روش مطالعه دروس کنکورروش مطالعه و یادگیری دروسمشاوره و برنامه ریزی

راهکارهای علمی برای کسب رتبه برتر در کنکور

شرکت در آزمون‌های رقابتی کار آسانی نیست، اما دانش‌آموزان در طی سال‌های تحصیل بارها آن را تجربه می‌کنند. از شرکت در آزمون ورود به مدارس خاص مثل تیزهوشان تا آزمون‌های تستی مجموعه مدارس و پیش‌آزمون‌های متعدد کنکور. کسب رتبه‌ی قابل قبول در این آزمون‌ها و درنهایت موفقیت در آزمون سرنوشت‌ساز کنکور، گاهی بسیار دست‌ نیافتنی به نظر می‌رسد، اما باید بدانید ترفندها و نکاتی وجود دارند که باید آن‌ها را بیاموزید تا رتبه‌ و جایگاه خود را در این نوع از آزمون‌ها ارتقا دهید.

راهکارهای علمی برای کسب رتبه برتر در کنکور
راهکارهای علمی برای کسب رتبه برتر در کنکور

کسب آمادگی برای شرکت در هر آزمون رقابتی نیازمند درک پیش‌نیازهای آن آزمون است و صد البته بررسی و حل نمونه سوالات سال‌های قبل در چنین آزمون‌هایی نیز برای کسب رتبه‌ی خوب، بسیار راهگشا خواهد بود. به طور کلی اکثر دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون‌های رقابتی، از یک برنامه‌ی مطالعاتی تبعیت می‌کنند. در این برنامه، هر مبحثی با توجه به آزمونی که پیش روی دانش‌آموز قرار دارد، وزنی در امتحان دارد و بر اساس اهمیتش ساعات بیشتری برای مطالعه‌ی آن در برنامه در نظر گرفته می‌شود.

اصول اساسی برای کسب رتبه در آزمون‌های رقابتی

به طور کلی برای کسب رتبه خوب در آزمون‌های رقابتی، پنج اصل اساسی وجود دارد:

  • یادگیری صحیح مفاهیم درسی
  • خودآزمایی، تست‌زنی، تمرین و شرکت در پیش‌آزمون‌ها
  • تعهد به برنامه‌ی مطالعاتی
  • مدیریت زمان هنگام مطالعه و هنگام شرکت در جلسه‌ی آزمون
  • اعتماد به نفس و انگیزه

اگر علاقمندید که بدانید رتبه‌های برتر کنکور سراسری چگونه از روش‌های مطالعه‌ی مؤثر برای موفقیت استفاده کرده‌اند، می‌توانید در وبلاگ تراز از نحوه‌ی مطالعه و درصدهای رتبه یک کنکور انسانی 1400، نفر اول کنکور تجربی 1400، نفر اول کنکور ریاضی 1400 و نفر اول کنکور هنر 1400 آگاه شوید.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

راهکارهای ارتقاء رتبه در آزمون‌های رقابتی

آزمون‌های رقابتی برای سنجش استعداد، ثبات ذهنی، مهارت‌های فنی، حافظه و سایر جنبه‌ها طراحی و تنظیم شده‌اند. اما کسب موفقیت در این آزمون‌ها نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از مهارت‌ها و اصول یادگیری است تا مطالب درسی گسترده‌ای که به عنوان منبع در این آزمون‌ها مطرح هستند، علاوه بر حافظه‌ی کوتاه مدت، وارد بخش بلند مدت حافظه‌ی داوطلبین شوند. در زیر برخی از مهم‌ترین نکات علمی و راهکارهای عملی برای ارتقاء رتبه‌ی داوطلبین آزمون‌های رقابتی از جمله آزمون کنکور، آمده است.

انگیزه

نکته‌ی کلیدی برای موفقیت در یک آزمون، داشتن اعتماد به نفس است. برای اینکه در یک آزمون رقابتی رتبه‌ی بالایی کسب کنید، باید بلندپروازی و رویاپردازی در مورد اهدافتان به شما انگیزه بدهد. انگیزه باعث تعهد به برنامه در مسیر رسیدن به هدف می‌شود.

برای افزایش انگیزه، اقداماتی مانند تهیه‌ی فهرستی از کارهای انجام شده، ورزش و فعالیت بدنی روزانه، دوری از افکار منفی و پاداش دادن به خودتان پس از اتمام هر مرحله از برنامه‌ی مطالعاتی موثر خواهند بود.

برنامه‌ریزی هوشمندانه

اولین قدم برای شرکت در یک آزمون رقابتی، برنامه‌ریزی هوشمندانه است. سعی کنید برنامه‌ی آزمون، زمان و … را تجزیه و تحلیل کنید. سعی کنید زمان مورد نیاز برای کسب آمادگی را محاسبه کنید. مطالعه تا آخرین لحظه نه‌تنها به شما کمک می‌‎کند در امتحان پذیرفته شوید، بلکه رتبه‌ی شما را نیز ارتقا می‌دهد.

بسیاری از دانش‌آموزان می‌دانند که باید بین جلسات مطالعه‌ی خود فاصله بگذارند، از خودشان آزمون بگیرند و مهارت‌های مطالعاتی دیگر را تمرین کنند. اما بسیاری از آن‌ها به دلیل نبود یک برنامه‌ریزی صحیح و هوشمندانه در اجرای برنامه‌های ذهنی خود شکست می‌خورند.

برنامه ریزی هوشمندانه برای کسب موفقیت در آزمون‌های رقابتی ضروری است.
برنامه ریزی هوشمندانه برای کسب موفقیت در آزمون‌های رقابتی ضروری است.

فهرست کردن جزئیات

پس از مشاهده‌ی جزئیات برنامه‌ی آزمون، مرحله‌ی بعدی یادداشت کردن فهرست منابع و مباحث مطالعاتی است. به‌طورکلی، داوطلبان معمولاً با مطالعه‌ی حداقل مواد درسی مورد نیاز برای آزمون آماده می‌شوند، اما فردی که به دنبال کسب رتبه‌ی خوب است، برنامه درسی کامل را به موقع با مطالب مورد نیاز آماده می‌کند.

تنظیم یک جدول زمانی همراه با ثبت زمان پایان هر جلسه‌

این روش اصلی آماده‌سازی برای همه است، اما تعداد کمی از افراد بعد از اتمام هر جلسه‌ی مطالعاتی با تست زدن آزمایشی و خودآزمایی به تمرین می‌پردازند. عملکرد خود را با شرکت در آزمون‌های آزمایشی، خودآزمایی و حل سوالات سال‌های قبل مورد بررسی قرار دهید. این متداول‌ترین روشی است که سال‌ها توسط داوطلبان موفق دنبال شده است.

تمرکز بر مفاهیم

منابع آزمون‌های رقابتی معمولاً مجموعه‌ای چندین درس و شامل کتب چند سال تحصیلی است. در وهله‌ی اول باید به سراغ مفاهیم درسی بروید. چرا که در این آزمون‌های تعداد سوالات مفهومی و تلفیقی زیاد است و داوطلب فقط وقتی موفق به حل آن‌ها می‌شود که مفاهیم درسی را به درسی دریافته و اطلاعات مختلف را در ذهن خود تلفیق کرده باشد. بعد از این مرحله است که آشنایی با روش های تست‌ زنی و ترفندهایی برای مدیریت زمان تست‌ زنی در کنکور به کارتان می‌آیند.

روش‌های نوین مطالعه‌ بر اساس پژوهش‌های حوزه‌ی روانشناسی آموزش

5 عادت برای مطالعه موثر

روش مطالعه sq5r

روش مطالعه pq4r 

روش مطالعه lwf 

روش مطالعه پومودورو pomodoro 

روش مطالعه جی ۵ (g5) 

روش مطالعه pqrst 

روش مطالعه sq3r 

درس نخواندن در زمان‌های نامتعارف

همیشه در زمانی که راحت هستید مطالعه کنید. به خود برای نوشیدن چای و قهوه و استراحت زمان بدهید و با ذهنی روشن مطالعه را آغاز کنید. زمانی که احساس خواب‌آلودگی می‌کنید از مطالعه خودداری کنید. مغز شما در هنگام خواب، خاطراتتان را پردازش می‌کند. سعی کنید در بین جلسات مطالعه‌ی خود خواب خوبی داشته باشید زیرا این موضوع به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را بهتر حفظ کنید. [منبع]

اختصاص زمانی به مرور با صرفه‌جویی در وقت

اگر چه شما با یک برنامه‌ریزی دقیق و بهره بردن از روش‌های افزایش سرعت یادگیری مطالعه‌ی منابع آزمون را به پایان خواهید برد، اما فراموش نکنید که مرور برنامه‌ی مطالعاتی و پرداختن به نقاط ضعف به شما کمک شایانی می‌کند. اگر می‌خواهید رتبه‌ی خوبی در آزمون به دست بیاورید و جایگاه خود را ارتقاء دهید، از اهمیت مرور مطالب غافل نشوید. [منبع]

نتیجه‌گیری

بهره‌گیری از مهارت‌‌های علمی برای مطالعه هوشمند کنکور و دیگر آزمون‌های رقابتی، در کسب رتبه و جایگاه عالی بسیار موثر هستند. تمام نکات ذکر شده در بالا برای ارتقاء جایگاه و رتبه‌ی شما در آزمون‌های رقابتی مفید خواهد بود، زیرا برای رسیدن به هدف به آمادگی هوشمندانه نیاز است.

اگر روش درست کسب آمادگی برای یک آزمون را بدانید، به راحتی می‌توانید در آزمون‌های رقابتی به یک رتبه‌ی خوب برسید. برای شکست دادن رقبا روی مدیریت زمان، برنامه و جدول زمانی، تمرکز روی مفاهیم و استفاده از ترفندهای تست‌زنی، تمرکز کنید.

سوال‌های متداول

چگونه می‌توانم در آزمون رتبه کسب کنم؟

قبل از شرکت در آزمون حتما زمانی را به مرور مطالب اختصاص دهید. باید طوری برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کنید که زمان مناسبی به بازنگری و مرور اختصاص یابد. این مرور قبل از آزمون، به شما اطمینان می‎‌دهد که مطالب را به خوبی درک کرده‌اید و در حافظه‌ی شما ثبت شده‌اند. به خودتان زمان بدهید تا با دقت تمام به مطالعه بپردازید. اگر برنامه‌ریزی طولانی‌مدت نداشته باشید و به آن پایبند نباشید، با کسب رتبه‌ی خوب بسیار فاصله دارید. در طول آزمون آرامش خود را حفظ کنید: نفس عمیق بکشید و اجازه دهید تمام دانش شما دوباره به ذهنتان سرازیر شود.

چگونه باید برای آزمون‌های رقابتی مطالعه کنم؟

باید یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی با زمان‌بندی کافی داشته باشید، مدیریت زمان برای مطالعه و هنگام شرکت در آزمون را بیاموزید، مباحث درسی برای مطالعه را هوشمندانه انتخاب کنید، آزمون‌های مشابه در سال‌های گذشته را حل کرده و مرور کنید، برای کسب موفقیتد انگیزه داشته باشید و به برنامه‌‌ریزی مطالعاتی خود پایبند باشید.

چرا رتبه خوبی در آزمون‌های رقابتی کسب نمی‌کنم؟

یکی از دلایل اصلی شکست دانش‌آموزان در آزمون‌های رقابتی، حواس‌پرتی بیش از حد است. برخی دانش‌آموزان به جای تمرکز بر اهداف خود، برنامه‌ریزی دقیق و پایبندی به برنامه‌ی مطالعاتی خود، اغلب به دنبال الهام‌گرفتن از داستان‌های کسب موفقیت دیگران هستند. آن‌ها زمان بیشتری را صرف خواندن مقاله در مورد موفقیت دیگران می‌کنند و برای آماده‌سازی خود وقت کافی نمی‌گذارند.

میانگین امتیاز 4.9 / 5. جمع امتیاز 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا