راهنمای ثبت نام کنکور

سهمیه ایثارگران در کنکور ۱۴۰۱ l سهمیه ایثارگران چیست؟

داوطلبانی که شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور ۱۴۰۱ را دارند، باید در زمان ثبت نام کنکور سراسری با مراجعه به سایت ارگان مربوطه نسبت به دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش و سپاه اقدام نمایند و کد دریافت شده را در فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی درج کنند.

داوطلبانی که براساس ضوابط استفاده از سهمیه ها در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور، شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران را دارند، لازم است کد 12 رقمی سهمیه ایثارگری را دریافت کرده و در فرم ثبت نام درج کنند. در این مقاله توضیحات کاملی در رابطه با جزئیات سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری ۱۴۰۱ ارائه داده شده است.

سهمیه ایثارگران در کنکور
سهمیه ایثارگران در کنکور

سهمیه ایثارگران چیست؟

سهمیه ایثارگران چیست؟ یکی از سهمیه های موثر در ثبت نام کنکور، سهمیه ایثارگری 5 درصد و سهمیه ایثارگری 25 درصد می باشد. داوطلبانی که شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران را دارند برای دریافت کد پیگیری 12 رقمی سهمیه باید به سایت کد سهمیه ایثارگری سپاه (ایثار) یا سایت ارتش (آجا) مراجعه کنند و کد سهمیه خود را به صورت غیر حضوری دریافت نمایند.

تاثیر سهمیه ایثارگران در آزمون سراسری ۱۴۰۱: براساس دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1401، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنها، همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر مشمول سهمیه ایثارگری در کنکور سراسری می باشند که لازم است برای دریافت کد ایثارگری اقدام نمایند.

داوطلبانی که در کنکور سراسری از سهمیه ایثارگری استفاده می کنند، علاوه بر سهمیه ایثارگران همانند سایر داوطلبان کنکور سراسری در سهمیه منطقه خود نیز گزینش می شوند.

در مورد سایر سهمیه های کنکور سراسری بیشتر بخوانید:

سهمیه ایثارگران در کنکور چند درصد است

سهمیه ایثارگران در کنکور چند درصد است؟ سهمیه ایثارگران به دو دسته سهمیه ایثارگران 5 درصدی و سهمیه ایثارگران 25 درصدی تقسیم بندی می شود و هریک از سهمیه های مذکور به نسبت مشخصی بر روی نتیجه کنکور داوطلبان تاثیرگذار خواهد بود. شرایط استفاده از سهمیه 5 درصدی و 25 درصدی ایثارگران به صورت زیر است:

آیا سهمیه ایثارگری شامل نوه می شود؟ داوطلبان در صورت دارا بودن شرایط زیر می توانند از سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری استفاده کنند:

سهمیه 5 درصدی ایثارگری

داوطلبانی که شرایط زیر را داشته باشند، می توانند از سهمیه 5 درصدی ایثارگری در کنکور سراسری استفاده نمایند:

✔️جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنها.

✔️همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه.

نحوه تاثیر سهمیه ایثارگران 5 درصدی در کنکور سراسری: 5 درصد از ظرفیت پذیرش کد رشته محل های هر رشته به سهمیه ایثارگران 5 درصد تعلق می گیرد. داوطلبان واجد شرایط لازم است کد رهگیری 12 رقمی سهمیه ایثارگری را دریافت نموده و در فرم ثبت نام اینترنتی درج کنند.

حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت 5 درصدی یا 25 درصدی) 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حد نصاب نمره رزمندگان 75 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

سهمیه 25 درصدی ایثارگری

داوطلبانی که دارای شرایط زیر باشند؛ می توانند مشمول اعمال سهمیه 25 درصدی ایثارگری در کنکور سراسری می شوند:

✔️همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران

✔️آزادگان و همسر و فرزندان آنها

✔️جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها.

داوطلبان فوق در صورت کسب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد می توانند از سهمیه 25 درصدی ایثارگران در کنکور سراسری استفاده کنند.

سهمیه ایثارگران چند بار قابل استفاده است
سهمیه ایثارگران چند بار قابل استفاده است

سهمیه ایثارگری چند بار قابل استفاده است

سهمیه ایثارگری چند بار قابل استفاده است؟ طبق قانون، آن دسته از داوطلبانی که یکبار با استفاده از سهمیه ایثارگران در رشته های تحصیلی دوره روزانه (با آزمون یا بدون آزمون) پذیرفته شده اند، اعم از اینکه از رشته قبولی انصراف داده باشند یا در رشته قبولی ثبت نام کرده باشند یا ثبت نام نکرده باشند، شرایط استفاده از سهمیه مذکور را در هیچ دوره ای اعم از روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، خودگردان، آزاد و شهریه پرداز نخواهند داشت.

براساس قانون، داوطلبانی که یکبار با استفاده از سهمیه ایثارگران در دوره های غیر روزانه پذیرفته شده اند (با آزمون یا بدون آزمون) به شرط انصراف از تحصیل، فقط یکبار مجاز به استفاده مجدد از سهمیه های مذکور جهت ورود به دوره های غیر روزانه می باشند.

داوطلبی که یکبار از سهمیه ایثارگران برای ورود به دوره های روزانه از سال 68 به بعد استفاده کرده باشند، دیگر شرایط استفاده از سهمیه در هیچ دوره ای و همچنین دانشگاه آزاد را نخواهند داشت.

کد 12 رقمی سهمیه ایثارگر

داوطلبانی که شرایط استفاده از سهمیه ایثارگری در کنکور سراسری 1401، را دارند، لازم است در زمان ثبت نام کنکور سراسری با مراجعه به سایت ایثارگری سپاه و ارتش نسبت به دریافت کد پیگیری سهمیه اقدام نمایند. سایت دریافت کد سهمیه ایثارگری سپاه، ایثار و سایت دریافت کد ایثارگری ارتش آجا می باشد. متقاضیان لازم است کد 12 رقمی سهمیه ایثارگری سپاه و ارتش را به صورت اینترنتی دریافت نمایند.

داوطلبان توجه داشته باشند، باتوجه به آنکه کد سهمیه ایثارگری برای هر آزمون متفاوت است، برای ثبت نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کد 12 رقمی مخصوص همان آزمون اقدام نمایید.

جمع بندی

سهمیه ایثارگران 5 درصدی و 25 درصدی از سهمیه های موثر در کنکور سراسری است و داوطلبان واجد شرایط لازم است کد سهمیه ایثارگری خود را به صورت غیر حضوری دریافت نموده و در فرم ثبت نام سایت سنجش درج کنند. از مهم ترین شرایط استفاده از سهمیه ایثارگری کسب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد می باشد.


سوالات متداول

سهمیه 5 درصدی ایثارگران به چه کسانی تعلق می گیرد؟

جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنها و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه می توانند از سهمیه 5 درصدی ایثارگران استفاده نمایند.

حد نصاب قبولی سهمیه 25 درصدی ایثارگران در کنکور سراسری چه میزان است؟

حد نصاب قبولی کسب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد می باشد.

چگونه کد سهمیه ایثارگری را دریافت کنیم؟

داوطلبان برای دریافت کد سهمیه ایثارگری سپاه باید به سایت ایثار و برای دریافت کد ایثارگری ارتش به سایت آجا مراجعه کنند.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

36 دیدگاه

    1. سلام، سهمیه ایثارگران به دو دسته سهمیه ایثارگران 5 درصدی و سهمیه ایثارگران 25 درصدی تقسیم بندی می شود.

  1. سلام خسته نباشید

    من سال 98 از سهمیه 5 درصد استفاده کردم و انتخاب رشتم کردم
    ولی من خبرنداشتم که کلا اون سال (98) کلا از کنکور محروم بودم و من اطلاعی از این موضوع نداشتم از طرف سازمان سنجش
    آیا مجددا میتوانم از این سهمیه استفاده کنم ؟
    خواهش میکنم جواب بدید

    1. سلام اگر سهمیه شما صرفا در برگه اعلام شده ولی استفاده نشده چون خودتون هم می فرمایید محروم بودید می توانید الان استفاده کنید.

    2. سلام خسته نباشید دوتا سهمیه یکی ایثارگری یکی هم برا منطقه زلزله زده خوی تخصیص دادن در شهرستان خوی می‌توانیم باهم تو یک جا استفاده کنیم ممنون میشم پاسخ بدین ۰?

  2. سلام . من قبلا تو کنکور شرکت کردم واز سهمیه استفاده کردم و روزانه قبول شدم اما بعد انتقالی دائم گرفتم اومدم دانشگاه شهرمون ولی دانشجوی شبانه شدم و کاردانی معادل گرفتم . ایا دوباره میتونم از سهمیه استفاده کنم

    1. سلام با توجه به اینکه پیشتر شما با استفاده از سهمیه قبول شده و ثبت نام کرده‌اید، به نظر می‌رسد امکان استفاده‌ی مجدد از سهمیه را ندارید.

  3. سلام من توکنکور۱۴۰۰از سهمیه ۵درصداستفاده کردم ولی دانشگاه غیردولتی با سوابق تحصیلی آوردم امسال میشه دوباره ازش استفاده کرد؟آخع طبق دفترچه ۱۴۰۱این قانون حذف شده ،برای روزانه وغیره روزانه فقط۱باره ،اما از غیر دولتی چیزی نگفته!?ممنون میشم پاسخمو بدین

    1. سلام دوست عزیز، با توجه به اینکه شما از طریق سوابق تحصیلی قبول شده اید و از سهمیه ی 5 درصدی برای قبولی شما استفاده نشده است، همچنان واجد شرایط استفاده از این سهمیه هستید.

  4. سلام و عرض ادب
    روزتون به شادی

    سهمیه ۵ درصد ایثارگری دارم( فرزند رزمنده با ۲۸ ماه منطقه)
    سال ۹۹ با استفاده از سوابق تحصیلی پیام نور قبول شدم و سهمیه رو اونجا استفاده کردم.

    الان خیلیا میگن نمیشه برای ۱۴۰۱ ازش استفاده کنی و خیلیا میگن میشه چون تو با استفاده از سوابق تحصیلی از سهمیت استفاده کردی.

    میشه مجدد استفاده کنم یا نه؟
    اگه میشه که برای روزانه هم میتونم ازش استفاده کنم یا فقط غیر روزانه؟
    لطفا راهنماییم کنین ممنونم

    1. سلام دوست عزیز، بله با توجه به اینکه از سوابق تحصیلی استفاده کرده بودید، اشکالی در استفاده‌ی مجدد از سهمیه‌ی خودتون ندارید. برای روزانه هم می‌تونید از این سهمیه بهره ببرید.

  5. سلام وقتتون بخیر . . من پارسال از سهمیه ایثارگری در کنکور استفاده کردم و یک رشته بدون آزمون پیام نور قبول شدم اما نرفتم. اما در کارت ورود به جلسه امسال سهمیه برام لحاظ نشده باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، سازمان سنجش در این مورد اینگونه اعلام کرده: «متقاضیان استفاده از سهميه‌های بنياد شهيد و امور ايثارگران … برای اعلام مغايرت و تكميل اطلاعات مربوط به سهميه باید حداكثر تا تاریخ 11 تیرماه 1401 منحصراً به قسمت ويرايش اطلاعات در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند. آن‌ها می‌توانند با توجه به توضيحات مندرج در درگاه، نسبت به اصلاح و تكميل موارد مغایر اقدام کنند. درصورت تاييد سهميه توسط ارگان مربوط، سهميه برای آن‌ها اعمال می‌شود.» با این حال بعضی از داوطلبان مراجعه‌ی حضوری به سازمان سنجش می‌کنند در خیابان کریم خان در تهران و البته سهمیه ی ایثارگران معمولاً بعد از برگزاری کنکور و پیش از اعلام نتایج هم قابل اصلاح است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی محل رفع نقص کارت ورود به جلسه اتون در شهر و استان محل زندگیتون این مقاله رو بخونید، در این مقاله، آدرس باجه‌های رفع نقص در قالب یک فایل پی دی اف، قابل دانلود است: کارت ورود به جلسه کنکور 1401 [نحوه دریافت و رفع نقص کارت شرکت در آزمون]

    2. سلام برای استفاده از سهمیه ایثارگری همه ی فرزندان ایثارگری می‌توانند از آن استفاده کنند برای کنکور یا فقط یک نفر یعنی اگر من از سهمیه استفاده کنم و روزانه قبول شوم برادرم هم می‌تواند استفاده کند؟

      1. سلام دوست عزیز، همه‌ی فرزندان ایثارگر می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

        1. سلام. امکان استفاده از سهمیه ایثارگران برای چند فرزند خانواده به طور همزمان وجود دارد؟ یعنی برای ازمون های مختلف در یک سال، هرکدوم کد رهگیری ۱۲ رقمی میتونند بگیرند؟

          1. سلام دوست عزیز، منعی در این زمینه وجود ندارد و تمام فرزندان می‌تونن از این سهمیه استفاده کنند.

  6. سلام وقت بخیر
    من سهمیه25درصد دارم
    میتونم از سهمیه تو دوتا کنکور/ریاضی و فنی حرفه ای/برای سال ۱۴۰۱ استفاده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، شما می‌توانید از سهمیه‌ی خود در هر دو کنکور استفاده کنید.

  7. سلام
    من امسال بعد ثبت نام کنکور کد ۱ث رقمی ایثارگر رو دریافت کردم ایا امکانش هس تا اعلام نتایج پذیرش از این کد استفاده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر روی کارت ورود به جلسه‌ی شما سهمیه‌ی ایثارگری ذکر نشده و در بند 18 کارت، سهمیه‌ی شما «مناطق» درج شده، تا 11 تیرماه فرصت دارید به قسمت ويرايش اطلاعات در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنید و با وارد کردن کد ایثارگری، اطلاعات را ویرایش کنید.

  8. سلام اگه من کد ایثارگران رو امسال در انتخاب رشته بزنم ولی دولتی هایی که زدم رو قبول نشم
    سهمیه ام میسوزه برای سال بعد؟؟

    1. سلام دوست عزیز، داوطلبانی که یک بار از طریق سهمیه ایثارگران و شاهد در یکی از رشته‌های تحصیلی دوره‌های روزانه کنکور پذیرفته شده‌اند، حق استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری را ندارند. همچنین، بر اساس قوانین محدودیت استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور، اگر داوطلبی در سنوات گذشته در یکی از رشته های تحصیلی غیر روزانه، اعم از دانشگاه پیام نور، دوره های شبانه و نیمه حضوری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، موسسات آموزش عـالی غیردولتی و غـیرانتفاعی و یا دوره های پردیس خودگـردان (بین الملل) و مجازی پذرفته شده باشند، چنانچه در رشته قبلی خود انصراف دهند، تنها یک بار امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری را خواهند داشت.

  9. سلام وقت بخیر تروخدا زود جواب بدین فردا آخرین فرصتم هست من قبلن از سهمیه ۵ درصدی استفاده کردم و روزانه قبول شدم و انصراف دادم آیا دوباره میتونم از سهمیه استفاده کنم؟????

    1. سلام دوست عزیز، طبق قوانین جدید قانوناً امکان استفاده‌ی مجدد از این سهمیه را ندارید.

  10. سلام بنده. پارسال از سهمیه ایثارگری استفاده کردم در دانشگاه روزانه قبول شدم ولی در شهریور ماه درگیر کرونا وپاره ای از مشکلات خانوادگی شدم و نتونستم دیپلم بگیرم ناخواسته نتونستم دانشگاه ثبت نام کنم آیا امسال می تونم رشته ای که پارسال قبول شدم ثبت نام کنم ؟؟ممنون میشم جوابگو باشید

    1. سلام دوست عزیز، طبق قانون شما در دوره‌ی روزانه پذیرفه شدید و اگر نرفته‌اید، از دانشگاه روزانه رفتن امسال هم محروم می‌شوید. قبولی هر سال مربوط به همان سال است. باید دوباره کنکور بدهید.

      1. باتشکر از پاسخگیتون .امسال کنکور ثبت نام کردم ولی سهمیه ایثارگری من لحاظ نشده ، حداقل سهمیه ایثارگری امسال رالحاظ کنند .کاشک شرایط که کرونا برای مردم ایجاد کرده قابل درک باشه ودراینگونه موقع تبصره ای داشته باشند تا حقی ضایع نشود

        1. سلام مجدد دوست عزیز، انشاالله امسال در کنکور موفق باشید. بله طبق قانون جدید، امکان استفاده از سهمیه‌ی ایثارگری فقط یکبار وجود دارد. با این حال با توجه به شرایط خاصی داشتید، می‌توانید به مراکز تصمیم‌گیرنده رجوع کنید و درخواست خود را ارائه دهید. ممکن است راه حلی در این زمینه وجود داشته باشد.

  11. سپاسگزارم،من شهرستان هستم مراجعه برام امکانپذیر نیست شماره تماسی اگر امکان داره محبت کنید ممنون میشم

    1. سلام مجدد دوست گرامی، امکان تماس تلفنی با سازمان سنجش آموزش کشور وجود ندارد، اما می‌توانید در سایت سنجش وارد بخش سیستم پاسخگویی شوید و درخواست خود را مطرح کنید.

  12. سلام من من فرزند رزمنده هستم آیا سهمیه ایثارگری به فرزند من هم میرسه یا نه با تشکر

    1. سلام دوست عزیز، واجدین شرایط استفاده از این سهمیه صرفاً اعضای خانواده شهید یا ایثارگری است که خواهر، برادر، پدر و مادر فرد شرکت کننده در کنکور است. بنابراین نوه امکان استفاده از این سهمیه را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا