مدیریت کلاس و مدرسه

15 راهکار برای بهتر شدن اموزش مجازی و افزایش کیفیت آموزش مجازی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، معلمان و مسئولین حوزه‌های مجازی همواره نگران این موضوع هستند که دوره‌های آموزش آنلاین برای فراگیران، اثربخشی مطلوب داشته باشد. کلاس‌های غیرحضوری باید مفید و با کیفیت بالا برگزار شوند تا سطح علمی دانش آموزان در مقایسه با آموزش حضوری یکسان باشد.

در این مقاله به راهکارهایی برای بالابردن اثربخشی آموزش مجازی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

15 راهکار جهت افزایش اثر بخشی کلاس مجازی
15 راهکار جهت افزایش اثر بخشی کلاس مجازی

راهکارهای بهبود آموزش مجازی

امروزه تدریس به صورت آنلاین انجام می‌شود که در افزایش سرعت یادگیری و انتقال محتوا تاثیرگذار است. با افزایش کیفیت آموزش مجازی، شما می‌توانید، کارایی کلاس‌های آنلاین را تغییر دهید. ما در ادامه به ارائه شیوه‌هایی برای بالابردن اثربخشی تدریس مجازی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: 25 راهکارهای افزایش جذابیت در کلاس آنلاین

1. محیط مجازی جذاب

استفاده از متن، تصاویر، ویدئو، فایل صوتی و… در کنار هم پیام چند رسانه‌ای ایجاد می‌کند که  آموزش را تاثیرگذارتر و مفیدتر خواهد کرد. استفاده از صوت و تصاویر در تدریس به دانش آموزان به تثبیت مفاهیم آموزشی در ذهن آن‌ها کمک می‌کند و در نتیجه میزان یادگیری دانش آموزان را افزایش می‌دهد.

2. دریافت مکرر بازخورد از کلاس‌های آنلاین

 یکی از را‌ه‌های مناسب برای افزایش اثربخشی کلاس‌ آنلاین، دریافت مداوم بازخورد از دانش آموزان است تا بتوانید روش تدریس خود را ارزیابی کرده و در نهایت پیشرفت کنید.

3. دریافت بازخورد گروهی

شما به عنوان معلم، می‌توانید با ایجاد تمرین‌های مشارکتی و دریافت بازخورد‌های گروهی مستقیم و غیر مستقیم از دانش آموزان، یادگیری آن‌ها را افزایش دهید.

4. داشتن برنامه آموزشی مشخص

شما باید برای تدریس مفاهیم، برگزاری آزمون‌ آنلاین و دریافت تکالیف برنامه آموزشی معینی داشته باشید و دانش آموزان را نیز از این برنامه آموزشی مطلع کنید، تا از بی نظمی در فرایند تدریس جلوگیری شود.

5. ایجاد محتوای درسی جذاب

ایجاد محتوای جذاب، مشارکت و فعالیت دانش آموزان را به دنبال خواهد داشت. در ایجاد محتوا خلاق باشید و از اینترنت کمک بگیرید تا آن‌ها را به یادگیری جذب کنید.

6. تدریس با نرم افزارهای آموزشی

امروزه بسیاری از موسسه‌ها از نرم افزارهای کمک آموزشی استفاده می‌کنند زیرا محتوای خلاق و جذاب در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار می‌دهد.

7. ایجاد بحث‌های موضوعی

دانش آموزان را تشویق کنید تا در بحث‌های گروهی شرکت کنند زیرا تبادل نظر، یادگیری و تعامل میان آن‌ها را افزایش می‌دهد.

8. ارتباط میان دانش آموز و معلم

یکی از موثرترین‌ روش‌ها برای تدریس مفاهیم ایجاد ارتباط تصویری یا صوتی است که یادگیری را برای دانش آموزان آسان‌تر می‌کند. معلم و شاگردانش معمولا از ارتباط تصویری با اسکایپ، واتس‌اپ و یا پلتفرم‌های Adobe connect و Skyroom برای برگزاری کلاس‌‌ها استفاده می‌کنند.
سامانه تراز یک سامانه آموزش آنلاین برای ارتباط میان دانش آموزان و معلم است و شامل ویژگی‌هایی از جمله مدیریت کاربران، اتصال پایدار، تحلیل و ارزیابی دانش آموزان، آزمون آنلاین، بانک سوالات و… است که نیازهای هر دو طرف را برآورده می‌کند.

ارتباط میان دانش آموز و معلم

9. ارتباط میان دانش آموزان با یکدیگر

بهتر است برای ارتباط دانش آموزان با یکدیگر گروهی تشکیل دهید تا به تبادل نظر، گفتگو و بحث درسی و پرسش و پاسخ بپردازید، که این ویژگی رقابت و انگیزه دانش آموزان را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید گروه دانش آموزان را در پیام‌ رسان‌هایی از جمله واتس‌اپ، تلگرام یا سروش تشکیل دهید و با نظارت شخص شما اداره و کنترل شود.

10. اهداف را برای دانش آموزان مشخص کنید

دانش آموز باید بداند که چه چیزی را یاد می‌گیرد و هدف از این آموزش‌ها چیست. پس توصیه می‌کنیم ابتدا اطلاعات خود را کامل کنید تا بتوانید به تمام سوالات دانش آموز پاسخ دهید. سپس در ابتدای سال تحصیلی هدف را برای کل سال مشخص کنید، با شناسایی اهداف، تعیین برنامه آموزشی آسان‌تر خواهد شد.

11. جلسات آزمون و پرسش و پاسخ

برگزاری جلسات آزمون و پرسش یکی از راه‌های بهبود کلاس‌های مجازی است. آموزش بدون آزمون بی‌فایده است، پس از برگزاری آزمون حتما باید ارزیابی انجام دهید تا میان دانش آموزان رقابت ایجاد شود. برای برگزاری آزمون‌های کلاس خود می‌توانید از بانک سوالات سامانه آموزش آنلاین تراز استفاده کنید.

معلم به راحتی این امکان را دارد تا در سامانه تراز آزمون‌های تستی و تشریحی و یا حتی شفاهی برگزار کند (برای جلوگیری از تقلب بچه‌ها، تا 5 دسته سوال در سامانه می‌توان مشخص کرد) و در نهایت آزمون‌های تستی توسط سامانه تصحیح می‌شود و برای دانش آموزان کارنامه صادر می‌گردد.

12. ضبط و ذخیره جلسات

ضبط و ذخیره جلسات به دانش آموز این فرصت را می‌دهد تا هر زمان، هر قسمت از مفاهیم تدریس شده را متوجه نشده باشد با تعداد دفعات نامحدود تماشا کند تا یادگیری آن مبحث کامل و درست صورت گیرد.

13. تن صدا و لحن تدریس

شما هنگام تدریس باید تن صدای خود را بالا و پایین کنید تا کلاس درس از یکنواختی خارج شود، همچنین لحن مناسب و پرانرژی داشته باشید تا دانش آموز خسته و کسل نشود و تا انتهای تدریس با دقت به درس گوش دهد.

14. استفاده از وبکم

از دانش آموزان بخواهید که وبکم دستگاه خود را وصل کنند تا همه دانش آموزان حس حضور در یک فضای درسی را داشته باشند و این کار میان دانش آموزان و شما حس صمیمیت ایجاد می‌کند.

15. بستر اتصال پایدار

اتصال راحت و قابل اطمینان برای راهنمایی دانش آموزان در کلاس آنلاین اهمیت زیادی دارد. از عوامل ضروری تاثیرگذار در کلاس آنلاین نرم افزار قابل استفاده، سرعت اینترنت دانش آموزان، سرعت سرور نرم افزار و… می‌باشد. انتخاب بستر مناسب برای آموزش، یک عامل مهم در اثربخشی کلاس آنلاین است تا کلاس‌ها قطع و وصلی نداشته باشد و در منظم‌ترین حالت برگزار شود.

سامانه مدیریت آموزش تراز بستری پایدار برای تدریس ایجاد کرده است، تراز برای هر کاربر سرور اختصاصی دارد که از قطع و وصل شدن سامانه جلوگیری می‌کند. تراز به طور کلی دانش آموزان و کادر آموزشی را مدیریت می‌کند، آزمون‌های آنلاین (تستی یا تشریحی) برگزار می‌کند، معلمان می‌توانند تکالیف و وظایفی آنلاین برای دانش آموز تعریف کنند و آنلاین نیز تحویل بگیرند و در نهایت نتایج در قالب کارنامه نمایش داده می‌شود.

نتیجه گیری

ممکن است آموزش به روش آنلاین برای دانش آموزان جذاب نباشد. در این مقاله راه‌کارهایی برای بهبود و اثربخشی کلاس‌های مجازی را بررسی کرده‌ایم. شما می‌توانید با بهره گیری از این روش‌ها آموزش را برای خود و یادگیری را برای دانش آموزان آسان‌تر کنید تا راندمان تدریس افزایش یابد. سامانه تراز یک سامانه مدیریت آموزش، با امکانات فراوان برای استفاده آسان‌تر کاربران می‌باشد. تراز به هدفمندشدن آموزش و افزایش کیفیت به مدارس کمک می‌کند. شما به صورت رایگان به مدت دو هفته می‌توانید از تمام امکانات سامانه تراز استفاده کنید.

سوالات متداول

چگونه کلاس مجازی شاد داشته باشیم؟

شما می‌توانید از روش‌های زیادی برای ایجاد کلاس مجازی با نشاط استفاده کنید که شامل همکاری با دانش آموزان در تدریس، تدریس با بازی، داشتن رابطه دوستانه با دانش آموزان و… می‌باشد.

راه‌های بهتر شدن آموزش مجازی را توضیح دهید؟

مواردی که موجب بهتر شدن آموزش مجازی می‌شود شامل محیط مجازی جذاب، دریافت مکرر بازخورد از کلاس‌های آنلاین، دریافت بازخورد گروهی و… می‌شود، که با بهره گیری از این روش‌ها کلاس مجازی خوبی خواهید داشت.

در آموزش مجازی ارزشیابی دانش آموزان به چه صورت انجام می‌شود؟

  • برگزاری آزمون‌های شفاهی (دانش آموزان با روشن کردن میکروفن خود می‌توانند پاسخ دهند.)
  • آزمون‌های کتبی (تستس و تشریحی)
  • ارزشیابی با تکالیف آنلاین

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا