انتخاب رشته نهم به دهمرشته تجربی

شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی

دانش‌آموزان در پایان مقطع متوسطه‌ی اول (پایه نهم) باید انتخاب رشته انجام دهند، و این انتخاب رشته تحت شرایط و بر اساس ملاک‌های متعددی صورت می‌گیرد. رشته‌ی تجربی و بازار کار آن میان دانش‌آموزان و والدین طرفداران بسیاری دارد. حدود 46 درصد دانش‌آموزان کشور در رشته‌ی تجربی مشغول تحصیل هستند. اما دانش‌آموزان برای ورود به پایه‌ی دهم و انتخاب رشته‌ی تجربی برای ادامه تحصیل، باید شرایط ورود به این رشته را داشته باشند. در ادامه شرایط انتخاب رشته‌ی تجربی را توضیح خواهیم داد.

شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی
شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی

معدل لازم برای انتخاب رشته تجربی

انتخاب رشته‌ی تجربی برای دانش آموزان پایه‌ی نهم شرایطی دارد. در ادامه شرایط ورود به رشته علوم تجربی را ذکر خواهیم کرد:

  • باید حداقل نمره‌ی کسب شده در درس علوم، 15 و در درس ریاضی، 14 باشد. به این شرط، عملکرد تحصیلی می‌گویند و شامل 35 امتیاز از هدایت تحصیلی است.
  • حداقل معدل لازم برای دانش آموزان داوطلب برای رشته‌ی علوم تجربی معدل بالای 14 است.
  • برای انتخاب رشته‌ی تجربی مجموع 3 نمره‌ی دروس ریاضی و علوم در سه پایه‌ی هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از 42 باشد.
  • نمره‌ی درس ریاضی و علوم در سه سال متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می‌شود.
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

نقش فرم های هدایت تحصیلی در انتخاب رشته

تمام دانش‌آموزان برای ورود به پایه دهم نیازمند تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی هستند. هر یک از فرم‌ها باید توسط افراد مشخصی تکمیل شود. در ادامه هر یک از فرم‌ها را توضیح می‌دهیم. برای در اختیار داشتن فرم‌های هدایت تحصیلی می‌توانید مقاله دانلود فرم‌های هدایت تحصیلی پایه نهم را مطالعه کنید.

  • آزمون‌های مشاوره‌ای توسط مشاور مدرسه با توجه به ارزشیابی‌های مداوم از دانش آموز تکمیل می‌شود که رشته‌ها را براساس اولویت از 1تا 30 امتیاز دهی می‌کند.
  • فرم دبیران با توجه به شرایط درسی دانش‌آموز از 1تا 10، رشته‌های تحصیلی را اولویت بندی می‎‌کند.
  • فرم مشاور، توسط مشاور مدرسه با توجه به شناخت دانش‌آموزان و توانایی‌های آن‌ها پر می‌شود و رشته‌ها از 1 تا 10 انتخاب می‌شوند.
  • دانش‌آموزان با توجه به توانایی‌های فردی خود انتخاب رشته‌ دلخواه خود را از 1 تا 10 امتیازدهی می‌کنند.
  • فرم اولیا نیز با توجه به فرم دانش آموز، معلمان و مشاور از 1 تا 5 اولویت بندی خواهد شد.

برای آشنایی با روند تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی به مقاله راهنمای تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی رجوع کنید. ‌در پایان پس از بررسی تمام شرایط بالا می‌توان نسبت به انتخاب رشته اقدام کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اولویت‌بندی‌ها در انتخاب رشته، می‌توانید مقاله‎‌ی راهنمای تکمیل فرم اولویت بندی را مطالعه کنید.

اولویت‌هایی که در فرم نهایی هدایت تحصیلی (نتیجه‌ی هدایت) ثبت شده است، جنبه‌ی تجویزی ندارد، بلکه توصیه‌ای است. دانش‌آموزان می‌توانند بر اساس آن اولویت‌های تعیین شده به مدارس مراجعه و کار ثبت‌نام خود را انجام دهند. اگر ظرفیت مدارس تکمیل نشود، دانش‌آموزان بر اساس اولویت‌های بعدی ثبت‌نام می‌شوند. البته دانش‌آموزان باید حداقل نمره برای ورود به رشته‌های تحصیلی مورد نظر را کسب کنند.

ویژگی‌های فردی مناسب برای انتخاب رشته تجربی

از ویژگی‌های فردی برای انتخاب رشته علوم تجربی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استعداد و علاقه به دروس آزمایشگاهی
  • نمرات بالا در ریاضی و علوم و علاقه به این دروس
  • علاقه به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی

اگر علاقمندید بدانید رتبه 1 کنکور تجربی از چه روش‌هایی برای کسب موفقیت استفاده کرده است و چه درصدهای در این آزمون سرنوشت ساز به دست آورده است، می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله‌ی «نحوه مطالعه و کارنامه نفر اول کنکور تجربی 1400» با نیما ابوالحسنی آشنا شوید.

کتاب‌های رشته علوم تجربی

دانش‌آموزان پس از انتخاب رشته تجربی برای ادامه‌ی تحصیل در دوره‌ی متوسطه‌ی دوم باید علاوه بر دروس عمومی، مطالب تخصصی رشته‌ی علوم تجربی را مطالعه کنند. ما در جدول زیر دروسی که باید در سه پایه‌ی دهم، پایه‌ی یازدهم و پایه‌ی دوازدهم مطالعه شود را فهرست کرده‌ایم:

پایه تحصیلی دروس عمومی دروس تخصصی
پایه دهم عربی/ادبیات فارسی/دین و زندگی/جغرافیا/آمادگی دفاعی شیمی2و آزمایشگاه/زیست شناسی و آزمایشگاه1/هندسه1/فیزیک2وآزمایشگاه/ریاضیات2
پایه یازدهم ادبیات فارسی/دین و زندگی/عربی/زبان فارسی زمین شناسی/فیزیک3وآزمایشگاه/شیمی3وآزمایشگاه/ریاضی3/آمارومدلسازی/زیست شناسی و آزمایشگاه2
پایه دوازدهم زبان و ادبیات فارسی/زبان انگلیسی1و2/معارف اسلامی1و2/ فیزیک/شیمی فرایندهای شیمیایی/زیست شناسی/علوم زمین/ریاضی عمومی1و2

آینده شغلی رشته علوم تجربی

دانش آموزان هنگام انتخاب رشته نهم به دهم باید بازار کار رشته در آینده را تحقیق و بررسی کنند و سپس تصمیم نهایی را بگیرند، دانش‌آموزان پس از اتمام دوره‌ی تحصیل در رشته‌ی انتخابی در نهایت باید وارد بازار کار شوند، پس انتخاب رشته‌ای که در آینده بازار کار مناسبی داشته باشد از نکات مهم در انتخاب رشته به شمار می‌رود. رشته‌های گروه تجربی به 5 دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

? دسته اول رشته‌هایی هستند که در میان دانش آموزان جز رشته‌های پرطرفدار محسوب می‌شوند، مانند پزشکی، دندان پزشکی، دامپزشکی، اتاق عمل، مامایی و…

? دسته دوم رشته‌هایی مانند داروسازی، مهندسی بهداشت، شیمی و … هستند.

? دسته سوم شامل دو رشته‌ی زمین شناسی و اقیانوس شناسی است.

? دسته چهارم شامل رشته‌هایی مانند حسابداری، شاخه‌های مدیریت، اقتصاد و … می‌شود.

? دسته آخر رشته‌هایی مانند مددکاری اجتماعی، آموزش تربیت بدنی و … است.

دانش‌آموزانی که بتوانند در کنکور تجربی با رتبه‌ی برتر از دانشگاه‌ پذیرش بگیرند و دوره‌ی تخصص را کامل بگذرانند می‌توانند درآمد بالا و جایگاه اجتماعی خوبی داشته باشند.

انتخاب رشته‌ی نهم به دهم دانش آموزان به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه پادا به نشانی pada.medu.ir انجام می‌شود.

شرایط لازم برای انتخاب هر رشته
شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی

شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی

شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک

شرایط لازم برای انتخاب رشته فنی و حرفه ای
شرایط لازم برای انتخاب رشته کار و دانش
شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی

سوالات متداول

حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته علوم تجربی چقدر است؟

دانش آموزان برای انتخاب رشته تجربی نیازمند معدل بالای 14 هستند.

نمرات دروس ریاضی و علوم حداقل باید چقدر باشند؟

حداقل نمره کسب شده دانش آموزان پایه نهم برای درس ریاضی 14 و درس علوم 15 است.

فرم هدایت تحصیلی والدین بر چه اساسی امتیازدهی می‌شود؟

فرم هدایت تحصیلی والدین بر اساس فرم‌های دانش آموزان، معلمان و مشاوران مدرسه از 1تا 5 اولویت بندی می‌شود.

میانگین امتیاز 3.8 / 5. جمع امتیاز 37

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

276 دیدگاه

    1. سلام
      توجه کنید حداقل معدل لازم برای داوطلبان رشته علوم تجربی معدل بالای 14 است.

      1. سلام خسته نباشید
        من ریاضی هفتم شد ۱۵ علوم ۱۹
        ریاضی هشتم شد ۱۰ علوم ۱۵
        نهم باید چند بیارم تا قبول شو رشته تجربی ترخدا جواب بدین

        1. سلام دوست عزیز، مطابق آنچه در مقاله آمده است، شما باید معدل بالای 14 داشته باشید و برای انتخاب رشته‌ی تجربی مجموع 3 نمره‌ی دروس ریاضی و علوم در سه پایه‌ی هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از 42 باشد. احتمالاً شما مشکلی برای انتخاب رشته‌ی تجربی ندارید، اما رقابت در این رشته بالا است بنابراین تلاش کنید که پایه‌ی دروسی مانند ریاضی و علوم خود را تقویت کنید. موفق باشید.

          1. سلام من هفتم علوم ۱۸ و ریاضی ۱۶
            هشتم علوم ۱۵ ریاضی ۱۷ اگر نهم نمره خوبی بگیرم تجربی میارم
            معدل هفتم ۱۹/۲۴
            معدل هشتم ۱۹/۱۷

          2. سلام دوست عزیز، شما معدل خوبی دارید و از اونجایی که نمرات سال نهم با ضریب 3 محاسبه می‌شن، بله اگر نمرات خوبی کسب کنید مشکلی برای انتخاب رشته‌ی تجربی نخواهید داشت.

          3. سلام من ریاضی هفتم ۱۰ شدم و علوم هفتم ۱۵ و ریاضی هشتم ۱۰ و علوم هشتم ۱۷ و معدل هفتم ۱۷و نیم و معدل هشتم ۱۸.۶۴ من باید چه نمره ای برای نهم بیارم و ایا قبول میشم؟

          4. سلام دوست عزیز، شما باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی را کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

          5. سلام من سمپاد درس میخونم
            سال هفتم ریاضی ۲۰ علوم ۱۹/۵
            سال هشتم ریاضی ۱۹‌علوم ۱۸/۲۵
            معدل پایانی هفتم هشتم هم از ۱۹/۵بالاتر بوده
            اگه امسال هر دو رو بیست شم میتونم تجربی با اولیت الف بیارم
            همش نگرانم ب شم

          6. سلام دوست عزیز، بله موفق باشید. در ضمن، اولویت ب هم اگر باشه تجربی باز هم امکان انتخاب این رشته رو دارید.

        2. سلام من معدل هفتم شدم 17.80
          ریاظی 15
          علوم16
          معدل هشتم 18.54
          ریاظی 11.75
          علوم18
          نهم باید نمره ریاظی و علوم چند باشه که برم رشته تجربی

          1. تو اصلا بهت نمیخوره از کلاس اول بالا رفته باشی با این سوادت بعد داری واسه انتخاب رشته پرپر میزنی؟ آخه ریاظی؟؟؟

      2. سلام من هشتم هستم برای انتخاب رشته معدل هفتمم۱۹/۶۰صدم ریاضی و علومم۱۷ شد متاسفانه الانم که هشتم طبق مشاهده نمرات امتحانات و کارنامه مهر و آبان ریاضی۱۹ و علوم۲۰ میشم ولی میان ترم یعنی آذر ماه رو ریاضی رو ۱۷ میشم و علوم ۱۹ متاسفانه میان ترم چقدر روی معدل تاثیر داره؟؟ میتونم به همین روند الف علوم بیارم؟ استان تهران

        1. سلام دوست عزیز، شما باید نمرات خودتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

    2. سللام لطفا جواب بدید من ریاضی هفتمم شد 11.5 این مشکلی پیش نمیاره هشتم و نهم شدم 16.5 ممنون میشم زود جواب بدید

      1. سلام دوست عزیز، شما باید نمرات خودتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

        1. سلام من ریاضی ضعیف است می توانم به رشته تجربی بروم ولی علوم20است

          1. سلام دوست عزیز، اگر منظورتون اینه که اجازه می‌دن که تجربی رو انتخاب کنید یا نه، شما باید نمرات خودتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

    1. سلام دوست عزیز
      دروس عمومی شامل ادبیات فارسی، دین و زندگی، عربی، زبان فارسی است و دروس تخصصی شامل زمین شناسی، فیزیک3وآزمایشگاه، شیمی3وآزمایشگاه، ریاضی3، آمارومدلسازی، زیست شناسی و آزمایشگاه2 می‌باشد.

      1. سلام من پایه نهم هستم
        کلاس هفتم ترم ۲نمره علوم ۲۰ ریاضی ۲۰معدل ۱۹/۸۶هشتم ترم ۲ علوم۲۰ریاضی ۱۵معدل ۱۹/۵۰نهم ترم ۱ دادم که علوم ۱۸ ریاضی ۱۵معدل۱۹
        میتونم برم تجربی؟
        نمره های ترم ۱هم مهمه ؟

        1. سلام دوست عزیز، بله، از نظر نمره و سطح علمی مشکلی برای انتخاب رشته‌ی تجربی ندارید.

          1. سلام دوست عزیز، نمرات شما در پایه‌ی نهم ضریب سه دارند و اهمیت بیشتری دارند.

  1. سلام
    نمره علوم نوبت دوم هفتم من شده 16 هشتم نوبت دوم شده 17 نهم نوبت اول شده 12
    وریاضی نوبت دوم هفتم شده17 و نوبت دوم هشتم شده 12و نیم و نهم نوبت اول شده 12 من میتونم تجربی بردارم توروخدا جواب بدین

    1. سلام دوست عزیز، انتخاب رشته فقط منوط به نمرات درسی شما نیست و باید نتیجه‌ی هدایت تحصیلی خود را دریافت کنید و بر اساس آن دریابید بهترین انتخاب برای شما چیست. درحال حاضر اگر در امتحانات ترم آخر پایه‌ی تحصیلی خود نمره‌ی قابل قبولی به دست بیاورید، مشکلی برای انتخاب رشته‌ی تجربی ندارید.

    2. سلام ببخشید من نمره هفتمم ۱۸و خورده ای شد و هشتمم ۱۶.۸۳صدم شد و تکوینی شد فک کنم به هیفده
      امسال نهم رو مدرسه شاهد ثبت نام کردم و تست انتخاب رشته هم دادم و در جواب منی که دست چپم نیمکره راستم فعال و نیمکره راست به رشته تجربی علاقه داره و رشته ریاضی نیمکره چپ. من از پیش دبستانی تا هشتم یک مدرسه بودم و راضی نبودم و به شاهد رفتم امسال اگر هیجده یا ۱۹بشه رشته چی میتونم بدست بیارم ؟ اگر تجربی نشم منو با خودکشیام مرده بدونید
      خرم آباد کلاس نهم یاشا دولتشاه

      1. سلام دوست عزیز، شما سعی کنید امسال که نهم هستید معدل خوبی کسب کنید. اما به یاد داشته باشید نتیجه‌ی هدایت تحصیلی توصیه‌ایه و اجباری نیست. درنهایت خودتون انتخاب می‌کنید چه رشته‌اید برید. تنها زمانی مدرسه می‌تونه مانع رفتن شما به رشته ی تجربی بشه که معدلتون پایین تر از ۱۴ باشه. بنابراین نگران نباشید.

      2. سلام خسته نباشید من هفتم ریاضی ۱۱.۵ شدم علوم ۱۳
        هشتمم علوم ۱۶.۵ شدم ریاضی هم ۱۵
        نهمم باید چطوری باشه که بیارم
        تجربی تنها رشته ای هست که بهش علاقه خاصی دارم

        1. سلام دوست عزیز، رقابت در رشته‌ی تجربی نسبت به رشته‌های دیگر تحصیلی بالاتر است. اگر می‌خواهید این رشته را انتخاب کنید، حتماً باید نمرات بالاتری در پایه‌ی نهم کسب کنید. همونطور که در مقاله ذکر شده، حداقل معدل لازم برای دانش آموزان داوطلب برای رشته‌ی علوم تجربی معدل بالای 14 است. برای انتخاب رشته‌ی تجربی مجموع 3 نمره‌ی دروس ریاضی و علوم در سه پایه‌ی هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از 42 باشد. نمره‌ی درس ریاضی و علوم در سه سال متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می‌شود. برای کسب اطلاعات دقیق درباره‌ی نحوه‌ی محاسبه‌ی نمرات، این مقاله را بخوانید: «روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم»

    3. سلام من هفتم شدم ۱۹ و ۹۵
      علوم ۱۹و نیم ترم دوم و ریاضی هفتم ۲۰
      شدم امسال مدرسه ام و عوض کردم
      یکم سخت گیرن ولی ریاضی م ۱۸ و
      علوم ام ۱۶ و ۱۷ این‌است خوبه
      من میخوام برم تجربی
      باید چیکار کنم امسال هشتم ام هستم
      وبرای هدایت تحصیلی استرس دارم

      1. سلام دوست عزیز، باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است، بنابراین هرچه نمرات بالاتری باشید، ساده‌تر پذیرفته می‌شوید.

  2. سلام ریاضی هفتم ۲۰ هشتم ۱۷ و نهم ۱۹
    علوم نوبت دوم هفتم ۲۰ و علوم نوبت دوم هشتم۱۳ و نوبت اول ۲۰
    نوبت دوم نهم ۱۷ شدم نوبت اول ۱۸.۵ من میتونم به رشته تجربی برم؟

    1. سلام دوست عزیز، انتخاب رشته فقط منوط به نمرات درسی شما نیست و باید نتیجه‌ی هدایت تحصیلی خود را دریافت کنید و بر اساس آن دریابید بهترین انتخاب برای شما چیست. در حال حاضر از نظر نمره و سطح علمی مشکلی برای انتخاب رشته‌ی تجربی ندارید.

  3. سلام
    ریاضی نوبت دوم هفتم ۲۰ هشتم ۱۷ و نهم ۱۹.۵

    علوم هفتم هر دو نوبت ۲۰ و علوم نوبت دوم هشتم۱۳ و نوبت اول ۲۰
    نوبت دوم نهم ۱۷ شدم نوبت اول ۱۸.۵ من میتونم به رشته تجربی برم؟
    پایین ترین معدلم ۱۸.۸۳

    1. سلام دوست عزیز، انتخاب رشته فقط منوط به نمرات درسی شما نیست و باید نتیجه‌ی هدایت تحصیلی خود را دریافت کنید و بر اساس آن دریابید بهترین انتخاب برای شما چیست. در حال حاضر از نظر نمره و سطح علمی مشکلی برای انتخاب رشته‌ی تجربی ندارید.

  4. سلام اگر یکی هفتم و هشتم را کامل معدلش 20 بشه و نهم ریاضی و علوم رو 20 بگیره ولی یکی ازدرس های عمومی را کمتر 15 بگیره میتونه بره رشته تجربی

  5. سلام من هفتم هم علوم هم ریاضی ۲۰ شدم هشتم ریاضی ۱۸ و علوم ۲۰ شدم ولی متاسفانه سال نهم کمی مشکلات برای بنده به وجود آمد من نمره علوم ۱۲ و ریاضیم شد ۱۵ من میخواستم دوباره امتحان بدم ولی قبول نکردن گفتن که شما رد نشدید الان من میتونم رشته تجربی بیارم چون واقعا علاقه دارم و استعدادش هم دارم گفتن معدل لازم باید بالای ۱۴ باشه برای من بالای۱۴ و گفتن جمع نمرات ۷.۸.۹ بالای ۴۲ و برای من هم بالای ۴۲ الان من واقعا شب روز گریه می‌کنم چون میترسم رشته تجربی نیارم و زحمات کل ۳ سال من به باد بره به نظرتون من رشته تجربی میارم؟ لطفا جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز، اصلاً نگران نباشید، شما شرایط علمی انتخاب رشته‌ی تجربی را دارید. ممکن است در فرم نهایی هدایت تحصیلی، اولویت اول شما را تجربی نزده باشند. اشکالی ندارد. هدایت تحصیلی دستوری نیست، توصیه‌ است. اگر مشکل نمره نداشته باشید، به راحتی می توانید رشته‌ی مورد علاقه‌ی خودتان را انتخاب کنید. امیدوارم هرچه زودتر دوباره به سمت موفقیت حرکت کنید و خوشحال باشید. 🙂

  6. منم همین مشکل رو دارم
    هفتم و هشتم ریاضی و علوم نوبت دوم ۱۹و۲۰ بودع ومعدلم بالای ۱۹.۴۰ بوده
    امسال نوبت دومم ریاضیمو ۱۰ شدم اما علومم ۱۵ معدلمم ۱۸ به تنها رشته ای هم خیلی علاقه دارم تجربیه فرم هدایت تحصیلی بیاد ممکنه بتونم این رشته رو بیارم؟

    1. سلام دوست عزیز، شما از نظر علمی امکان انتخاب رشته‌ی تجربی رو دارید. هدایت تحصیلی هم توصیه ایه نه اجباری. ممکنه مجبور شید کمی صبر کنید و بعد از گروهی که اولویت اولشون تجربیه برای ثبت نام اقدام کنید.

  7. سلام خسته نباشید ??
    من هفتم معدل کل شدم ۱۸ و میانگین نمره علوم ۱۷ و ریاضی ۱۶ و هشتم با معدل کل ۱۹.۰۷ میانگین نمره علوم ۱۸ و ریاضی ۱۸ و نهم با معدل کل ۱۸ علوم ۱۹ و ریاضی ۱۵
    آیا میتونم رشته تجربی برم؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، شما از نظر علمی مشکلی برای انتخاب رشته‌ی تچربی ندارید. ممکنه اولویت اول پیشنهادی به شما در فرم‌های هدایت تحصیلی تجربی نباشه، اما باید بدونید که تبعیت از نتیجه‌ی هدایت تحصیلی اجباری نیست و در صورتی که نمره‌ی لازم رو اورده باشید، مشکلی برای انتخاب رشته‌ی مورد نظرتون ندارید.

  8. سلام
    من هفتم علوم 18 و ریاضی 17 شدم و هشتم علوم 14ونیم وریاضی 16 شدم نهم علوم 20 ریاضی 20 میتونم تحربی رو انتخاب کنم؟!
    معدل هفتم 19وخورده ای بود و معدل هشتم 17وخورده ای و معدل نهم 19 و خورده

    1. سلام دوست عزیز، شما از نظر علمی مشکلی برای انتخاب رشته‌ی تجربی ندارید. انشالله موفق باشید.

  9. سلام
    من پایه هفتم نوبت دوم علوم 18 و ریاضی 17 شدم و معدل کل نوبت دوم 19و خورده ای، پایه هشتم نوبت دوم ریاضی 16 و علوم 14 و معدل کل 18و55 شدم، پایه نهم اگر ریاضی و علوم رو 20 بشم و معدل کل رو بالای 19 بشم میتونم تحربی رو انتخاب کنم؟!

      1. سلام توروخدا جواب بدین
        دخترم کلاس هفتم علوم ۱۴ گرفته هشتم ۹ گرفت نهم باید چند بگیره که رشته تجربی قبول بشه ،،ریاضی
        ، هم هفتم 18هشتم 17
        آیا درسته که میگن اگه نمره تک رقمی داشته باشی نمیتونی تجربی انتخاب کنی؟؟

        1. سلام دوست عزیز، فرزند شما باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کند. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کند، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

          1. سلام من پایه نهمم کلاس هفتم با معدل ۱۸ و خورده ای قبول شدم و نمره ریاضیم شد ۱۷ و علوم ۱۸ و کلاس هشتم با معدل ۱۹ و ۶۰ قبول شدم و نمره ریاضیم شد ۱۸ و علوم شد ۱۸ من باید پایه نهم چند بگیرم ریاضی و علوم رو ک بتونم رشته تجربی رو انتخاب کنم؟بعضیا میگن ۱۰ بگیری نهم با ضریب ۳ میشه ۳۰ و اینکه جمع ۱۷ و ۱۸ نمره هفتم و هشتم میشه ۳۵ پس ۳۵ و ۳۰ میشه ۶۵ و تقسیم بر ۳ میشه ۱۳ و ریاضیت اوکیه برای تجربی علومم ک زیر ۱۸ نمیاد الان من چند باید بگیرم تروخدا بگید

          2. سلام دوست عزیز، شما باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی را کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است. بنابراین هرچه نمره‌ی بالاتری به دست بیاورید، شانس شما برای انتخاب این رشته افزایش می‌یابد. اما اگر کف نمره را بیاورید و در شهر شما ظرفیت کافی وجود داشته باشد، مشکلی برای انتخاب رشتۀ تجربی نخواهید داشت.

      2. سلام خسته نباشید من هفتم نوبت دوم ریاضی شدم 15 علوم شدم 19 و هشتم نوبت دوم علوم شدم 13 و ریاضی شدم 15 و نهم ریاضی20 و علوم را 20 شدم ایا می تونم تجربی بردارم؟

        1. سلام دوست عزیز، شما باید نمرات خودتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

    1. سلام دوست عزیز، در هدایت تحصیلی مجموعه‌ای از عوامل دخیل هستند، برای آگاهی از این عوامل این مقاله را مطالعه کنید: «هدایت تحصیلی چیست؟» اما در کنار مطالعه‌ی این مقاله، به خاطر داشته باشید که اولویت‌های هدایت تحصیلی توصیه‌ای هستند و شما مجبور به انتخاب بر اساس اولویت نیستید، اگر نمره‌ی مورد نظر هر رشته را آورده باشید، به سادگی می‌توانید آن رشته را انتخاب کنید.

    2. سلام من معدل هفتم ۱۷.۸۹ ریاضی ۱۵ علوم ۱۰ و هشتم ۱۸.۷ علوم ۱۸ ریاضی ۱۴ و امسال نهم میرم اگر هردو ۱۹ بیارم میتونم تجربی بیارم یا نه ؟

      1. سلام دوست عزیز، حتماً با شروع سال تحصیلی با مشاور تحصیلی مدرسه صحبت کنید تا بتوانید سطح خودتون رو در دروس مورد نظر برای انتخاب رشته‌ی تجربی بالا ببرید. اگر بتوانید نمره‌ای که گفتید رو کسب کنید، مشکلی برای انتخاب رشته‌ی تجربی نخواهید داشت.

  10. سلام و خسته نباشید
    یه سوالی داشتم دارم میمیرم از استرس??
    سال هفتم ریاضی ۱۹ علوم ۱۸ معدل ۱۹.۵
    سال هشتم ریاضی ۱۰ علوم ۱۱ معدل ۱۳.۹۰
    سال نهم ریاضی ۲۰ علوم ۲۰ معدل ۲۰

    آیا میتونم تجربی بیارم دارم میلرزم از استرس??
    سال هشتم مشکل ساز نمیشه؟?

  11. سلام خسته نباشید ببخشید من میخواستم بدونم که نمرات ریاضی ام سال هفتم ترم اول ۱۴و ترم دوم ۱۱ ودر سال هشتم هر دو ترم ۱۲ شدم ودر سال نهم هم احتمال میدهم که نمرات ریاضی ام هم ترم اول و هم ترم دوم ۱۵ بشه آیا با این نمرات میتونم رشته تجربی را انتخاب کنم از نظر نمره علوم مشکلی ندارم و فقط ریاضی هستش آیا با این نمرات میتونم رشته تجربی را انتخاب کنم

    1. سلام دوست عزیز، همینطور که در مقاله‌ ذکر شده، شرایط انتخاب رشته‌ی تجربی شامل این موارد است: حداقل ضریب مجموع نمرات ریاضی و علوم در سه پایه‌ی هفتم، هشتم و نهم باید 42 باشد. نمره‌ی درس ریاضی و علوم با ضریب 3 محاسبه می‌شود. درنهایت معدل شما هم باید بالای ۱۴ باشد. این موارد ضروری هستند و اگر حدنصاب نمره رو کسب نکرده باشید، اجازه‌ی انتخاب رشته‌ی تجربی به شما داده نمی‌شود.
       

      1. ببخشید یعنی هیچ تبصره و قانونی نیست که بتونم مثل امتحان تعیین رشته مجدد تجربی ب بردارم

        1. سلام دوست عزیز، اگر اجازه‌ی انتخاب رشته‌ی تجربی برای پایه‌ی دهم به شما داده نشود، می‌توانید بعد از پایان امتحانات دهم، درخواست تغییر رشته بدهید و بعد از شرکت در امتحانات تغییر رشته که در شهریور ماه برگزار می‌شود، رشته‌ی تجربی را برای پایه‌ی یازدهم خود انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، مقاله‌ی «تغییر رشته دهم به یازدهم» را بخوانید.

  12. سلام وقت بخیر
    هفتم ریاضی ۱۴ علوم ۱۶ معدل ۱۷
    هشتم ریاضی ۲۰ علوم ۱۸ معدل ۱۷/۷۹
    من الان کلاس نهم هستم،با چه نمراتی و معدل میشه رشته علوم تجربی را انتخاب کرد؟

    1. سلام دوست عزیز، همانطور که در مقاله ذکر شده، باید حداقل نمره‌ی کسب شده در درس علوم، 15 و در درس ریاضی، 14 باشد. حداقل معدل لازم برای دانش آموزان داوطلب برای رشته‌ی علوم تجربی معدل بالای 14 است. برای انتخاب رشته‌ی تجربی مجموع 3 نمره‌ی دروس ریاضی و علوم در سه پایه‌ی هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از 42 باشد. نمره‌ی درس ریاضی و علوم در سه سال متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می‌شود. اگر با روش محاسبه‌ی نمرات آشنا نیستید، مقاله‌ی «روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم» را بخوانید.

      1. سلام وقت بخیر?
        من امسال میرم کلاس نهم معدل هفتمم ۱۹.۳٠صدم شد علوم ۲٠ریاضی ۱۷
        سال هشتم معدلم ۱۹.۷۹صدم شد ریاضی ۱۵علوم۱۸من با این نمرات شانش رفتن به رشته ی تجربی رو دارم؟

        1. سلام دوست عزیز، بله در صورتی که در پایه ی نهم نمرات خوبی دریافت کنید مشکلی وجود ندارد. ضریب نمرات پایه ی نهم در انتخاب رشته 3 است و بنابراین نمرات این پایه سه برابر بیشتر از نمرات پایه‌های هفتم و هشتم اهمیت دارند.

  13. سلام وقت بخیر
    هفتم ریاضی ۱۴ علوم ۱۶ معدل۱۷
    هشتم ریاضی ۲۰ علوم ۱۸ معدل ۱۷.۸۲
    من الان کلاس نهم هستم با چه نمراتی و معدل میشه رشته علوم تجربی قبول شد؟
    باتشکر.

  14. سلام وقت بخیر
    هفتم ریاضی ۱۴ علوم ۱۶ معدل ۱۷
    هشتم ریاضی ۲۰ علوم ۱۵ معدل ۱۸
    در کلاس نهم با چه نمراتی و معدل میشه وارد رشته علوم تجربی شد؟
    باتشکر.

  15. سلام من در هشتم ریاضی ۱۵ و علوم ۲۰ و در نهم ریاضی ۱۹ و علوم ۲۰ شدم معدل کل نهمم ۱۹.۵۷ هست متونم در تجربی شرکت کنم!و اون ۳۵ نمره داشته باشم!

  16. سلام خسته نباشید من
    هفتم معدل 19ونیم ریاضی15وعلوم15
    هشتم معدل 20 ریاضی19وعلوم19
    نهم معدل20 ریاضی19وعلوم19
    میتوم تجربی بردارم

  17. من هفتم نوبت دوم ریاضی و علوم ۱۶،معدل نوبت دوم۱۹
    هشتم ترم اول ریاضی۲۰،علوم۱۸ معدل ترم اول ۱۹،۶۴الان من باید تو ترم دوم هشتم و نهم باید چندبیارم؟

  18. سلام من
    هفتم ریاضی و علوم رو ۲۰ گرفتم معدلم ۱۹/۳۴
    هشتم ریاضی18 علوم19 و معدل ۱۸/۵۰
    و کلاس نهم ترم اول ریاضی۱۵ و علوم ۱۱ و معدلم ۱۸/۷۹ شد اگه ترم دوم یا امتحان نهایی نمره بالا بیارم علوم رو می تونم برم تجربی چون واقعا استرس دارم? تازه خیلی هم علاقه دارم?

      1. یعنی اگر امتحان نهایی علوم رو بالای ۱۴ بیارم می تونم قبول شم آیا امتحانات مستمر یا پیش نوبت تاثیری دارند یا فقط امتحان هایی نهایی دارند

        1. سلام دوست عزیز، فارغ از نحوۀ محاسبۀ نمره، دقت داشته باشید که رقابت در رشتۀ تجربی بسیار بالاست. بنابراین اگر قصد انتخاب این رشته را دارید، باید تلاش کنید تا پایۀ قوی داشته باشید و نمرات بالاتری کسب کنید. انشالله موفق باشید.

      2. یعنی اگر نمره علوم امتحان نهایی نمره خوبی کسب کنم می تونم برم تجربی اما یقین دارم که معدلم بالای ۱۸ یا ۱۹ می شود و در صورت انجام این شرایط می تونم تجربی برم یک عرض دیگه امتحان های پیش نوبت و مستمر. هم در انتخاب رشته تأثیر دارند یا فقط نمره کتبی امتحان نهایی

          1. سلام در امتحان نهایی دورس دیگر رو نمرات خوبی کسب کردم اگر علوم امتحان نهایی هم ۲۰ بیارم یا نمره خوبی کسب کنم می تونم برم تجربی اخه یکم نگرانم

          2. سلام مجدد دوست عزیز، مشکلی برای انتخاب رشتۀ تجربی نخواهید داشت، نگران نباشید. انشالله موفق باشید.

          3. سلام من نمره کتبی امتحان نهایی نهم علوم رو ۱۹. شدم و ریاضی ۱۸ و نمرات کلاس هشتم و هفتم هم براتون ارسال کرده بودم الان دیگه مشکلی در انتخاب رشته تجربی ندارم

  19. سلام مجدد نمرات خوبی رو تا الان کسب کردم اگر علوم هم ۲۰ بیارم امتحان نهایی تجربی قبول میشم

    1. سلام وقتتون بخیر
      نمرات پایه هفتم:
      ریاضی:19 علوم:19
      نمرات پایه هشتم:
      ریاضی:16 علوم:15
      نمرات نهم:
      علوم:15 نمره ریاضی:18
      به نظر شما آیا میتونم برای رشته تجربی ثبت نام کنم؟

      1. سلام دوست عزیز، شما امکان ثبت نام در رشتۀ تجربی را دارید. ممکن است اولویت اول شما تجربی نباشد، اما می‌توانید ثبت نام کنید.

        1. ممنونم فقط اینکه ظرفیت توی شهر ما خیلی کمه شاید در 15تا 18 نفر بنظرتون میشه جزو این افراد باشم یا باید روی رشته های دیگه فکر کنم؟
          تمام آزمون های رغبت و توانایی و نظر والدین ونظر دانش آموز و… به موقع انجام شده
          و معدل کل خرداد ماه
          هفتم:19/79
          هشتم :17/88
          نهم:19/70

          1. سلام مجدد دوست عزیز، شما از نظر کسب نمرۀ لازم برای انتخاب رشتۀ تجربی مشکلی ندارید. برای کسب اطلاع دقیق از ظرفیت رشتۀ تجربی در شهرتان به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خود مراجعه کنید.

  20. سلام خسته نباشید.
    من ریاضی هفتم ۱۷ و علوم ۱۶و ریاضی هشتم ۱۴و علوم ،۱۰ و ریاضی نهم نوبت اول ۱۸ و علوم نوبت اول بیست شدم اگر نوبت دوم علوم ۱۵ بشه میتونم برم رشته تجربی لطفاً پاسخ بدید

  21. سلام خسته نباشید
    من هفتم علوم20ریاضی 19معدل 19.93
    هشتم علوم 13ریاضی11معدل 17.90
    نهم علوم 14ریاضی15 معدل 18.30
    میتونم تجربی برم؟

        1. سلام دوست عزیز، شما منعی برای انتخاب رشتۀ تجربی ندارید، اما احتمالاً اولویت اول شما در فرم انتخاب رشته، این رشته نخواهد بود.

  22. سلام

    من هفتم نوبت اول علوم 20 نوبت دوم17
    هفتم ریاضی 16 نوبت دومم 17

    هشتم علومم نوبت اول 17 نوبت دومم11
    هشتم ریاضیم 13 نوبت دومم 10

    نهم علومم نوبت اول 14 نوبت دومم16
    ریاضیم نوبت اول 11 نوبت دومم 16

    اون65 نمره هم همشو کسب کردم

    مییتونم برم تجربی ؟

    اگه میتونم الف میشه یا ب

        1. سلام دوست عزیز، ممکنه تجربی در اولویت اول شما قرار نگیره، اما نمرۀ لازم را برای انتخاب این رشته کسب کرده‌اید. به هر حال هدایت تحصیلی شامل نمرات، نظر مشاور، معلم، والدین و آزمون رغبت است، اما در نهایت حتی اگر اولویت اول شما تجربی نباشه ولی انتخاب شما این رشته باشه، می تونید این رشته رو برای ادامۀ تحصیل انتخاب کنید.

          1. منظورت از اولویت تجربی هستش؟

            یعنی میتونم تجربی ب قبول شم؟

            نظر مشاور و معلم والدین و آزمون رغبت همشو به موقع انجام دادم

            میتونم تجربی بخونم یا نه ب

          2. سلام دوست عزیز، وقتی شما نمرۀ مورد نظر برای ورود به یک رشته رو اورده باشید، اولویت‌های هدایت تحصیلی مانعی برای ورود به اون رشته نیستند. اولویت‌های الف و ب فقط تعیین کنندۀ زمان ثبت نام هستند و مانعی برای انتخاب رشتۀ مورد نظر شما نخواهند بود.

          3. سلام خسته نباشید من ریاضی و علوم هفتمم ۲۰شده و ریاضی و علوم هشتم هر دو ۱۷علوم نهم ۱۵و ریاضی ۱۰ تو رو خدا بگین میتونم برم تجربی

        2. سلام من نازنینم نهمی هستم و اینکه امتحان های دی هستش من برای هفتم درس نمیخوندم و نمیدونستم چ نقش مهمی داره توی انتخاب رشته چون همه میگفتن مهم نیست معدلم شد ۱۷خورده ای علومم۱۲ریاضیم۱۰/۵ و هشتم یکم خودمو کشیدم بالا برای خرداد شد معدلم ۱۹/۶۴علومم۱۹ریاضیم۱۷ و اینکه هنوز احتمالی هست ؟ تهران زندگی میکنم منطقه ۱۵افسریه چ نمره هایی باید بیارم برای ریاضی و علوم؟ و چ ظرفیت هست برای این منطقه؟

          1. سلام دوست عزیز، در تهران ظرفیت بالاست و شما اگر حد نصاب نمره رو کسب کنید، مشکلی برای انتخاب رشتۀ تجربی نخواهید داشت. شما باید خودتون نمراتتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد.

          2. سلام خسته نباشید.من نمره علوم و ریاضی هفتمم بخاطر شرایط جسمی که داشتن شده علوم:۹ ریاضی:۷
            هشتمم: علوم :۱۱ ریاضی :۱۱/۳۰
            نهم ترم اول علوم :۱۳/۳۰ ریاضی:۱۲/۳۰
            اگر تمام نمره درسای ترم دوم نهم رو ۲۰ بشم همه رو میتونم برم تجربی ؟؟

  23. سلام وقتتون بخیر

    من علوم هفتم ۲۰ و ریاضی۱۸ شدم
    هشتم ریاضی۱۲ و علوم ۲۰ شدم
    نهم نوبت اول ریاضی ۱۹ و علوم۲۰ شدم اگر نوبت دوم نهم هم تقریبا همین نمرات رو داشته باشم میتونم تجربی انتخاب کنم؟

  24. سلام خدمت شما
    من ترم دوم ۷ ام معدلم 19.05 اومد و ریاضی ۱۸ شد علوم هم ۱۷ هشتم معدلم ۱۸.۰۵ اومد و ریاضیم شد ۱۴ و علوم هم ۱۷ و کلاس نهم معدلم ۱۹.۸۰ شد و ریاضی و علوم هر دو ۲۰ شدن
    با این حال میتونم برم رشته تجربی؟

    1. سلام دوست عزیز، بله امکان انتخاب رشتۀ تجربی را دارید. با این حال هدایت تحصیلی شامل فقط شرط معدل نیست. بر اساس نظر معلمین، مشاورین، اولیا، آزمون رغبت و … اولویت‌های شما برای انتخاب رشته تعیین می‌شوند، اما در نهایت اگر نمرۀ کافی آورده باشید (که شما آورده‌اید) درنهایت انتخاب خودتان ملاک تعیین رشته است، حتی اگر اولویت اول هدایت تحصیلی شما نباشد.

          1. سلام وقتتون بخیر من معدل نوبت دوم پایه هفتم ۲۰ هشتم نوبت دوم هم بیست الانم که درحال حاضر نهمم و وسط امتحاناییم تا الان که همش بیسته مطمئنم البته به جز ریاضی و علوم که شک دارم ولی مطمعنم از ۱۹ و نیم پایین تر نمیاد نمره های علوم و ریاضی و چون نمره کلاسیم بالاست احتمالش زیاده معلمامون بهم بیست بدن و اینکه تو ازمون رغبت و توانایی هردو تیپ شخصیتیم جستجوگر اومده بنظرتون میتونم تجربی الف بیارم حتما؟

          2. سلام دوست عزیز، شما مسلماً نمرۀ لازم برای انتخاب رشتۀ تجربی را دارید. بنابراین مشکلی برای انتخاب این رشته و ثبت نام نخواهید داشت. چه اولویت الف برای شما باشد چه ب باشد.

  25. سلام خسته نباشید
    من معدلم توی هفتم و هشتم ۲۰ بود و نمرات ریاضی و علومم هم ۲۰ بود
    امسال سال نهم ترم اولم معدلم ۲۰ شد با نمرات ریاضی و علوم
    ولی متاسفانه اول خرداد یه اتفاق خیلی بد برام افتاد و یکی از اعضای خانوادمو از دست دادم
    الان از نظر روحی داغونم و اصلا نمیتونم رو هیچ درسی تمرکز کنم و امتحانامو خیلی دارم بد میدم با تلاش میتونم معدلمو به ۱۹ و نیم تقریبا برسونم میتونم برم تجربی؟ خیلی استرس دارم

    1. سلام دوست عزیز، برای شما آرزوی صبر دارم، روحشون شاد و یادشون گرامی. دوست عزیز شما مشکلی برای انتخاب رشتۀ تجربی نخواهید داشت. نگران نباشید و تلاش خودتون رو ادامه بدید. موفقیت شما در گرو ماه‌ها حضور فعال در کلاس و فهم دروسه و شب امتحان ملاک نیست. موفق باشید.

  26. سلام اگر مجموع نمرات ۳ پایه ریاضی و علوم هر کدوم ۴۲ باشه ولی ریاضی نهمم ۱۳ باشه میتونم برم تجربی؟

  27. سلام من پایه هفتم نوبت اول علوم ۱۸.۵ و نوبت دوم ۱۹ شد .ریاضی هم نوبت اول ۱۹ و نوبت دوم ۲۰ شد.اگه نمرات هشتم و نهم هم همینطور باشه تجربی یا ریاضی میتونم برم؟

  28. سلام خسته نباشین
    من دانش اموز پایه نهم هستم. هفتم و هشتم نمرات علوم و ریاضیم در دو بیست بودن
    ولی امسال چون سوالات علوممون واقعا سخت بودن یچیزایی دور و بر ۱۷ میگیرم احتمالا..کارنامه ام نیومده ولی با پاسخ نامه چک کردم..نمره ریاضیم هم ۲۰ شد
    بنظرتون تجربی رو الف میارم؟

  29. سلام
    من هفتم خرداد ریاضی ۱۴ و علوم ۱۵ شدم
    و هشتم خرداد ریاضی ۱۶ و علوم ۱۶ شدم
    نهم باید چه نمراتی بیاورم برای رشته تجربی لطفا جواب بدهید

      1. سلام من هفتم ریاضی ۱۹ علوم ۲۰ معدل ۱۹.۸۰
        هشتم ریاضی ۱۴.۵ علوم ۱۵ معدل ۱۸.۹۹
        نهم ریاضی ۱۲ علوم ۱۸ معدل احتمالا ۱۸ و نیم
        میخواستم ببینم با این نمرات میتونم رشته تجربی برم لطفا جواب بدین ؟
        اولویت ها و هدایت تحصیلیم تجربی زدم فقط میترسم ریاضی کم باشه

          1. من تو شهری زندگی میکنم مدرسه توش کمه ۵ تاس تقریبا الان‌ میتونم بازم‌ انتخاب کنم؟؟

          2. سلام دوست عزیز، معمولاً وقتی شما نمرات لازم را کسب کرده باشید، مشکلی برای ثبت نام پیش نمی‌آید. برای کسب اطلاع دقیق به ادارۀ آموزش و پرورش مراجعه کنید.

        1. سلام من معدل هفتمم ۱۹/۸۶شده و ریاضی: ۲٠ علوم: ۲٠
          معدل هشتم۱۷/۸۱شده و ریاضی: ۱۷علوم: ۱۷
          معدل نهم ۱۸/۸۳و ریاضی: ۱۰علوم: ۱۵ میتونم برم تجربی؟؟

  30. سلام خسته نباشین
    من علوم و ریاضی هفتم و هشتم هردو بیست شدن
    امسال هم ریاضی ۲۰ علوم ۱۶
    و تو ازمون های رغبت و توانایی یکیش تجربی اومده یکیش ریاضی
    با این حال میتونم تجربی و الف بیارم یا ب میشه؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر شما حد نصاب نمره رو بیارید، اولویت الف و ب فقط مربوط به نوبت ثبت نامه. یعنی شما باید صبر کنید الف ها ثبت نام کنن و بعد شما ثبت نام کنید. اگر در شهری زندگی می کنید که کمبود مدرسه وجود نداره، نگرانی نداشته باشید.

      1. سلام من خیلی استرس دارم لطفاً جواب رو بدین من معدل دوره شده ۱۳ ولی معدل کلم شده ۱۸ میتونم برم تجربی

  31. سلام
    من هفتم و هشتم ریاضی هردو بیست بودم
    امسال علوم ۱۷ ریاضی ۲۰
    البته چون هموز کانامه هامونو ندادن علوم ۱۶ هم احتمالش هست
    بنظرتون تجربی الف میاد؟ تو شهرمون فقط یدونه مدرسه دولتی برای دبیرستان دوره دوم هست.

    1. سلام دوست عزیز، شما حد نصاب نمره رو دارید برای انتخاب رشتۀ تجربی. اما اولویت‌های الف و ب بر اساس فاکتورهای زیادی تعیین می‌شه که مربوط به هدایت تحصیلیه، با این وجود شما منعی برای انتخاب رشتۀ تجربی ندارید.

      1. ازمون های رغبت و توانایی رو انجام دادم یکیش تجربی اومد یکیش ریاضی تو اولویت ها هم تجربی رو اول زدم و ده نمره معلم رو هم تو هردو درس کامل گرفتم و ترم اول هم علومم ۱۹ بود و مستمر هم نمیدونم تاثیر داره یا نه ولی اونم بیسته.ایا احتمالش کمه که الف بیاد؟

    2. سلام نمره هفتم
      ریاضی ۱۷.۵
      علوم ۲۰
      نمره هشتم
      ریاضی ۱۴.۷۵
      علوم ۹
      نمره نهم
      ریاضی ۱۵
      علوم ۱۶.۵
      من میتونم برم رشته تجربی خیلی استرس دارم اصلا نمیتونم بخوابم برای ثبت نام مدرسه مشکلی ندارم فقط میخواستم بدونم حد نصاب رشته تجربی میارم ؟؟ ممنون

        1. خب من راستش من زدم ولی میشه شما بگین که میارم یا نه آخه خیلی استرس پارم

        2. سلام من در هفتم درسم خوب نبود و هشتم هم همینطور اگ نهم ترم دوم معدل ۲۰ بیارم میتونم برم؟

          1. سلام دوست عزیز، شما باید نمرات خودتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

  32. معدل هفتم 19.31
    معدل هشتم 16.17
    معدل نهم 16.56
    من برای ثبت نام داخل مدرسه مشکلی ندارم فقط میخواستم بدونم میارم یا نه

    1. سلام مجدد دوست عزیز، میانگین سه سال شما باید در درس علوم 14 و در درس ریاضی 13 باشه، معدل لازم رو هم کسب کردید. اولویت الف شما ممکنه نباشه تجربی، اما امکان ثبت نام دارید. موفق باشید.

  33. سلام من هر سه سالو معدلم بیست شده:)
    ولی برای آزمون نمونه دولتی خیلی استرس دارم فرداست دعا کنید موفق بشم

    1. سلام دوست عزیز، حتماً موفق خواهید بود، اگرچه عدم موفقیت در یک آزمون رقابتی به معنای شکست نیست و موفقیت واقعی در گرو تداوم تلاش شما تحت شرایط مختلف است.

  34. سلام برای هدایت تحصیلی کودوم نمرات محاسبه میشن؟ تکوینی پایانی یا نوبت دوم؟

  35. سلام من معدل هفتمم ۱۹/۸۶شده و ریاضی: ۲٠ علوم: ۲٠
    معدل هشتم۱۷/۸۱شده و ریاضی: ۱۷علوم: ۱۷
    معدل نهم ۱۸/۹۸و ریاضی:۱۴علوم: ۱۵ میتونم برم تجربی؟؟؟

      1. خب من نهمم رو دیدم معدل ۱۹.۷
        ریاضی ۱۳ علوم ۱۷
        هفتم ریاضی ۱۹ علوم ۲۰ معدل ۱۹.۶۴
        هشتم ریاضی ۱۴.۵ علون ۱۵ معدل ۱۸.۹۸
        تو هدایت تحصیلیم هرد ریاضی اومده ولی اولویت ها تجربی الان چه رشته ای میتونم برم ؟
        مدرسه هم کلا ۱۶ کلاس داریم تو کلاسمون یه ۷ ۸ نفری از من بیشتر نمره آوردن الان میتونم برم تجربی؟؟

        1. سلام دوست عزیز، شما حد نصاب نمره رو دارید برای انتخاب رشتۀ تجربی، اما هدایت تحصیلی شامل موارد دیگه هم می شه مثل نظر مشاور و معلم و آزمون رغبت و … . من متوجه معنی این جمله نشدم: «هدایت تحصیلیم هرد ریاضی اومده ولی اولویت ها تجربی» این یعنی در اولویت «ب» یا اولویت های بعدی تجربی هم اومده؟ افرادی که اولویت الف اونها تجربیه، ابتدا ثبت نام می کنن و بعد افرادی که اولویت «ب» اونها تجربیه ثبت نام می کنن الی آخر.

          1. منطورم این بود تو آزمون هدایت تحصیلی اولویتای اولم ریاضی اومده ولی تو اولویت خودم و خانوادم تجربی رو زدم بعد ریاضیو
            الان میتونم تجربی برم؟

          2. سلام دوست عزیز، بله مشکلی برای ثبت نام در رشتۀ تجربی ندارید، اگر در هدایت تحصیلی شما تجربی اولویت ب است، باید صبر کنید اونهایی که اولویت الف شون تجربیه ثبت نام کنن و بعد شما ثبت نام می‌کنید.

  36. منطورم این بود تو آزمون هدایت تحصیلی اولویتای اولم ریاضی اومده ولی تو اولویت خودم و خانوادم تجربی رو زدم بعد ریاضیو
    الان میتونم تجربی برم؟

    1. سلام دوست عزیز، اولویت بندی‌ها مربوط به نوبت ثبت نام هستند. یعنی اول کسانی که اولویت الف اون‌ها تجربیه ثبت نام می‌کنند و بعد نوبت به ثبت نام کسانی می رسد که تجربی اولویت ب و … آن‌هاست.

  37. سلام وقت بخیر
    علوم ۱۴ ریاضی۱۳ هفتم
    علوم۱۶ریاضی۱۳.۵ هشتم
    برا نهمم بخونم میتونم بردارممم؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، بله، نمرات نهم خیلی مهم هستند، هفتم و هشتم ضریب یک و نمرات نهم ضریب سه دارند.

  38. سلام خسته نباشید ببخشید خواستم بپرسم من معدل امسال یعنی نهم نوبت اول ۱۹ و ۵۷ صدم شد .
    و نوبت دوم معدلم ۱۹ و ۴۳ صدم شد .
    نمره
    برگه ریاضیم ۱۷ و نمره برگه امتحان علوم ۱۵ شد . هدایت تحصیلی رو هم رشته تجربی رو آوردم .
    ایا به نظر شما من و مدرسه ثبت نام میکنند ؟!

      1. فقط شرمنده که من زیاد سوال میپرسم
        من خودم الان خیلی سردرگم هستم و موندم که چه رشته ای برم ، یعنی از اول علاقه خودم تجربی بود .
        اما چون نظرات بقیه افراد رو شنیدم که منو ترسوندن کمی دل نگرانم .
        و رشته مدنظرم بعد از تجربی، انسانی هست که علاقه ی چندانی ندارم ولی خب بدم هم نمیاد از رشته ی انسانی .
        از مهارت هام که بخوام براتون بگم حفضیاتم قوی هست ، در مسائل ریاضی کمی مشکل دارم و علاقه کمی به ریاضی دارم و نمره ریاضیم همیشه پایین تر از علوم بوده ، به علوم علاقه دارم و نمراتم خوب بوده نمرات مستمرم بد نبوده .
        هدایت تحصیلیم رو هم ریاضی الف آوردم .
        تجربی رو ب .
        انسانی رو هم ب .
        ممنون میشم اگر راهنماییم کنید این روزا خیلی نگران هستم که آیا میتونم رشته خوبی برم یا نه ??????

        1. سلام دوست عزیز، حتماً با مشاور مدرسه در این مورد صحبت کنید. علایق، مهارت‌ها و استعداد خود را در نظر بگیرید و درنهایت بر اساس اهدافی که برای آیندۀ خود متصور هستید، دست به انتخاب رشته بزنید. به افراد دوست، آشنا و فامیل که در رشته‌های مد نظر شما درس خوانده‌اند یا شغلی که مد نظر شماست دارند، مراجعه کنید و سوالات خود را بپرسید. مطالعۀ این مقاله احتمالا به شما کمک خواهد کرد: «انتخاب رشته دانشگاهی در دبیرستان | راهکارهایی برای انتخاب رشته صحیح»

          1. سلام من کلاس هشتم هستم و هفتم معدل پایانی من ۱۹شد و نوبت دوم۱۹.۲۵شدم (علوم۱۷وریاضی ۱۴)
            و حالا که هشتم هستم معدل پایانی ۱۹.۵۵و نوبت دوم۱۹.۸۰شدم(ریاضی۱۷علوم ۱۹)
            من با این نمرات میتونم به رشته تجربی بروم

  39. سلام من ی سوال دلشتم اوم اینکه منضور از ضریب سه یعنی چه و اینکه من هفتم ترم ۲ ریاضی ۲۰ علوم ۱۸ هشتم ریاضی ۲۰ علوم ۱۹ معدل هفتم ۱۸/۲۵ معدل هشتم ۱۹/۶۴ به نظر شما شانسم برای انتخاب رشته ی تجربی چقدر هستش میتونم تجربی بخونم

    1. سلام دوست عزیز، ضریب سه یعنی اهمیت نمرات نهایی سال نهم، سه برابر نمرات هفتم و هشتم است. شما نمرات خوبی دارید و اگر با همین روند به ادامه‌ی تحصیل بپردازید، مشکلی برای انتخاب رشته‌ی تجربی نخواهید داشت.

  40. سلام من دانش آموز سال نهم هستم !
    از آذربایجان شرقی
    نمرات :
    سال هفتم : ریاضی ۲۰ تجربی ۱۶
    سال هشتم : ریاضی ۱۰ تجربی ۱۰ ( تقریبا ۶ ماه بستری بودم !)
    سال نهم : ریاضی ۱۹ تجربی ۱۹ (اینم بگم نمره علوم من در خرداد ماه در سامانه به اشتباه ۱۵ ثبت شده بود که هدایت تحصیلی با اون نمره چاپ شده که بعد از پیگیری ما در اواخر مرداد نمره ۱۹ ثبت شد !! )
    نمیخوام دروغ بگم پس :
    من امسال کلا هدایت تحصیلی رو دادم به یکی از بچه ها بزنه و واقعا اصلا اطلاعاتی در این مورد نداشتم !
    معدلم ۱۹.۱۱ هست !
    از ته دلم میخوام برم تجربی !!! ولی توی نمون برگ برای تجربی ب افتاده !!
    میخوام ببینم راهی هست نهم رو از اول بخونم !!
    یا اینکه در هدایت تحصیلی جدیدی که برای من صادر خواهد شد امکان اینکه برای تجربی الف بیوفته هست ؟

    1. سلام دوست عزیز، همین حالا هم شما امکان ثبت نام در رشته ی تجربی رو دارید، چون از خوندن تجربی منع نشدید، بلکه براتون اولویت ب اومده. این اولویت‌ها مربوط به نوبت ثبت نامه. وقتی اولویت‌های الف تجربی ثبت نام کردند، شما امکان ثبت نام پیدا می کنید. مگر اینکه ظرفیت مدارس در رشته ی تجربی در شهر شما پایین باشه.

  41. سلام من ریاضی هفتمم‌ شد ۱۱/۵ علومم‌ شد ۹ ولی قبول شدم،برای پایه هشتم و نهم چه نمره ای نیازه که من بتونم برم رشته تجربی؟

    1. سلام دوست عزیز، حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در رشته‌ی علوم تجربی نمره‌ی بالای 14 است. مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه‌ی متوسطه‌ی اول کمتر از ضریب 42 نباشد. نمره‌ی درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می‌شود.

  42. سلام من چندسال سیکلمونظام قدیم گرفتم والان دوباره دارم امتحان شهریور میدم واسه مدرک سیکلموبرزو کنم میخام مدرسه بزرگسالان برم واسه منم که چندسال درس نخوندم هدایت میاد یا فقط رونمره معدل میتونم رشته مورد علاقم که تجربی هستش رو انتخاب کنم

    1. سلام دوست عزیز، دانش‌آموزانی که در مدارس آموزش از راه دور و بزرگسالان و داوطلب آزاد تحصیل می‌کنند، بر اساس نمرات درسی، هدایت تحصیلی آن‌ها توسط مدیر آموزشگاه و کمیته‌ی هدایت تحصیلی منطقه انجام می‌شود.

  43. سلام…
    من کلاس هفتم:ریاضی=20وعلوم=18 شدم و معدل19.57
    کلاس هشتم:ریاضی=20 و علوم 17 شدم و معدل 19.79
    حالا اگه در کلاس نهم علوم و ریاضی هردو رو 18 بگیرم میتونم تجربی قبول شم…؟؟

  44. سلام وقتتون بخیر ببخشید یه سوال داشتم
    من سال هفتم ریاضیمو شدم ۱۶ ،علوم شدم ۱۷
    هشتم ریاضیمو شدم ۱۵ ، علوم رو شدم ۲۰
    اگه سال نهم هر دو نوبت رو در هر دو درس ۲۰ بیارم میتونم برم تجربی؟

    1. سلام دوست عزیز کسب میانگین نمره حداقل 14 در درس علوم و کسب نمره حداقل 13 در درس ریاضی لازم است. توجه داشته باشید که برای حساب کردن میانگین، نمره هفتم و هشتم بدون ضریب و نمره‌ی نهم در این دو درس با ضریب 3 محاسبه می‌شوند. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور باید بالاتر از 42 باشد. موفق باشید.

        1. سلام دوست عزیز، مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور باید بالاتر از 42 باشد. موفق باشید.

  45. سلام . من کلاس هفتم علوم 13و ریاضی 8 گرفتم و معدل هفتم 16.55 شدم و کلاس هشتم علوم 19و ریاضی 10 گرفتم و معدلم هم 18.55 توی کلاس نهم چه نمره هایی باید بگیرم که بتونم تجربی برم .

    1. سلام دوست عزیز، شما باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی را کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

  46. سلام روزتون بخیر
    ریاضی هفتم : ۱۷.۵
    ریاضی هشتم : ۱۴.۷۵
    ریاضی نهم شهریور : ۱۹
    علوم هفتم : ۲۰
    علوم هشتم : ۱۱.۷۵
    علوم نهم ۱۶.۵
    امکان داره که من رشته تجربی بیارم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی را کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

        1. سلام مجدد دوست عزیز، هدایت تحصیلی شامل حدنصاب نمره، نتیچه‌ی رغبت تحصیلی، نظر مشاور و معلم و … است. اگر منظورتون اینه که آیا حد نصاب نمره رو اوردید یا نه؟ مطابق چیزی که در کامنت قبل ذکر شد محاسبه کنید نمراتتون رو و به نتیجه دست پیدا کنید.

  47. من در هفتم ریاضی 7/5 و علوم9/5
    در هشتم ریاضی 9و در علوم 12/5
    نهم باید چند بیارم تا قبول شو رشته تجربی ترخدا جواب بدین

    1. سلام دوست عزیز، شما باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی را کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

  48. سلام من نمی‌دونستم که هفتم هشتم مهمه برای انتخاب رشته مگر نه حتما میخوندم من هفتم علوم یازده شدم ریاضی ده معدلم هفده یا هجده بود هشتم علوم پونزده ریاضی دوازده معدلم 18چهل سه نهم باید چند بگیرم ریاضی و علوم که بتونم الف بشم و مدرسه خوب برم لطفاً بگید

    1. سلام دوست عزیز، شما باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی را کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

  49. سلام من امسال نهم هستم من دوست دارم برم رشته تجربی من در هفتم معدلم رو یادم نمیاد ولی ریاضی ۱۹.۵ و علوم ۱۹ درهشتم من معدلم رو نتونستم خوب بگیرم و شدم ۱۷.۹۴ و علوم ۱۷.۷۵و ریاضی ۱۶.۵ اگر امسال بالای ۱۹ بگیرم میتونم تجربی الف بیارم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید در پایه نهم نمره‌ی خوبی در علوم و ریاضی کسب کنید. نمره ی نهم مهم‌تره و ضریب 3 داره. شما باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی را کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

      1. سلام اگه یکی نمرات علومش بالای ۱۵ باشه و معدل هاش بالای ۱۶ و فقد دو سال در ریاضی ۱۲ ۱۳ بیاره چی میشه آیا شرایت هم مهمه چون همه در کلاس ما ۱۰ ۱۲ گرفتن و فقط من و یک نفر ۱۳ گرفتیم

        1. سلام دوست عزیز، شما باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است. این قوانین در همه ی کشور یکی هستند.

  50. سلام من هفتم معدل کلم شد ۱۹.۹۵ ریاضی نوبت اول ۱۹وعلوم۱۹.۵ونوبت دوم ریاضی ۲۰وعلوم۱۶.۵.
    هشتم معدل کلم ۱۹.۹۵وعلوم هردونوبت۲۰وریاضی نوبت اول۱۸ونوبت دوم۲۰.
    نهم نمره های بالای ۱۸ بگیرم و معدل نهمم را بالای ۱۹ بگیرم میتونم برم تجربی؟

  51. سلام بنده پایه نهم هستم
    در پایه هفتم علوم ۱۹ و ریاضی ۱۶ شدم
    معدل کل ۱۹/۵۷
    در پایه هشتم علوم ۱۸/۵ و ریاضی ۱۶
    معدل کل ۱۹/۶۴
    خیلی نگران هستم امسال باید نمراتم چند باشه تا بتونم برم تجربی ؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

  52. من در همه پایه ها علوم و ریاضی را بیست گرفتم اما در پایه هفتم معلممون به دلیل مشکل شخصی ای که باهام داشت به من ۱۲ داد. آیا میتوانم در رشته تجربی درس بخوانم؟ غیر از آن ۱۲ در پایه هفتم همه نمره هام ۲۰ بوده

    1. سلام دوست عزیز، بله مشکلی از نظر حد نصاب نمره برای انتخاب رشته ی تجربی ندارید.

    2. سلام برای رفتن به رشته تجربی در پایه نهم اگر درس فارسی را کم بگیریم مشکلی پیش می‌آید یا خیر

  53. سلام وقت بخیر
    خواستم بپرسم من با انقدر معدل میتونم برم رشته تجربی

    هفتم
    سالانه خرداد :
    بی ضریب: علوم : ۱۵ ریاضی : ۱۳
    با ضریب : علوم : ۴۵ ریاضی: ۳۸
    معدل کل سالانه : ۱۶.۹۸

    هشتم
    سالانه خرداد:
    بی ضریب : علوم : ۱۵.۵ ریاضی : ۱۱
    با ضریب : علوم : ۴۶ ریاضی: ۳۲
    معدل کل سالانه: ۱۶

    امسال هم نهم هستم باید امسال چقدر باید معدل بگیرم برم رشته تجربی میان ترم علوم امسالم شده ۱۸ ریاضیمم در حد ۱۲ تا ۱۳ هس

    1. سلام دوست عزیز، شما باید نمرات خودتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

  54. سلام خانم موسوی جان
    خداقوت
    دختر من در هدایت تحصیلی تمام علاقمندی های مربوط به رشته تجربی انتخاب کرده و درساش هم عالیه اصلا به درسای انسانی اصلا علاقه نداره خیلی ناراحته
    چرا جواب هدایت تحصیلیش انسانی 100 شده؟؟
    ممکنه سامانه اشتبا نمره بندی کرده باشه؟
    لطفا راهنمایی میفرمایید باید چکار کنیم ؟
    سال هفتم و هشتم معدلش 19.90 و 20 شده

    ممنون از شما

    1. سلام دوست عزیز، در هدایت تحصیلی عوامل متعددی اثرگذار هستند، معدل و نمرات 30 درصد در هدایت تحصیلی اثرگذار هستند، نظر معلمین، مشاور مدرسه، اولیا و خود دانش‌آموز در کنار نتیجۀ آزمون رغبت همراه با عوامل دیگری در نتایج اثرگذار هستند، با این حال، اگر نمرات فرزند شما بالاست و امکان انتخاب رشتۀ تجربی رو (در هر اولویتی) دارد، مشکلی برای ثبت نام در رشتۀ تجربی نخواهد داشت.

  55. سلام وقت بخیر خواستم ببینم که آیا من می توانم با این نمره ها در رشته تجربی قبول شوم و نتیجه آزمون رغبت و توانایی هم گفته بود تیپ شخصیتی جستجوگر و 99درصد هم بهداشت و درمان شدم
    هفتم (ریاضی 14و علوم 15و معدل تکوینی ترم دوم 19.25و پایانی 18.13)
    هشتم ( ریاضی 16و علوم 20و معدل تکوینی ترم دوم 20و پایانی 19.60)
    نهم هم داخل کارنامه مستمر (علوم20 و ریاضی 18معدل هم 19.60)

    1. سلام دوست عزیز، شما باید نمرات خودتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

  56. من میانگین سه سال علوم و ریاضی به ترتیب البته نهم با ضریب سه
    علوم 95و ریاضی 84 هست و میشه بگید میتونم بروم رشته تجربی با اولویت الف

    1. دوست عزیز، هنوز نمرات خردادماه نهم شما نیامده و این نمرات بیشترین ضریب را دارند، ضمن اینکه اولویت‌های انتخاب رشته به موارد متعددی بستگی دارند و نمرات شما 30 درصد اثرگذارند. هدایت تحصیلی شامل نظر معلمین، مشاور مدرسه، اولیا و شما و نتیجۀ آزمون رغبت است. شما اگر حد نصاب نمره‌ی لازم رو بیارید و تجربی اولویت اولتون هم نباشه، با توجه به تعدد مدارس در شهر تهران، مشکلی برای ثبت نام در این رشته نخواهید داشت.

  57. سلام من ریاضی هفتم 15 و علوم هم 16.5 و معدل نوبت دوم 17
    ریاضی هشتم 18.5 و علوم هم 16.5 و معدل نوبت دوم 18.5
    الان من اگه پایه نهم رو ریاضی و علومم زیر 17 نباشه و معدل نوبت دومم بالای 18 باشه امکان رفتن به رشته الف تجربی رو دارم در کردستان

  58. سلام من سال هفتم نوبت اول ریاضی ۲۰ و علوم ۲۰ و معدل نوبت اول ۱۹ و ۷۹. نوبت دوم ریاضی ۱۰ و علوم ۲۰ و نعدل نوبت دوم ۱۹و ۵۰ و و در هشتم نوبت اول ریاضی ۱۰ و علوم ۱۰ و در نوبت دوم هم همینطور در نهم هم در نوبت اول و هم نوبت دوم معدلم بیست شد آیا رشته تجربی میتونم بخونم به من جواب دقیق بدین

    1. سلام دوست عزیز، شما باید خودتون نمراتتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

  59. سلام خسته نباشید من سال هفتم ریاضیمو ۱۷.۷۵ شدم و علوم رو هم ۱۸ شدم و سال هشتم ریاضی ۱۸ و علوم رو هم ۱۸ شدم معدل کل هفتم شد ۱۹.۵۵ و معدل کل هشتم شد ۱۹.۶۴ میشه دقیق بگید برای نهم ترم دوم باید چه نمره ای برای ریاضی و علوم بگیرم و آیا اگر همینطوری پیش برم میتونم برم به رشته تجربی؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید خودتون نمراتتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

  60. سلام امیدوارم حالتون عالی باشه
    من اگه معدل هفتم رو ۱۶و هشتم رو ۱۷ شده باشم و نهم ۱۹ بشم می تونم تجربی قبول بشم؟

    نمره ریاضی و علوم هفتم من به ترتیب ۱۵و ۱۱
    نمره ریاضی و علوم هشتم من به ترتیب ۱۳و۱۳
    نمره ریاضی و علوم نهم رو هم هردو ۱۹

    1. سلام دوست عزیز، شما باید خودتون نمراتتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

  61. سلام اگر نمره علوم هفتم ۲۰ و ریاضی ۲۰ و هشتم هم همینطور و معدل هفتم ۱۹/۳۶و هشتم ۲۰ باشه و نهم نمره خوب

  62. سلام من کلاس هشتمم . ریاضی هفتمم ۱۹ شد اما علوم هفتمم ۱۵ شد . معدل هفتمم ۱۸/۱۴ شد . الان میان ترم اول علوم ۱۹/۲۵ شد و ریاضی ۱۸ . روشی دارید که بشه به ۲۰ برسن ؟

    1. سلام دوست عزیز، شما برای انتخاب رشتۀ تجربی به نمره‌ی بیست نیاز ندارید. فقط با تلاش و اراده تلاش کنید نمرات خوبی کسب کنید. موفق باشید.

  63. سلام
    من هفتم معدلم ۱۸.۸۴ و علوم ۱۶ و ریاضی ۱۸
    و هشتم معدلم ۱۷.۸۹ و علوم ۱۳.۵ و ریاضی ۱۴
    اگه نهم خیلی بالای ۱۷ یا بالاتر بیام رشته تجربی قبول میشم چون علاقه زیادی دارم

    1. سلام دوست عزیز، شما باید خودتون نمراتتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

        1. سلام مجدد دوست عزیز، بله نمرات نهم ضریب بالاتری دارند و اگر نمرات خوبی کسب کنید مشکلی برای انتخاب این رشته ندارید.

  64. سلام من هفتم ریاضی ۱۸وعلوم ۱۵با معدل ۱۹/۷ هشتم معدل ۱۹/۱۰ علوم ۱۶وریاضی ۱۶ اگر نهم نمرت بالایی بیاورم می توانم رشته تجربی را بیاورم

    1. سلام مجدد دوست عزیز، مدرسۀ شما ظرفیت محدودی برای ثبت نام در رشتۀ تجربی داره، اگر غیرانتفاعی هم باشه به سادگی می تونه شرط معدل بذاره. اما به طور کل باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

  65. سلام.من کلاس هشتمم الان پارسال کلاس هفتم نوبت اول ریاضی ۱۶ و نوبت دوم روی برگه ۱۱ که با مستمر جمع شد.شدم ۱۳ و نمره سالانه ام ۱۴ شد و علومم ۱۹.۷۵ شدم امسال نوبت اول علومم روی برگه ۱۵ و با مستمر جمع شد.شدم ۱۸ و ریاضی ام ۱۸ شدم معدل کل هفتم ۱۸.۷۴ و نوبت اول هشتمم ۱۹.۲۸ آیا میتونم برم تجربی و تو نوبت دوم و نهمم نمره بالای ۱۷ یا ۱۸ بگیرم میتونم برم
    لطفا جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز، شما باید خودتون نمراتتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

  66. سلام معدل من سال هفتم ۱۹.۵۷
    سال هشتم ۱۹.۹۵
    سال نهم نوبت اول ۲۰
    ریاضی هفتم ۱۸
    علوم هفتم ۱۶.۵
    ریاضی هشتم۱۹.۵
    علوم هشتم ۱۹
    اگه نهم ریاضی و علوم ۲۰ بگیرم امکان داره که رشته تجربی الف بیارم؟شهر اردبیل

    1. سلام دوست عزیز، شما از نظر حد نصاب نمره مشکلی برای انتخاب رشته ی تجربی ندارید.

  67. سلام من الان نهمم سال هفتم و هشتمم رو راستش یادم نمیاد درست اما معدل کلم اکثر روی ۱۷.۵ تا ۱۸ بوده ریاضی و علومم در کل زیاد قوی نبود میشه گفت روی ۱۵-۱۶ یا حتی ۱۴ متغیر بود اما امسال بالای ۱۸ دارم همه رو میدم برای ترم دو هم برای بالای ۱۹ واقعا میخوام بخونم ایا با این شرایط تجربی قبول میشم؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید نمرات خودتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

  68. سلام برای اینکه الف رشته تجربی را بیاریم باید معدل و جمع نظراتمان چند باشه؟

      1. سلام ببخشید من نمره ی ریاضی هفتم 18 شدم و علوم هم ۱۸ و هشتم ریاضی 19و علوم 18 و اگر نهم هم نمرات و هوب بدست بیارم یعنی رشته تجربی قبول میشم یا خیر؟

        1. سلام دوست عزیز، بله از نظر حد نصاب نمره مشکلی برای انتخاب این رشته نخواهید داشت.

  69. سلام و احترام فراوان
    بنده امسال با مدرک پایه ۸ راهنمایی وارد حوزه علمیه شدم.
    من واقعا علوم تجربی و ریاضیات رو دوست دارم
    الان هم که از این دو درس جدا هستم علاقه ام شدید تر شده و قراره تو تابستون می‌خوام ۹ رو بخونم الا تا ۱۲ اما واقعا شرایط برام سخته از این طرف درس های حوزه هم کیفیت بسیار بالایی داره و میشه گفت واقعا خیلی سخته اما الحمدلله فعلا تو علم صرف و نحو… نمراتم بالای ۱۹ است.
    ببخشید سرتون رو درد آوردم کلا پایه های ۷ و ۸
    معدلم بالای ۱۹/۸۰ شد
    لطفاً راهنمایی کنید میتونم با این حجم ۵ سال دیگه جز رابه های برتر کنکور شوم
    لطفاً راهنماییم کنید
    ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز، انشالله موفق باشید. پیش بردن هر دوی این ها به خصوص در سال های آتی سخت خواهد بود. با این حال بهترین کار این است که با یک مشاور تحصیلی خوب دست کم یک جلسه صحبت بکنید و راهنمایی های لازم رو بگیرید.

  70. ببخشید خانم موسوی شرمنده
    اگر ۹ هم معدلم بالای ۱۹ باشه میتونم به رشته ی تجربی راه پیدا کنم واقعا دوسش دارم خیلی ها بهم میگن الان که حوزه رفتی اونو کلا فراموش کن اما من نمیتونم واقعا برام سخته درباره مشاور هم من نمیتونم با کسی درباره خودم حرف بزنم یا میگن یکی رو ول کن یکی رو ادامه بده تقریبا حرفاشون درسته اما اگه حوزه رو ول کنم (واقعا با اشتیاق و عشق وارد حوزه شدم)خودم و از جمله پدر و مادرم پیش دیگران تحقیر میشن و پدر مادرم ناامید میشن و من نمیتونم تحمل کنم من حوزه هم دوست دارم که میتونم به دین خدمت کنم زمانی گفتم که می‌خوام برم حوزه همه خوشحال شدن از همه بیشتر خودم اما بعد چند ماه فهمیدم نه میتونم ریاضی رو ادامه بدم نه تجربی
    اگه ریاضی،تجربی رو بخوام ادامه بدم که همین میشه
    اکثر مواقع با خودم فکر میکنم بهتره آرزوهای خودم رو فراموش کنم چون اون موقع فقط خودم ضربه میخورم و پدر و مادرم دیگه بخاطر من پیش بقیه تحقیر نمیشن.
    واقعا ازتون ممنونم شرمنده اگه خسته شدین
    انشاالله سالم و موفق باشید

    1. سلام مجدد دوست عزیز، اگر بخوام با شما صادق باشم، از نظر من تمرکز روی یک هدف در زندگی موفقیت بیشتری به بار میاره. خدمت به خلق به عنوان پزشک یا حتی بهیار یا گفتار درمان یا . . . موجب رضای خداوند هم هست. همینطور که دروس حوزوی و کسب علم در حوزۀ علمیه هم ارزش و اهمیت خودش رو داره. هر کدوم از این راه‌ها، با ارزش هستند. اگر مقصود شما از زیر پا گذاشتن آرزوهاتون، کسب رضایت اطرافیانه، باید بدونید شما هر راهی رو هم برید، همیشه مردم حرف‌هایی برای گفتن دارند. شما یک عمر و یک زندگی دارید و این زندگی متعلق به خود شماست. پدر و مادر شما هم اگر در وهلۀ اول از تصمیم شما (هرچه که باشد) ناراضی باشند، به تدریج با دیدن خوشحالی و خوشبختی شما، درنهایت با شما همراه خواهند بود. بنابراین در وهله‌ی اول انتخاب کنید که می‌خواهید برای خودتون زندگی کنید یا دیگران؟ در وهله‌ی دوم در نظر داشته باشید که هر دو راه پیش روی شما، اگر نیت خوبی داشته باشید، با ارزش هستند. بعد تصمیمی بگیرید که متعلق به شماست و در راهش سختی ها رو تحمل کنید.

      1. ازتون واقعا ممنونم انشاالله زندگیتون طبق مرادتون.
        اما باور کنید تو شرایطی هستم که اصلا نمیتونم به خودم فکر کنم
        واقعا نمیدونم من که ۱۵ سالمه…
        چرا واقعا
        اگه اذیت شدید بنده رو ببخشید،شرمنده خدانگه دارتون

  71. سلام من‌ معدل هفتمم شد ترم اول 16.00 علوم 13 ریاضی 10 ترم دوم 16.14 ریاضی 11 علوم 13 پایه هشتم ترم اول 19.50 ریاضی 19 علوم 19 ترم دوم 19.02 ریاضی 16 علوم 20 و نهم ترم اول 18.21 علوم 16 ریاضی 13 میتونم به رشته تجربی بروم خیلی نگرانم

    1. سلام دوست عزیز، شما باید نمرات خودتون رو محاسبه کنید. باید میانگین نمره‌ی حداقل 14 در درس علوم و میانگین نمره‌ی حداقل 13 را در درس ریاضی کسب کنید. دقت کنید که نمره‌ی نهم رو با ضریب سه حساب کنید و هفتم و هشتم رو بدون ضریب. همچنین مجموع سه نمره‌ی کسب شده در دروس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور هم باید بالاتر از 42 باشد. البته رقابت در تجربی بسیار بالاست و اگر حد نصاب نمره‌ را هم کسب کنید، در هر شهری ظرفیت محدودی برای هر رشته وجود دارد و رقابت برای پر کردن صندلی‌های رشته‌ی تجربی بالاتر است.

      1. سلام من معدل هفتمم شد ۱۶ فارسی ۱۲ عربی ۱۲ مطالعات ۱۴
        هشتمم معدلم ۱۷ فارسی ۱۵ مطالعات ۱۵ عربی ۱۵
        نهم ترم اول فارسی ۲۰ مطالعات ۲۰ عربی ۲۰ معدل ۱۹نیم میخاستم ببینم اگه ترم دومم همین نمره بیارم انسانی میارم؟

  72. سلام.میخواستم بدونم در رشته ی تجربی چه رشته هایی پر درآمد تر نسبت به بقیه ی رشته ها هستن؟

    1. سلام دوست عزیز، تا حالا شده به پزشکی مراجعه کنید و احساس کنید، برای اون دکتر، پول ارزش بیشتری نسبت به شما داره؟ اگر دانش آموزان ما موقع انتخاب رشته دنبال این باشن که کدوم رشته پولساز تره، خب یقیناً پزشک هامونم در نهایت فقط به پول فکر می کنن. تصور من اینه که اگر به علایقتون و اهدافتون بپردازید، قطعاً موفقیت همراهش میاد. تلاش شما، تناسب رشته تون با علایق، توانایی‌ها، استعداد و مهارت‌های شماست که پولسازه. برای آشنایی بیشتر با رشته های تجربی، این مقاله رو مطالعه کنید: «معرفی و بازار کار رشته علوم تجربی»

      1. من به خودم علاقه ی زیادی به رشته ی تجربی دارم و من یه چیزی رو تو سوالم نگفته بودم این بود که بین جراحی زیبایی و جراحی مغز و اعصاب کدوم درآمد بیشتری داره

  73. سلام.وقتتون بخیر
    بنده پایه هشتم هستم هنوز ترم دوم هشتم را امتحان ندادیم
    من خیلی خیلی به رشته ی تجربی علاقه دارم
    هفتم نوبت اول معدلم ۱۹ به بالا دقیقا یادم نیست حدودا ۱۹.۳۰ بود علوم۱۷ریاضی۱۶ ،هفتم نوبت دوم معدلم۱۹.۲۹ ریاضی۱۶ چون معلممان اصلاخوب نبود و علوم ۱۸ ،هشتم ترم اول معدلم ۱۹.۲۹ علوم ۱۷و ریاضی۱۶
    اگر معدل نوبت دوم هشتمم و هر دو نوبت نهمم۲۰ یا بالای ۱۹.۵۰ باشد میتوانم به رشته ی تجربی بروم؟
    لطفا پاسخ دهید. ممنونم

    1. سلام دوست عزیز، از نظر کسب حد نصاب نمره، مشکلی برای انتخاب رشته ی تجربی نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا