برنامه ریزی کنکورراهنمای ثبت نام کنکورکنکور

کنکور الکترونیکی چیست؟ | نحوه برگزاری کنکور سراسری الکترونیکی

کنکور الکترونیکی چیست و چگونه برگزار می‌شود؟ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اخیراً از برگزاری کنکور الکترونیکی از سال 1403 خبر داده است. از این زمان به بعد کنکور سراسری به شکل هوشمند برگزار می‌شود و هیچ کاغذی بین داوطلب و سازمان سنجش تبادل نخواهد شد. بدین منظور برای هریک از داوطلبان یک مانیتور و صفحه‌ی هوشمند طراحی می‌شود تا بتواند در کنکور شرکت کند.

ممکن است این ابهام برای داوطلبان وجود داشته باشد که کنکور الکترونیکی به چه معناست و چگونه برگزار می‌شود؟ در این مقاله به بیان توضیحاتی در رابطه با تغییرات کنکور سراسری از سال 1401 تا 1403 و الکترونیکی شدن کنکور پرداخته‌ایم.

کنکور الکترونیکی چیست؟ | نحوه برگزاری کنکور سراسری الکترونیکی
کنکور الکترونیکی چیست؟ | نحوه برگزاری کنکور سراسری الکترونیکی

کنکور الکترونیکی

طبق آخرین اخبار منتشر شده، کنکور از سال 1403 به صورت الکترونیکی، هوشمند و بدون کاغذ برگزار می‌شود. یعنی علاوه بر انجام مراحل ثبت نام، دریافت کارت ورود به جلسه‌ی آزمون، انتخاب رشته و دریافت نتایج کنکور سراسری که به صورت الکترونیکی انجام می‌شد، فرآیند برگزاری آزمون سراسری نیز به شکل هوشمند و بدون کاغذ خواهد بود.

برای هر یک از داوطلبان یک مانیتور و صفحه‌ی هوشمند طراحی می‌شود تا بتواند در آزمون شرکت کند و داوطلبان دیگر از کاغذ و سیستم‌های کاغذی استفاده نخواهند کرد.

حال ممکن است این شک و شبهه پیش بیاید که با الکترونیکی شدن کنکور سراسری، ممکن است تقلب زیاد شود. داوطلبان توجه داشته باشند، منظور از برگزاری کنکور هوشمند و مجازی این است که داوطلبان به صورت حضوری، آزمون الکترونیکی می‌دهند و منظور این نیست که کنکور سراسری به شکل مجازی برگزار می‌شود.

لینک دانلود اپلیکیشن هم‌درس

الکترونیکی شدن کنکور از سال 1403

طبق گفته‌های رئیس سازمان سنجش کشور، کنکور سراسری ار سال 1403 به صورت هوشمند و غیرکاغذی برگزار می‌شود و داوطلبان با استفاده از مانیتور و صفحه‌ی هوشمند می‌توانند آزمون خود را برگزار کنند. هدف سازمان سنجش از برگزاری کنکور الکترونیکی، استفاده‌ی کاربردی از فناوری‌های نوین در برگزاری آزمون های بدون کاغذ و هوشمند است.

از سال 1403 با الکترونیکی شدن کنکور، داوطلب می‌تواند هر یک ماه یا دو ماه یک‌بار به‌صورت آزمایشی در رقابت‌های علمی شرکت کند. با برگزاری آزمون‌های هوشمند، داوطلب می‌تواند دو آزمونی که به صورت آزمایشی در آن شرکت کرده است را در صورت رضایت، به‌عنوان آزمون‌های اصلی خود اعلام کند.

جزئیات اخبار از طریق همین مقاله اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تغییرات کنکور سراسری

کنکور سراسری هرساله در تیرماه برگزار می‌شود و بیش از یک میلیون نفر در این ماراتن بایکدیگر رقابت می‌کنند. کنکور سراسری از سال 1401 با تغییراتی از جمله افزایش تاثیر سوابق تحصیلی (تاثیر معدل در کنکور)، حذف دروس عمومی از کنکور  و … همراه بوده است که به منظور آگاهی بیشتر داوطلبان در ادامه‌ی این مقاله، تغییرات کنکور سراسری از سال 1401 تا 1403 را به صورت اجمالی بررسی کرده‌ایم.

*** برای مشاهده‌ی جزئیات دقیق تغییرات کنکور، می‌توانید روی هر تیتر کلیک کنید:

تغییرات کنکور 1401

از تغییرات کنکور 1401 نسبت به آزمون سراسری 1400 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر در دفترچه‌ی سوالات (افزایش تعداد دفترچه‌ها)، زمان پاسخگویی و تعداد سوالات
  • افزایش تاثیر سوابق تحصیلی (تاثیر سوابق تحصیلی به میزان 40 درصد و مثبت)

تغییرات کنکور 1402

تغییرات کنکور 1402 شامل موارد زیر است:

  1. تاثیر 60 درصدی (قطعی) سوابق تحصیلی دیپلم.
  2. حذف دروس عمومی از کنکور سراسری
  3. دو مرحله‌ای شدن کنکور
  4. تعیین یک حدنصاب توسط دانشگاه‌ها برای پذیرش داوطلبان

تغییرات کنکور 1403

از تغییرات کنکور 1403 می‌توان به تاثیر معدل پایه‌های یازدهم و دوازدهم در کنکور و الکترونیکی شدن آزمون سراسری اشاره کرد. جزئیات دقیق نحوه‌ی برگزاری کنکور سراسری 1403 به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

الکترونیکی شدن کنکور سراسری از سال ۱۴۰۳

پورعباس، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور:

در حال حاضر این طرح به صورت آزمایشی در آزمون تافل، تولیمو در حال برگزاری و تست است و به مرور زمان این روند به آزمون‌های بزرگتر خواهد رسید و از سال ۱۴۰۳ کنکور سراسری را به صورت کاملا اینترنتی برگزار خواهیم کرد.

الکترونیکی شدن آزمون سراسری تا سه سال آینده:

رئیس سازمان سنجش: دیگر هیچ کاغذی بین داوطلب و سازمان سنجش تبادل نمی‌شود

یعنی برای هر داوطلب یک مانیتور و یک صفحه هوشمند طراحی می‌شود.

ضمنا تلاش می‌شود از ظرفیت گوشی‌های تلفن همراه متصل به اینترنت ، تحت شرایطی برای برگزاری آزمون استفاده شود.

جمع‌بندی

کنکور سراسری از سال 1401 با تغییراتی همراه خواهد بود. طبق اطلاعیه‌های منتشر شده، آزمون سراسری از سال 1403 به صورت هوشمند و بدون کاغذ برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند با استفاده از یک صفحه‌ی هوشمند در آزمون شرکت کنند. به محض انتشار اخبار مرتبط، این مقاله بروزرسانی خواهد شد.

در صورتی که کماکان ابهامی در رابطه با نحوه‌ی برگزاری کنکور الکترونیکی دارید، می‌توانید سوالات خود را در بخش کامنت مطرح کنید.


سوال‌های متداول

منظور از کنکور الکترونیکی چیست؟

در کنکور الکترونیک، داوطلبان با استفاده از مانیتور و یک صفحه‌ی هوشمند به شکل حضوری در حوزه‌های امتحانی در آزمون سراسری کنکور شرکت می‌کنند. در کنکور الکترونیکی هیچ کاغذی بین داوطلبان و سازمان سنجش رد و بدل نمی‌شود.

کنکور از چه سالی الکترونیکی می‌شود؟

براساس اخبار منتشر شده، کنکور سراسری از سال 1403 الکترونیکی می‌شود.

کنکور هوشمند یعنی‌ چه؟

منظور از برگزاری کنکور هوشمند این است که داوطلبان به صورت حضوری آزمون الکترونیکی می‌دهند.

میانگین امتیاز 4 / 5. جمع امتیاز 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

9 دیدگاه

    1. سلام. منظور از برگزاری کنکور هوشمند و مجازی این است که داوطلبان به صورت حضوری، آزمون الکترونیکی می‌دهند و منظور این نیست که کنکور سراسری به شکل مجازی برگزار می‌شود.

  1. سلام وقتتون بخیر
    خب پس یعنی اجازه ی استفاده از چک نویس کاغذی رو نداریم؟
    و باید همه ی محاسباتمون هم توی اون صفحه ی هوشمندی که برای ما ایجاد میشه انجام بدیم؟
    حتی امکانش نیست که داوطلب خودش کاغذ ببره برای چک نویس کردن؟

    1. ۱.بیشترین تقلب و نا عدالتی هایی که قرار هست انجان بشود
      ۲.دوستانی که برنامه نویسی خوندن به راحتی ۱۰۰ از ۱۰۰ میارن.

  2. سوالا رو یکجا میتونیم تو مانیتور ببینیم یا زمان دار رد میشن؟!
    و اینکه سوالا رو یعنی تو مانیتور داریم تو صفحه هوشمند با قلم سوال حل میکنیم …..

    اوکی ولی نمیدونم چجوری باید از کسی که این تصمیمو گرفته تشکر …ااااا دستتون طلا بخدا خسته میشین این همه زحمت میکشین??

    1. فکر نکنم دیگه قلم بدن فکر کنم مثل این هست که دقیقا مثل آزمون های آزمایشی الکترونیکی دوتا هستن مهمن دیگه اسم نمیبرم که کامنتم تائید بشه دقیقا مثل سیستم اونا عمل میکنند یعنی تو مانیتور نشون میدن سوالو بعد احتمالا به ما پاسخنامه خالی بدن (چک نویس) برای نوشتن پاسخ اون سوالا به ما میدن که بنویسیم جوابارو بعد اون دفترچه پاسخ رو که ما نوشتیم رو میدیم مراقب پاسخنامه چند گزینه ای رو هم خودمون میفرستیم از سیستم آزمون تولیمو رو نمیدونم چطور برگزار میشه ولی آقای پورعباس چون گفته مثل تافل و تولیمو هست تافل بدین شکل هست یعنی یه پاسخنامه میدن که ما جوابای تشریحی رو بنویسیم بعد سوالای چند گزینه ای رو تو سیستم وارد میکنیم خیلی روی این موضوع تمرکز نکنید حل میشه خودشون میگن

  3. امیدوارم امکانات کافی برای این کار داشته باشید. مگر صفحه گوشی و تبلت و لبتاب و مونیتور مثل هم هستند؟! همین خودش بی عدالتیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا