انتخاب رشته نهم به دهم

تکمیل فرم هدایت تحصیلی نهم l آموزش ویدیویی تکمیل فرم هدایت تحصیلی

از عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب رشته دانش آموزان نهم به پایه دهم، فرایند تکمیل فرم هدایت تحصیلی می‌باشد، از طریق تکمیل فرم هدایت تحصیلی توسط دانش آموزان، معلمان و اولیا می‌توان نقاط قوت و ضعف دانش آموزان را شناسایی کرد و با توجه به ویژگی‌های هر دانش آموز برای آن‌ها انتخاب رشته انجام داد.
در تکمیل فرم هدایت تحصیلی تمام دانش آموزان در رشته‌های نظری، کار و دانش و فنی و حرفه‌ای باید در زمان مقرر هدایت تحصیلی نهم را انجام دهند. در ادامه مقاله به جزئیات فرم اولویت هدایت تحصیلی می‌پردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای تکمیل فرم هدایت تحصیلی
راهنمای تکمیل فرم هدایت تحصیلی

فرم هدایت تحصیلی چیست؟

یکی از انتخاب‌های مهم در تحصیل دانش آموزان انتخاب رشته می‌باشد. هدایت تحصیلی مجموعه‌ای از کارهای مشاوره و راهنمایی که دانش آموزان را با رشته‌ها و شغل‌های موجود و مورد نیاز جامعه آشنا خواهد کرد، علاوه بر این به دانش آموز کمک می‌کند تا با توانایی‌ها و ویژگی‌های خود آشنا شده و طبق همان ویژگی‌ها انتخاب رشته را انجام دهد.

هدایت تحصیلی پس از پایان دوره متوسطه اول (نهم) صورت می‌گیرد. هدایت تحصیلی نهم در چند دهه گذشته به روز شده است، مسائلی که باعث تغییر هدایت تحصیلی می‌شود عبارتند از: پیشرفت تکنولوژی، ویژگی‌ رشته‌های تحصیلی، صنعتی شدن جامعه و… که با وجود این عوامل هدایت تحصیلی دچار تغییر شده است.

تکمیل فرم اولویت (هدایت تحصیلی) از تاریخ 26 بهمن در سایت همگام به نشانی hamgam.medu.ir برای دانش‌آموزان پایه نهم فعال شده است. دانش آموزان با مراجعه به سایت همگام می‌توانند فرم های هدایت تحصیلی را تکمیل کنند. 

ویدئو راهنمای تکمیل فرم هدایت تحصیلی

برگ هدایت تحصیلی نهم

در پایان سال تحصیلی نهم فرایند انتخاب رشته نهم از طریق هدایت تحصیلی امکان پذیر است، به این معنی که راهنمایی دانش آموز برای انتخاب مناسب ترین رشته برای او می‌باشد. هدایت تحصیلی شامل بررسی عملکرد، آزمون و نظرات دانش آموزان پایه نهم برای ادامه تحصیل می‌شود. در سال‌های گذشته فرایند هدایت تحصیلی از طریق سایت همگام صورت می‌گرفت، اما اکنون از سایت پادا انجام می‌شود.

فاکتور های تاثیرگذار در هدایت تحصیلی نهم

قبل از انتخاب رشته دانش آموزان باید عوامل موثر در هدایت تحصیلی را بررسی کنیم. از عواملی که در هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم تاثیرگذار است شامل موارد زیر می‌باشد که هر کدام فرم جداگانه دارند. در ادامه عوامل موثر در نحوه پر کردن فرم‌های اولویت را بررسی می‌کنیم.

  1. جمع بندی هدایت تحصیلی
    امتیاز فرم‌های تکمیل شده به صورت جدا محاسبه می‌شوند، سپس فرم نهایی برای جمع بندی نتایج فرم‌های قبلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و امتیاز فرم نهایی از 100می‌باشد.
  2. آزمون هوش و نتایج مشاوره‌ای تحصیلی
    این فرم توسط مشاور مدرسه پر می‌شود، با توجه به نتایج آزمون‌های هوش، ویژگی‌های فردی، نقاط ضعف و قوت دانش آموز به ترتیب اولویت انتخاب رشته تحصیلی ثبت نهایی می‌گردد.
  3. نظر معلمان
    این فرم توسط معلمان دانش آموز با توجه به توانایی‌های تحصیلی در دروس مختلف پر می‌شود. فرم معلمان 10امتیاز دارد که با معیار عالی، خیلی خوب، خوب، متوسط و ضعیف بررسی می‌شوند.
  4. نظر دانش آموزان
    این فرم باید توسط دانش آموز تکمیل شود و 10 امتیاز دارد، دانش آموز با توجه به علایق و توانمندی‌های خود رشته‌های مورد علاقه خود را اولویت بندی خواهد کرد.
  5. نظر اولیا
    فرم اولیا همانطور که مشخص است توسط والدین تکمیل می‌شود و جدولی از رشته‌های تحصیلی در اختیار اولیا قرار دارد که با توجه به علاقه دانش آموز و انتخاب معلم، باید براساس اولویت از 1 تا 5 مرتب شوند.
  6. نظر مشاوران
    این فرم توسط مشاور مدرسه با توجه به توانایی‌ها، مهارت‌ها و نتایج آزمون‌ هدایت تحصیلی دانش آموز تکمیل می‌شود. امتیازدهی توسط مشاور مدرسه نیز از 1 تا 10 انجام می‌باشد.

دانش آموزان پایه نهم برای پر کردن فرم هدایت تحصیلی نیازی به حضور در مدرسه نخواهد بود و تمامی خدمات هدایت تحصیلی به صورت مجازی انجام می‌شود، ورود به سایت پادا برای هدایت تحصیلی دانش آموزان جهت انتخاب رشته از 15 تیرماه آغاز می‌شود. دانش آموزانی که مردود شده‌اند در شهریور ماه پس از دریافت نمرات قبولی می‌توانند برای دریافت فرم هدایت تحصیلی اقدام کنند.

نحوه تکمیل نمونه فرم هدایت تحصیلی

نحوه تکمیل نمونه فرم هدایت تحصیلی را در ادامه بیان کرده‌ایم، ابتدا وارد سامانه پاد به نشانی pada.medu.ir شده و رمز عبور و نام کاربری را وارد می‌کنیم، نام کاربری، کد ملی دانش آموز می‌باشد و رمز عبور را باید مدیر مدرسه در اختیار شما قرار دهد. پس از ورود به سامانه پادا روی گزینه تکمیل فرم هدایت تحصیلی پایه نهم کلیک کنید. همانطور که راهنمای تکمیل برگ هدایت تحصیلی توضیح داده شد، یکی از فرم‌های هدایت تحصیلی فرم‌های اولویت بندی می‌باشد که با توجه به شرایط دانش آموز اولویت بندی رشته‌ها انجام می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر از فرم اولویت بندی می‌توانید مقاله راهنمای تکمیل فرم اولویت بندی مطالعه کنید.

هدایت تحصیلی برای تمام رشته‌های نظری، کار و دانش و فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود، سامانه مدیریت آموزش تراز به عنوان نرم افزاری برای هدفمند کردن آموزش مدارس و موسسه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تراز تمام خدمات ارزشمند آموزشی را سریع‌تر و ساده‌تر می‌کند، سامانه تراز دارای بانک سوالات سطح بندی شده است که داوطلب با انجام آزمون‌های تراز می‌تواند سطح درسی خود را افزایش دهد تا انتخاب رشته مناسبی مطابق با معدلی که کسب کرده انجام دهد. در ادامه حداقل نمره لازم برای هر رشته تحصیلی را بیان می‌کنیم.

نکته: شرایط انتخاب رشته‌های نظری برای دانش آموزان پایه نهم تغییری نکرده است و دانش آموزان با شرایطی که در ادامه ذکر شده است می‌توانند انتخاب رشته پایه نهم خود را تکمیل نمایند.

رشته علوم تجربی

شرایط لازم برای دانش آموزان متقاضی رشته علوم تجربی در ادامه بیان شده است. نمره درس ریاضی و علوم در سه سال متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می‌شود. حداقل نمره کسب شده در درس علوم 15 و در درس ریاضی 14 می‌باشد. حداقل معدل لازم برای دانش آموزان داوطلب برای رشته علوم تجربی معدل بالای 14 است و شرط آخر برای انتخاب رشته تجربی برای دانش آموزان این است که مجموع 3 نمره دروس ریاضی و علوم در سه پایه هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از ضریب 42 باشد. ( شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی )

 

شرایط انتخاب رشته علوم تجربی
شرایط انتخاب رشته علوم تجربی

رشته ریاضی فیزیک

شرایط مورد نیاز برای دانش آموزانی که می‌خواهند رشته ریاضی فیزیک را انتخاب کنند به صورت زیر است. نمره درس ریاضی و علوم در سه سال متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می‌شود.
حداقل نمره‌ی کسب شده در درس علوم 14 و در درس ریاضی باید 15 باشد. حداقل معدل لازم برای دانش آموزان داوطلب رشته ریاضی فیزیک معدل بالای 14 است و شرط آخر برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک این است که مجموع 3 نمره دروس ریاضی و علوم در سه پایه هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از ضریب 42 باشد. (شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک )

رشته علوم انسانی

شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی توسط دانش آموزان را در ادامه بیان می‌کنیم. نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال متوسطه اول با ضریب 4، درس مطالعات اجتماعی با ضریب 3، و درس عربی با ضریب 2 محاسبه می‌شود. حداقل نمره درس عربی 12، درس مطالعات اجتماعی 13 و درس ادبیات فارسی 14 است.
حداقل معدل لازم برای دانش آموزان متقاضی رشته علوم انسانی معدل بالای 14 است و شرط پایانی برای انتخاب رشته علوم انسانی این است که مجموع 3 نمره دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی و عربی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از ضریب 42 باشد. (شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی)

برای مشاهده و تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی می‌توانید به مقاله دانلود فرم‌های هدایت تحصیلی نهم مراجعه کنید.

رشته علوم و معارف اسلامی

ضوابط لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی را در ادامه به طور کامل توضیح می‌دهیم. نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره اول متوسطه با ضریب 4، درس مطالعات اجتماعی با ضریب 3 و درس عربی با ضریب 2 محاسبه خواهد شد. حداقل معدل لازم برای دانش آموزان داوطلب رشته علوم و معارف اسلامی معدل بالای 14 می‌باشد.
حداقل نمره درس عربی 13، معارف 14 و زبان و ادبیات فارسی 12 است و شرط آخر برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی این است که مجموع 3 نمره دروس مطالعات، زبان و ادبیات فارسی و عربی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از ضریب 42 باشد. (شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی)

رشته کار و دانش

شرایط لازم برای اینکه دانش آموز بتواند رشته کار و دانش را انتخاب کند در ادامه بیان شده است. نمره درس ریاضی در سه سال دوره اول متوسطه با ضریب 2 و درس کار و فناوری با ضریب 3 محاسبه می‌شود. حداقل معدل برای دانش آموزان رشته کار و دانش معدل بالای 12 است.
حداقل نمره مورد نیاز برای درس کار و فناوری و درس هنر 12 و حداقل نمره درس علوم و ریاضی 10 می‌باشد و شرط آخر برای انتخاب رشته کار و دانش این است که مجموع سه نمره ریاضی و کار و فناوری در سه پایه هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از ضریب 36 بباشد. ( شرایط لازم برای انتخاب رشته کار و دانش)

رشته فنی حرفه‌ای

شرایط مورد نیاز برای انتخاب رشته فنی و حرفه ای در ادامه به طور اجمالی بیان شده است. حداقل نمره درس کار و فناوری و هنر 12 و درس علوم 10 می‎‌باشد. حداقل معدل برای انتخاب رشته فنی و حرفه‌ای توسط دانش آموزان معدل بالای 12 است و در نهایت باید مجموع سه نمره درس‌های ریاضی، علوم و حرفه فن درسه پایه هفتم، پایه هشتم و پایه نهم نباید کمتر از ضریب 30 باشد. (شرایط لازم برای انتخاب رشته فنی و حرفه ای)

سوالات متداول

از چه طریقی فرم هدایت تحصیلی دریافت کنیم؟

برای دریافت فرم نهایی هدایت تحصیلی باید به سایت تخصصی هدایت تحصیلی سامانه پاد به نشانی pada.medu.ir مراجعه کنیم.

هدایت تحصیلی پایه نهم چند فرم دارد؟

هدایت تحصیلی پایه نهم شامل 7 فرم است که هرفرم توسط شخصی پر می‌شود.

زمان اننتشار فرم هدایت تحصیلی چه زمانی می‌باشد؟

فرم هدایت تحصیلی پس از اعلام نمرات امتحانات خرداد منتشر می‌شود.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام، من تا مرز ثبت نام میرم ولی نمیشه. هر چی میزنم روش نمیاد و می نویسه خطا در بازیابی اطلاعات
    خواهش میکنم جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا