آموزش و تحصیل فرزندانمقالات آموزشی

6 راه برای افزایش عزت‌نفس فرزندان با فعالیت‌های فوق‌ برنامه

بسیاری از کودکان و نوجوانان در مواقعی احساس می‌کنند «در هیچ کاری خوب نیستند». چالش‌هایی که با آن‌‌ها روبرو می‌شوند، می‌تواند عزت‌نفس آن‌ها را کاهش دهد و مدرسه را به مکانی پر استرس تبدیل کند. اما فعالیت‌های فوق‌برنامه راهی عالی برای تمرکز بر نقاط قوت و علایق فرزندان است.

فعالیت‌های فوق‌برنامه می‌توانند اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان را تقویت کنند. چنین فعالیت‌هایی می‌توانند به بچه‌ها کمک کنند تا مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود بخشند، علایق خود را توسعه دهند و آن‌ها را تشویق می‌کنند تا چیزهای جدید را امتحان کنند. شرکت در فعالیت‌های فوق‌برنامه همچنین راهکار خوبی برای افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموزانی است که در مدرسه برای یادگیری با چالش روبرو هستند.

افزایش عزت‌نفس فرزندان با فعالیت‌های فوق‌ برنامه
افزایش عزت‌نفس فرزندان با فعالیت‌های فوق‌ برنامه

ما در این مقاله به شش نکته اشاره می‌کنیم که والدین با توجه به آن‌ها می‌توانند فرزندان خود را به سمت فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ای سوق دهند که عزت نفس آن‌ها را بهبود می‌بخشند:

(1) روی نقاط قوت تمرکز کنید

آیا حضور در مدرسه برای فرزند شما مشکل است؟ این مشکل بسیاری از بچه‌ها است و همین مشکل یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد، کشف و پرورش نقاط قوت فرزندان در فعالیت‌های فوق‌برنامه تا چه اندازه اهمیت دارد. به عنوان مثال، اگر کودک هنرمندی دارید که عاشق طراحی یا نقاشی است، تعدادی کلاس هنری برای کشف و پرورش استعدادهای او وجود دارد. اگر فرزند شما دوست دارد آواز بخواند یا ساز بنوازد، گروه موسیقی مدرسه، ارکستر یا گروه کر ممکن است گزینه‌های خوبی باشند.

با مطالعه‌ی مقاله‌ی «شناسایی نقاط قوت و مقابله با نقاط ضعف دانش‌ آموزان»، بیشتر با شیوه‌ی شناسایی توانایی‌ها و ضعف‌های کودکان و نوجوانان آشنا شوید.

(2) استعدادی را پرورش دهید که فرزندتان از آن لذت می‌برد

ممکن است فرزند شما دروس خاصی را در مدرسه دوست داشته باشد، اما به دلیل میزان کار مورد نیاز برای موفقیت در آن درس، استرس داشته باشد. برای مثال، دانش‌آموزانی که علوم را دوست دارند، اما در کلاس مضطرب هستند، ممکن است از یک باشگاه علمی بعد از مدرسه لذت ببرند که می‌تواند یادگیری را سرگرم‌کننده‌تر کند.

شرکت در باشگاه‌های علمی راه خوبی برای دانش‌آموزان است تا بدون فشار آزمون‌ها یا سایر خواسته‌های کلاس درس، اشتیاق خود را توسعه دهند. بسیاری از مدارس باشگاه‌هایی برای طیف وسیعی از علایق دارند. دانش‌آموزان می‌توانند برای یادگیری در مورد رشته‌های هنری مانند عکاسی و نمایش یا دروس حوزه‌ی فناوری مثل رباتیک و برنامه‌نویسی و … به این باشگاه‌ها بپیوندند.

اگر مدرسه‌ی فرزند شما کلاس‌های فوق‌برنامه‌ی مورد نظر شما را ندارند، می‌توانید با پرس‌وجو از والدین دیگر یا یک سرچ ساده، کلاس‌های مورد نظر خودتان را در فرهنگ‌سراها، پژوهشگاه‌ها یا سرای محله‌ها بیابید.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

(3) بدون فشار، فرزندتان را تشویق کنید که یک ورزش را امتحان کند

بسیاری از فعالیت‌های بدنی می‌توانند باعث برجسته شدن نقاط قوت و علایق فرزندان شما شوند. شرکت در تمرین‌های دو و میدانی، استرس و تنش را از کودکان و نوجوانان دور می‌کند. آن‌هایی که به ورزش‌هایی مانند بسکتبال یا فوتبال علاقه دارند، می‌توانند به تیم‌های مدرسه یا لیگ‌های محله‌ای بپیوندند. شرکت در ورزش‌های تیمی موجب پرورش مهارت‌های اجتماعی می‌شود.

درنظر داشته باشید که برخی از کودکان و نوجوانان ممکن است هنگام شرکت در ورزش‌های گروهی احساس اضطراب کنند. حتی ممکن است احساس طرد شدن داشته باشند و خود را بازیکن ضعیفی در تیم بدانند. اگر چنین فرزندانی دارید، بهتر است گزینه‌های دیگری نیز برای انتخاب در اختیار آن‌ها بگذارید. دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، دو و میدانی، یا صخره‌نوردی را می‌توان به صورت گروهی یا به تنهایی انجام داد. هنرهای رزمی و شنا نیز گزینه های بسیار خوبی هستند که می‌توانند بیشتر بر روی فرد تمرکز کنند تا گروه.

(4) به دنبال فعالیت‌هایی باشید که می‌توانند مهارت‌های فرزندتان را تقویت کنند

بسیاری از فعالیت‌ها به تقویت مهارت‌های یادگیری کودکان و نوجوانان کمک می‌کنند، در حالی که بچه‌ها حتی متوجه نمی‌شوند در حال یادگیری چیز جدیدی هستند.

فعالیتی مانند یوگا می‌تواند به ایجاد هماهنگی و کنترل حرکتی کمک کند. کلاس‌ نمایشی می‌تواند به بچه‌ها در درک مطلب کمک کند. و باشگاه شطرنج یا رباتیک می‌توانند مهارت‌های حل مسئله را تقویت کنند.

شطرنج مهارت‌های حل مسئله را تقویت می‌کند
شطرنج مهارت‌های حل مسئله را تقویت می‌کند

(5) مراقب استعدادهای پنهان باشید

گاهی اوقات ممکن است بچه‌ها از ترس شکست، تمایلی به امتحان کردن فعالیت‌های جدید نداشته باشند. به‌خصوص بچه‌هایی که نسبت به دیگر دانش‌آموزان در مدرسه بیشتر دچار مشکل هستند، ممکن است مرددتر باشند، زیرا از قبل دچار چالش بوده‌اند. به همین دلیل، بهتر است که بچه‌ها را تشویق کنید تا فعالیت جدیدی را که به آن علاقه دارند، امتحان کنند. می‌توانید به فرزندتان بگویید که بعد از امتحان کردن یک فعالیت جدید، خودش می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا آن را دنبال کند یا خیر.

نتیجه‌ی چنین رویکردی می‌تواند کشف یک استعداد جدید باشد. به عنوان مثال، ممکن است کودک شما معمولاً روی بازی بیسبال متمرکز باشد، اما پس از امتحان یک کلاس هنری جدید، استعداد واقعی در نقاشی را کشف کنید. این یک کشف بزرگ خواهد بود – و یک عامل مهم برای افزایش اعتماد به نفس.

(6) به دنبال فعالیت‌هایی باشید که مهارت‌های اجتماعی را افزایش می‌دهند

کودکان و نوجوانانی که متفاوت هستند و در مدرسه با چالش‌‌های زیادی روبرو می‌شوند، ممکن است از موقعیت‌های اجتماعی بترسند. چالش‌های آن‌ها می‌تواند تعامل با بچه‌های دیگر را سخت یا ناخوشایند کند. پیدا کردن دوستان جدید برای دانش‌آموزانی که به دلیل مشکلاتشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، می‌تواند واقعاً سخت باشد.

شرکت در یک فعالیت بعد از مدرسه راه خوبی برای اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان در محیطی آرام‌تر است. آن‌ها با بچه‌هایی آشنا می‌شوند که علایق مشابه خودشان دارند. بودن با بچه‌های دیگری که از چیزهای مشابه خودشان لذت می‌برند، می‌تواند به بچه ها کمک کند احساس کنند به آن‌ها و آن مکان، تعلق دارند. [منبع]

نتیجه‌گیری

فعالیت‌های فوق‌برنامه نقش مهمی در رشد کودکان و نوجوانان دارند. بچه‌ها با شرکت در فعالیت‌های فوق‌برنامه، دوستی‌ها و ارتباطات طولانی‌مدتی ایجاد خواهند کرد، با دانش‌آموزانی با پیشینه‌های مختلف ملاقات خواهند کرد و مهارت‌های قابل انتقالی مانند ارتباط، کار تیمی، سازماندهی، حل مسئله و مدیریت زمان را به دست خواهند آورد. این فعالیت‌ها همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس فرزندان ما می‌شوند.

یک فعالیت فوق‌برنامه به کودکان و نوجوانان این فرصت را می‌دهد که نه تنها سلامت جسمی و روانی خود را تقویت کنند، بلکه امکان تعامل اجتماعی با دیگران را نیز فراهم می‌کند. در جریان این فعالیت‌ها آن‌ها می‌توانند استرس‌ و اضطراب‌های خود را با افرادی در میان بگذارند که در مرحله‌ی مشابه خودشان در زندگی هستند. اما انتخاب فعالیت فوق‌برنامه‌ی مناسب برای فرزندان منوط به رعایت نکاتی است که ما در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره کردیم.


فعالیت‌های فوق برنامه چگونه عزت نفس دانش‌آموزان را بهبود می‌بخشند؟

فعالیت‌های فوق‌ برنامه با گسترش مهارت‌های اجتماعی، تقویت مهارت‌های حل مسئله، تشویق رشد شخصی، کاهش استرس، ایجاد استقلال و کشف علایق جدید، موجب می‌شوند که کودکان و نوجوانان در یک محیط کم‌فشار لذت ببرند و عزت نفسشان نیز افزایش یابد.

شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه چگونه به دانش‌آموزان کمک می‌کند؟

شرکت در این فعالیت‌ها عزت نفس و احساس تعلق را در کودکان و نوجوانان افزایش می‌دهد و این موضوع مستقیماً بر سلامت روانی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. یک مطالعه نشان داده است که بزرگسالان جوانی که به طور منظم در فعالیت‌های فوق برنامه شرکت کرده‌اند، سطوح پایین‌تری از اضطراب و افسردگی و سطوح بالاتری از رضایت از زندگی را نشان می‌دهند.

شرکت در فعالیت‌های فوق‌ برنامه موجب آموختن چه مهارت‌هایی می‌شود؟

فرصت‌های رهبری را پرورش می‌دهد، تجربه کار تیمی را افزایش می‌دهد، مهارت‌های مدیریت زمان را توسعه می‌دهد، اعتماد به نفس را تقویت می‌کند و در نهایت عملکرد تحصیلی را افزایش می‌دهد.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا