کنکورکنکور انسانی

معرفی رشته حقوق [+ گرایش‌ها، بازار کار و رتبه لازم برای قبولی]

رشته‌ی حقوق با اهدافی نظیر ارتقاء این دانش در سطح کشور، آموزش حقوق مبتنی بر فقه اسلامی، فرهنگ و عرف اسلامی-ایرانی و فهم جدیدترین مسائل حقوقی در دنیا، در راستای رفع نیازمندی‌های قضایی برای کمک به احقاق حقوق اشخاص در سطح داخلی و بین‌المللی در دانشگاه‌های سراسر کشور آموزش داده می‌شود.

رشته‎‌ی حقوق از رشته‌ها‎‌ی پرطرفدار در گروه آزمایشی علوم انسانی است. تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری هنگام انتخاب رشته، حقوق را برای ادامه‌ی تحصیل برمی‌گزینند. اگر پس از آشنایی با بازار کار رشته انسانی، متوجه علاقه‌ی خود به رشته‌ی حقوق شدید، می‌توانید اطلاعات جامعی درباره‌ی این رشته، رتبه‌ی لازم برای قبولی و بازار کار آن در این مقاله بیابید.

معرفی رشته حقوق

تعریف رشته حقوق

حقوق یکی از رشته‌های شاخص حوزه‌ی علوم انسانی است که دوره‌های آموزشی آن در نظام آموزش عالی برای رفع نیازهای قضایی، وکالت دعاوی، مشاوره و کارشناسی حقوقی در قوه‌ی قضائیه، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، در دانشگاه‌های سراسر کشور برقرار است.

هر کشوری به قضات، وکلا و کارشناسان حقوقی در سطح داخلی و بین‌المللی نیاز دارد تا در راستای احقاق حقوق اشخاص، به فعالیت بپردازند. دانشجویان دوره‌ی کارشناسی پس از طی کردن چهار سال دوره‌ی آموزشی در دانشگاه، تأمین‌کننده‌ی این نیازها خواهند بود. البته رشته‌ی حقوق در سطح تخصصی و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا گرایش‌های مختلفی دارد که نیازهای حقوقی کشور در سطح متفاوتی را تأمین می‌کنند.

گرایش‌های رشته حقوق

رشته‌ی حقوق در مقطع کارشناسی ارشد، 9 گرایش دارد. حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق خصوصی، حقوق مالکیت فکری، حقوق اقتصادی، حقوق محیط زیست، حقوق عمومی‌، حقوق بین‌الملل، حقوق تجارت بین‌الملل و حقوق بشر، این گرایش‌ها هستند. حقوق خصوصی از قدیمی‌ترین رشته‌های حقوق است که به عنوان رشته‌ی مستقل آموزش داده می‌شود. در واقع موضوع حقوق داخلی در تقسیم‌بندی کلی سنتی به دو حوزه‌ی حقوق خصوصی و حقوق‌ عمومی تقسیم می‌شود.

● وظایف یک حقوقدان

حقوقدان‌ها وظایف متفاوت و مختلفی دارند که ازجمله‌ی آن‎‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: ارائه‌ی مشاوره‌ی حقوقی به مراجعه کنندگان، تهیه پیش‌نویس‌ها، قراردادها و نامه‌ها برای پیشبرد امور حقوقی، جمع‌آوری و حفظ مستندات و مدارک برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی، انجام امور مربوط به ثبت، تغییرات در ساختار و انحلال شرکت‌ها، رسیدگی به شکایات و دعاوی حقوقی و اداری و انجام امور حقوقی مربوط به انواع مناقصه‌ها و مزایده‌ها. این‌ها تنها بخشی از وظایف یک حقوقدان است و گستره‌ی فعالیت‌های این متخصصین بسیار زیاد است.

واحدهای درسی رشته حقوق

تعداد کل واحدهای دروه‌ی کارشناسی رشته‌ی حقوق 140 واحد است. دروس عمومی 22 واحد، دروس پایه 21 واحد، دروس تخصصی 87 واحد و دروس اختیاری 30 واحد از واحدهای درسی رشته‌ی حقوق را تشکیل می‌دهند.

دروس پایه‌، تخصصی و اختیاری رشته‌ی حقوق در مقطع کارشناسی شامل این موارد است:

دروس پایه رشته‌ی حقوق  مقدمه‌ی علم حقوق، حقوق بین‌المللی عمومی (1)، حقوق اساسی (1)، حقوق مالیه‌ی عمومی، حقوق اداری (1)، اصول فقه (1)، حقوق تجارت (1) تجار و اعمال تجاری، حقوق مدنی (1) اشخاص و حمایت از محجورین، حقوق مدنی (2) اموال و مالکیت، کلیات حقوق جزا، قواعد فقه (2) جزایی و پیشگیری از جرم.
دروس تخصصی رشته‌ی حقوق قواعد فقه (1) مدنی، حقوق اساسی (2 و 3)، حقوق سازمان‌های بین‌المللی، حقوق بین‌المللی عمومی (2)، حقوق بین‌الملل عمومی (3) روش‌های حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، حقوق بین‌الملل خصوصی (1 و 2)، حقوق کار، حقوق اداری (2)، اصول فقه (2)، حقوق بشر در اسلام، حقوق تجارت (2) شرکت‌ها، حقوق تجارت (3) اسناد تجاری، حقوق تجارت (4) ورشکستگی، حقوق مدنی (3) کلیات قراردادها، حقوق مدنی (4) الزامات خارج از قرارداد، حقوق مدنی (5) حقوق خانواده، حقوق مدنی (6 و 7) عقود معین قسمت الف و ب، حقوق مدنی (8) شفعه و وصیت و ارث، حقوق جزای عمومی (1 و 2 و 3)، حقوق جزای اختصاصی (1 و 2 و 3 و 4)، آیین دادرسی کیفری (1 و 2)، آیین دادرسی مدنی (1 و 2 و 3)، جرم‌شناسی، متون فقه (1 و 2 و 3 و 4)، متون حقوقی (1 و 2 و 3 و 4)، حقوق تطبیقی، ادله‌ی اثبات دعوی، پزشکی قانونی و روش تحقیق.
دروس اختیاری رشته‌ی حقوق جرم‌شناسی کودکان و نوجوانان، کیفرشناسی، حقوق فناوری‌های نوین، اجرای احکام جزایی، اخلاق حقوق و قضا، حقوق مالکیت فکری، کارآموزی قضایی، حقوق ثبت، حقوق بیمه، حقوق قراردادهای نوین، حقوق تجارت الکترونیک، حقوق رسانه، تاریخ حقوق، حقوق محیط زیست، فلسفه‌ی حقوق، منطق حقوق، حقوق پزشکی، حقوق و استاندارد، ابعاد حقوقی دفاع مقدس، اجرای احکام مدنی و حقوق دریایی، حقوق هوایی، حقوق فضای مجازی، داوری بین‌المللی، فلسفه‌ی حق، اصول و فنون قانونگذاری، جامعه‌شناسی حقوق، حقوق و اقتصاد و مسئولیت‌های مدنی خاص.

بازار کار رشته حقوق

اصلی‌ترین و پرطرفدارترین زمینه‌ی شغلی رشته‌ی حقوق، وکالت است. فارغ‌التحصیلان حقوق، برای دریافت پروانه‌ی وکالت، پس از دریافت مدرک کارشناسی، در آزمون ورودی کانون وکلای دادگستری شرکت می‌کنند. این کارشناسان پس از گذراندن دو سال دوره‌ی کارآموزی، می‌توانند برای کسب پروانه‌ی وکالت اقدام کنند. فارغ‌التحصیلان رشته‌ی حقوق با دارا بودن شرایط مقتضی می‌توانند در موارد زیر، مشغول به کار شوند:

  • منصب قضاوت و مستشاری دادگاه
  • مشاغل قضایی دادسرا از جمله بازپرسی
  • کارشناسان قضایی و اداری دادگستری
  • ادارات تصفیه ورشکستگی و سرپرستی محجورین
  • ادارات اجرای احکام (مدنی و کیفری)
  • ادارات ثبت اسناد و املاک
  • دفاتر اسناد رسمی
  • وکالت دعاوی
  • فعالیت به‌عنوان مشاوران حقوقی (کارشناسان حقوقی) در وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی
  • تدریس دروس مربوطه در آموزش و پرورش
  • فعالیت در امور بانکی، بورس و بیمه
آشنایی با بازار کار رشته‌ی حقوق
آشنایی با بازار کار رشته حقوق

رتبه لازم برای قبولی در رشته حقوق

بر اساس فهرست انتخاب رشته‌ی گروه آزمایشی علوم انسانی، دانشگاه‌های تبریز، مراغه، اصفهان، کاشان، ایلام، شهرکرد، بیرجند، بجنورد، زنجان، دامغان، سمنان، زابل، زاهدان، شیراز، قم، کردستان، اراک، گلستان، گنبد، گیلان، مازندران، لرستان، هرمزگان، ملایر، یزد (+مهریز)، اردکان و میبد در رشته‌ی حقوق دانشجو می‌پذیرند.

همچنین دانشگاه‌های فردوسی مشهد، شهید مدنی آذربایجان (تبریز)، مجتمع آموزش عالی گناباد، محقق اردبیلی (اردبیل)، حکیم سبزواری (سبزوار)، شهید چمران (اهواز)، بین‌المللی امام خمینی (قزوین)، تهران (پردیس فارابی قم)، حضرت معصومه (س) (قم)، شهید باهنر (کرمان)، رازی (کرمانشاه)، آیت‌اله بروجردی (بروجرد)، تهران (پردیس خودگردان کیش) و بوعلی سینا (همدان) نیز در رشته‌ی حقوق پذیرای دانشجویان هستند.

دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، الزهرا (س)، خوارزمی و شاهد نیز از دانشگاه‌هایی هستند که در تهران در رشته‌ی حقوق دانشجو می‌پذیرند.

رشته‌ی حقوق به‌عنوان یکی از رشته‌های دانشگاهی گروه آزمایشی علوم انسانی، علاقمندان زیادی دارد. بنابراین برای پذیرفته شدن در این رشته باید تلاش خود را به کار بگیرید. با به دست آوردن رتبه‌های دو و سه رقمی می‌توان در دانشگاه‌های برتر ازجمله دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه الزهرا و دانشگاه فردوسی مشهد، در رشته‌ی حقوق پذیرفته شد.

آخرین رتبه‌ قبولی در رشته حقوق

براساس اطلاعات موجود، آخرین رتبه قبولی در رشته‌ی حقوق در دانشگاه‌های مختلف بر اساس نتایج کنکور 1400 و سهیمه‌های مختلف مناطق، به قرار زیر بوده است (توجه داشته باشید که رتبه‌های اعلام شده حدودی هستند):

آخرین رتبه قبولی در رشته حقوق در کنکور 1400
نام دانشگاه آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی یک آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی دو آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی سه
دانشگاه تهران 54 64 41
دانشگاه شهید بهشتی 127 162 242
دانشگاه علامه طباطبایی 171 214 308
دانشگاه خوارزمی 218 385
دانشگاه الزهرا (س) 276 360 524
دانشگاه فردوسی مشهد 333 304 911
دانشگاه اصفهان 434 685 363
دانشگاه شیراز 797 879 2048
دانشگاه تبریز 647 655 816
دانشگاه قم 1010 1527 3972
دانشگاه زنجان 1683 2462
دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (قزوین) 1285 1586 1169
دانشگاه پیام‌نور تهران (لواسانات) 8737 41363 16589
دانشگاه غیراتتفاعی ارشاد (دماوند) 4511 15586 47471
لینک دانلود اپلیکیشن هم‌درس (100% رایگان)

لینک دانلود اپلیکیشن هم‌درس (100% رایگان)

اگر علاقمندید که بدانید رتبه‌‌ی برتر کنکور سراسری در سال گذشته از چه روش‌هایی برای کسب موفقیت استفاده کرده‌ است، می‌توانید در وبلاگ تراز از نحوه‌ی مطالعه و درصدهای نفر اول کنکور انسانی 1400 آگاه شوید. آشنایی با مهارت‌های علمی برای مطالعه هوشمند کنکور و راهکارهای علمی برای کسب رتبه برتر در کنکور در کنار یادگیری موثر برای کنکور با استفاده از تمرین بازیابی ازجمله مطالبی است که وبلاگ تراز برای آماده‌سازی داوطلبان ارائه داده است.

جمع‌بندی

رشته‌ی حقوق از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌های گروه آزمایشی علوم انسانی در کنکور است. بسیاری از دانشجویان این رشته علاقمند به فعالیت به‌عنوان یک وکیل هستند. وکیل کسی است که از طرف شخص دیگری (اعم از حقوقی یا حقیقی) به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود. اما علاقه به یک رشته برای کسب موفقیت در آن کافی نیست. یک وکیل باید ویژگی‌های بسیاری داشته باشد. ازجمله اینکه باید چنان دانش و آگاهی بالایی داشته باشد که بتواند در جریان یک پرونده‌ی قضایی نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و با سرعت و دقت لازم در دفاع از موکل خود اقدام کند. پس اگر می‌خواهید در این رشته به تحصیل بپردازید، فراموش نکنید که علاوه بر ویژگی‌هایی مثل رعایت اصول اخلاقی، فن بیان قوی و توجه به عدالت، نیاز به تلاش بسیاری برای کسب کامل و بی‌نقص دانش حقوق دارید.

شرکت در آزمون سرنوشت‌ساز و رقابتی کنکور، می‌تواند میزان اضطراب شما را افزایش داده و مانع مدیریت صحیح زمان شود، برای آشنایی با راهکارهای موثر در این زمینه، می‌توانید با 11 راهکار برای مدیریت زمان در کنکور + (مدیریت زمان در تست زنی) آشنا شوید. همچنین آگاهی‌ از راه ‌های کاهش اضطراب امتحان در دانش ‌آموزان موثر خواهد بود.

سوالات متداول

رتبه لازم برای قبولی در رشته‌ی حقوق در دانشگاه‌های معتبر روزانه در تهران چیست؟

با به دست آوردن رتبه‌های دو و سه رقمی می‌توان در دانشگاه‌های برتر ازجمله دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه الزهرا و دانشگاه فردوسی مشهد، در رشته‌ی حقوق پذیرفته شد.

موضوع رشته‌ی حقوق چیست؟

حقوق یکی از رشته‌های شاخص حوزه‌ی علوم انسانی است که دوره‌های آموزشی آن برای رفع نیازهای قضایی، وکالت دعاوی، مشاوره و کارشناسی حقوقی در قوه‌ی قضائیه، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، در دانشگاه‌های سراسر کشور برقرار است. هر کشوری به قضات، وکلا و کارشناسان حقوقی در سطح داخلی و بین‌المللی نیاز دارد تا در راستای احقاق حقوق اشخاص، به فعالیت بپردازند.

بازار کار رشته‌ی حقوق چگونه است؟

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی حقوق معمولاً در آزمون ورودی کانون وکلای دادگستری شرکت می‌کنند و پس از دو سال کارآموزی پرانه‌ی وکالت می‌گیرند. اشتغال در منصب قضاوت و مستشاری دادگاه، مشاغل قضایی دادسرا از جمله بازپرسی، کارشناسان قضایی و اداری دادگستری، ادارات اجرای احکام (مدنی و کیفری)، ادارات ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی، وکالت دعاوی و فعالیت به‌عنوان مشاوران حقوقی (کارشناسان حقوقی) در وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی ازجمله زمینه‌های اشتغال حقوقدان‌ها محسوب می‌شوند.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا