.

جمع بندی

تحلیل و بررسی قسمت های مختلف کارنامه کنکور سراسری، در انتخاب رشته دقیق تر داوطلبان نقش مهمی دارد. تراز کنکور یا نمره کل نهایی که در کارنامه آزمون سراسری درج شده است، در واقع نشان دهنده جایگاه و سطح علمی داوطلب در مقایسه با سایر متقاضیان است و می توانید با کمک تراز، سطح علمی کلیه شرکت کنندگان کنکور سراسری را مقایسه کنید.

برای قبولی در رشته های برتر هریک از گروه های آزمایشی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق و …) به تراز بالای 9000 نیاز دارید. تراز کنکور برای فرهنگیان نیز، تراز 6000 و بالاتر می باشد. در صورت هرگونه ابهام در رابطه با تراز کنکور می توانید سوالات خود را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.


سوالات متداول

منظور از تراز کنکور چیست؟

تراز ارزش نتیجه داوطلبان را در کنکور سراسری مشخص می کند و معیاری برای مقایسه سطح علمی داوطلبان با یکدیگر می باشد.

تراز کنکور در کجای کارنامه نوشته شده است؟

تراز یا نمره کل نهایی در ردیف وضعیت نمره و رتبه داوطلب در هر زیرگروه آزمایشی درج شده است. نمره تراز در هر زیرگروه متفاوت است.

تراز کنکور برای پزشکی چگونه است؟

برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه های برتر دوره روزانه باید در گروه آزمایشی خود به تراز بالای 9000 دست یابید.

میانگین امتیاز 3.7 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

    1. سلام، نحوه محاسبه تراز کنکور سراسری براساس، نمره تراز، ضرایب هریک از زیرگروه ها و تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی محاسبه می‌گردد.

  1. درود

    سوال دارم ممنون میشم راهنمایی کنید ???

    _برای ثبت نام ارشد سهمیه مناطق لحاظ نمیشه ، درسته ؟! کدوم گزینه رو باید بزنم ؟ آزاد؟
    _ برای قبولی در مقطع ارشد رشته ی مشاوره خانواده چه رتبه و ترازی ملاک هست ؟ واحد علوم تحقیقات
    _ کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دارم
    _ حتماً باید رشته ی شناور هم بزنم یا میتونم فیلد رو خالی بزارم ؟
    _ و این ک من سال ۹۷ از دوره ی کارشناسی فارغ التحصیل شدم اما هنوز مدرکم رو نگرفتم?
    قسمت تاریخ اخذ مدرک باید همون سال ۹۷ رو بزنم یا امروز فردا ک همت کنم برم مدرک بگیرم ؟!??
    _ تاریخ ورود به دانشگاه هم یادمه اواخر شهریور نود و سه بود اما دقیق یادم نیست متأسفانه ، اگر اول مهر نود و سه بزنم اوکیه ؟!
    _ زبان امتحانی رشته ی اول تو بند ۲۸ همون زبان انگلیسی رو بزنم ایا؟
    تو منابع ارشد رشته ی مشاوره زده زبان عمومی و تخصصی انگلیسی و فرانسه ?
    _ بند ۳۲ نوشته دانشجو یا فارغ‌التحصیل رشته ارشد یا دکتری ?
    من ک متقاضی آزمون ارشد هستم ، چرا نزده فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ؟!؟?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا