انتخاب رشته نهم به دهمرشته ریاضی

شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک

دانش آموزان باید پس از اتمام پایه تحصیلی نهم نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. رشته ریاضی فیزیک از رشته‌های گروه نظری می‌باشد و همانطور که اسم رشته مشخص است، دانش آموز باید در دروس ریاضی و فیزیک قوی باشد. تنها دانش آموزانی که مفاهیم ریاضی و فیزیک را به خوبی درک می‌کنند می‌توانند آینده خوبی داشته باشند، زیرا پس از گذشت زمان مفاهیم ریاضی و فیزیک پیچیده خواهد شد.

شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک
شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک

معدل لازم برای رشته ریاضی و فیزیک

دانش آموزان پایه نهم برای انتخاب رشته ریاضی و فیزیک نیازمند عواملی می‌باشند تا دسترسی انتخاب رشته‌ی ریاضی و فیزیک به آن‌ها داده شود. در ادامه هر یک از شرایط لازم را توضیح خواهیم داد.

شرایط مورد نیاز برای دانش آموزانی که تصمیم دارند رشته‌ ریاضی فیزیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند به صورت زیر می‌باشد. نمره درس ریاضی و علوم در سه سال متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه خواهد شد.

حداقل نمره کسب شده در درس علوم 14 و در درس ریاضی 15 می‌باشد که مجموعا 35 امتیاز از فرم‌های هدایت تحصیلی را شامل می‌شود. حداقل معدل لازم برای دانش آموزان داوطلب رشته ریاضی فیزیک معدل بالای 14 است و شرط آخر برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک این است که مجموع 3 نمره دروس ریاضی و علوم در سه پایه هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از ضریب 42 باشد.

  • دانش آموزان پایه نهم برای انتخاب رشته نیازمند انجام فرم‌های هدایت تحصیلی هستند، فرم‌های هدایت تحصیلی شامل 7 فرم است که هر کدام از فرم‌ها باید توسط شخصی تکمیل شود. برای در اختیار داشتن فرم های هدایت تحصیلی می‌توانید مقاله دانلود فرم‌های هدایت تحصیلی پایه نهم را مطالعه کنید.
  • فرم آزمون‌های مشاوره‌ای توسط مشاور مدرسه پر می‌شود که پس از تحلیل و تجزیه دانش آموزان، نقاط قوت و ضعف آن‌ها شناسایی شده و از 1 تا 30 امتیازدهی خواهندشد.
  • فرم معلمان باید با توجه به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و توانایی‌های آن‌ها، رشته‌های تحصیلی را از 1 تا 10 اولویت بندی شود.
  • فرم مشاور مدرسه بر اساس شناخت دانش آموز و آزمون‌های انجام شده روی دانش آموز تکمیل می‌شود که از 1 تا 10 امتیازدهی خواهد شد.
  • دانش آموزان فرم جداگانه‌ای دارند که طبق علایق خود رشته‌های مورد علاقه خود را از 1 تا 10 اولویت بندی می‌کنند.
  • نظر والدین بر اساس فرم‌های معلمان، مشاوران و دانش آموز با معیار 1 تا 5 اعلام می‌شود.
  • در نهایت تمام فرم‌های بیان شده در فرم شماره 7 نتیجه گیری خواهند شد و تصمیم نهایی اعلام می‌شود.

برای تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی به مقاله راهنمای تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی رجوع کنید. شرایط فردی دانش آموزان برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک شامل موارد زیر می‌باشد:

  • قدرت تحلیل و حل مسئله بالا
  • علاقمندی به مشاغل عملی و فنی
  • درک آسان مفاهیم ریاضی و فیزیک

برای اطلاعات بیشتر در مورد فرم اولویت بندی می‌توانید مقاله راهنمای تکمیل فرم اولویت بندی را مطالعه کنید. تمام شرایط بیان شده برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک توسط دانش آموزان پایه نهم الزامی می‌باشد.

دانش آموزانی که شرایط انتخاب رشته ریاضی فیزیک را دارند، باید در زمان مقرر به سامانه پادا (پرونده الکترونیکی دانش آموزان) به نشانی pada.medu.ir مراجعه نموده و فرآیند انتخاب رشته خود را به صورت غیرحضوری انجام دهند.

کتاب‌ های رشته ریاضی فیزیک

طبق شرایط گفته شده برای انتخاب رشته نهم شاخه ریاضی فیزیک، دانش آموزان باید در دروس ریاضی و علوم نمرات خوبی کسب کرده باشند. در ادامه مجموعه کتاب‌های رشته‌ ریاضی فیزیک در پایه دهم، پایه یازدهم و پایه دوازدهم را در جدول زیر ارائه کرده‌ایم.

پایه تحصیلی دروس عمومی دروس تخصصی
پایه دهم عربی/ادبیات فارسی/دین و زندگی/جغرافیا/آمادگی دفاعی/زبان/سواد رسانه‌ای شیمی1 و آزمایشگاه/هندسه1/فیزیک1 و آزمایشگاه/ریاضیات1
پایه یازدهم ادبیات فارسی/دین و زندگی/عربی/زبان فارسی/تاریخ/محیط زیست زمین شناسی/فیزیک2وآزمایشگاه/شیمی2وآزمایشگاه/ریاضی2/آمارومدلسازی/حسابان/هندسه
پایه دوازدهم فارسی/دین و زندگی/عربی/زبان فارسی/اجتماعی/سلامت فیزیک/شیمی فرایندهای شیمیایی/حسابان/هندسه/ریاضیات گسسته

آینده شغلی رشته ریاضی فیزیک

اگر به کارهای فنی و عملی علاقه داشته باشید، رشته ریاضی فیزیک رشته مناسبی برای شما خواهد بود. دانش آموزان علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته باید در دروس ریاضی‌، فیزیک مهارت کافی داشته باشند. هرشخصی با توجه به شرایط و علایق خود و تحقیق و مطالعه درمورد رشته‌ها می‌تواند رشته مورد نظر خود را انتخاب کند تا در نهایت کسب درآمد خوبی داشته باشد. زیرشاخه‌‍‌های رشته ریاضی فیزیک مانند مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، معماری و مهندسی شیمی از رشته‌های پر طرفدار ریاضی فیزیک هستند، اما انتخاب رشته باید با توجه به شرایط تحصیلی و شخصیتی فرد انجام شود.

شرایط لازم برای انتخاب هر رشته
شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی

شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی

شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک

شرایط لازم برای انتخاب رشته فنی و حرفه ای

شرایط لازم برای انتخاب رشته کار و دانش
شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی

سوالات متداول

حداقل معدل لازم برای ورود به رشته ریاضی فیزیک چه مقدار است؟

حداقل معدل قبولی برای ورود به رشته ریاضی فیزیک معدل بالای 14 می‌باشد.

امتیازدهی فرم هدایت تحصیلی والدین با چه معیاری می‌باشد؟

امتیازدهی اولیا براساس فرم‌های موجود از دانش آموزران، معلم و مشاور است که با معیار 1 تا 5 امتیازدهی می‌شود.

شرایط معدل لازم برای رشته تحصیلی ریاضی فیزیک کدام است؟

معدل پایه نهم بالای 14 باشد، حداقل نمره علوم 14 و درس ریاضی 15 می باشد، ادامه شرایط در مقاله بیان شده است.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

38 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    نمره ریاضی هفتم: ۱۳
    نمره ریاضی هشتم: ۱۵
    نمره ریاضی نهم: ۲۰
    و
    نمره علوم هفتم: ۱۶
    نمره علوم هشتم: ۱۷
    نمره علوم نهم: ۱۹

    معدل تمام سال ها بالای ۱۸.۷۰ بوده

    می‌تونم رشته ریاضی یا تجربی بردارم؟
    شهرستان ساوه هستم

    1. سلام دوست عزیز، با توجه به نمرات پایه ی نهم مشکلی برای انتخاب رشته نخواهید داشت.

  2. سلام وقت بخیر
    هفتم ریاضی ۱۲ علوم ۱۲
    هشتم ریاضی ۲۰ علوم ۱۵
    نهم ریاضی ۱۷ علوم ۱۶
    می تونم برم ریاضی فیزیک یا علوم تجربی؟
    شهر اهواز هستم
    باتشکر.

    1. سلام دوست عزیز، بله شما امکان انتخاب رشته‌ی ریاضی را دارید. به نظر می‌رسد که در درس علوم اندکی ضعف دارید، رقابت در رشته‌ی تجربی بسیار بالا است، به شما پیشنهاد می‌کنیم تنها در صورتی به سمت انتخاب این رشته گام بردارید که با قصد داشته باشید با علاقه و پشتکار پایه‌ی تحصیلی خود را تقویت کنید.

  3. سلام وقت بخیر
    من به رشته ریاضی فیزیک خیلی علاقه دارم و می خواهم مهندس نفت بشوم ولی می ترسم بازار و کار مهندسی نفت درامدش خوب نیست.
    لطفا راهنمایی کنید.
    باتشکر.

    1. سلام دوست عزیز، اینکه شما متوجه علاقه‌ی خودتون به یک رشته شدید، بسیار ارزشمنده. اگر الان هر رشته‌ای رو درنظر بگیرید، عده‌ای فارغ‌التحصیل اون رشته و بیکار هستند. جمعیت بالای کشور ما، تمرکز بر شهرهای بزرگ و خیلی موارد دیگه در این بیکاری اثرگذار هستند. اما تجربه نشون داده، اگر کسی علاقمند به یک رشته‌ی دانشگاهی باشه و از سال اول دانشگاه فعالانه در عرصه‌ی پژوهش و دانش تلاش کنه، مزد این زحمت و کسب دانش رو با کسب موفقیت کاری به دست میاره. در هر صورت آینده‌ همیشه مبهمه، انتخاب یک رشته‌ی تحصیلی صرفاً به دلیل اینکه دیگران می‌گن بازار کار خوبی داره، برای ما موفقیت به ارمغان نمیاره. اما علاقه‌ی زیاد، پشتکار، تلاش و پژوهش در هر رشته‌ای احتمال موفقیت ما رو به شدت بالا می‌بره. انشالله موفق باشید.

    1. سلام دوست عزیز، با توجه به تغییرات گسترده‌ی کنکور در سال 1402، از جمله تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه‌ی کنکور و حذف دروس عمومی از آزمون، به نظر نمی‌رسد تخمین رتبه بر اساس نتایج سال گذشته، منطقی باشد. با این وجود رتبه‌ی افراد قبول شده در رشته‌ی مهندسی نفت دانشگاه اهواز در سال گذشته با توجه به نوع سهمیه‌ای که داشته‌اند، بین 2 هزار تا 10 هزار متغیر بوده است.

  4. سلام وقت بخیر
    اگر نمره کل بالاتر از نمره پایانی باشد می تونم برم ریاضی فیزیک؟(مثلا نمره کل ۱۸ نمره پایانی ۱۴).

  5. سلام وقت بخیر
    اگر در پایه های هفتم هشتم و نهم هم نمرات و هم معدل را حداقل را کسب کنم می تونم برم ریاضی فیزیک یا تجربی؟
    باتشکر.

    1. سلام دوست عزیز، برای آشنایی با نحوه‌ی محاسبه‌ی نمرات برای انتخاب رشته‌ مقاله‌ی «روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم» را مطالعه کنید. همچنین برای آشنایی با نقش هدایت تحصیلی در انتخاب رشته، مطالعه‌ی این مقاله مفید خواهد بود: «هدایت تحصیلی چیست؟ نکات کلیدی و موثر بر هدایت تحصیلی».

  6. هفتم ترم اول ریاضی ۱۵ علوم ۱۶ ترم دوم ریاضی ۱۲ علوم ۱۶ معدل کل ۱۸/۵۲
    هشتم ترم اول ریاضی ۱۴ علوم ۱۸ ترم دوم ریاضی ۲۰ علوم ۱۵ معدل کل ۱۷/۷۹
    نهم ترم اول ریاضی ۲۰ علوم ۱۸ معدل ۱۸/۸۶
    در ترم دوم با چه نمراتی و معدل می تونم تجربی و ریاضی را بیارم؟
    باتشکر.

  7. سلام وقت بخیر
    نمره ریاضی هفتم ترم اول ۱۷ ترم دوم ۱۸
    هشتم ریاضی ترم اول۱۰ ترم دوم ۱۷
    نهم ریاضی ترم اول ۱۲ ترم دوم ۱۴
    علوم هفتم ترم اول ۲۰ ترم دوم ۱۱
    علوم هشتم ترم اول ۱۴ ترم دوم ۱۷
    علوم نهم ترم اول ۱۷ ترم دوم۱۴

      1. سلام مجدد دوست عزیز، معدل خودتون رو ذکر نکردید، اما تصور می‌کنم مشکلی برای انتخاب رشتۀ ریاضی نداشته باشید.

  8. سلام ببخشید من امسال تعیین رشته میکنم
    ریاضی نمره هفتم ۲۰و هشتم و ۹و نهم ۱۸
    و علوم هفتم ۱۸.هشتم ۱۵. و نهم ۱۷
    ایا میتونم با اولویت الف برم ریاضی فیزیک ؟

    1. سلام دوست عزیز، در اولویت‌ بندی‌ها علاوه بر نمره، موارد دیگه‌ای هم لحاظ می‌شن. شما حدنصاب نمره رو اوردید و حتی اگر اولویت الف شما نباشه رشتۀ مورد نظرتون، باز هم امکان ثبت نام پیدا می‌کنید. معمولاً مدارس جا دارند به خصوص در ریاضی

  9. سلام من ریاضی هفتم را 10وریاضی هشتم 15وعلوم هفتم را 12.75وعلوم هشتم 15.5شودم ریاضی نهم وعلوم نهم چند بشم که بتونم برم رشته ریاضی ممنون میشم

  10. سلام وقت بخیر
    من ریاضی رو از هفتم تا نهم به ترتیب ۱۳،۱۷،۱۹ شدم
    علوم هم بترتیب ۱۳،۱۹،۱۹ شدم
    معدل هامم برای هفتم بالای ۱۸ و برای هشتم و نهم بالای ۱۹
    میتونم ریاضی فیزیک برم؟ تهران هم هستم
    ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز، عملکرد تحصیلی که شامل نمرات درسی می‌شود، 35 امتیاز از هدایت تحصیلی را تشکیل می‌دهد که شامل میانگین نمره ریاضی 14 و نمره علوم تجربی 13 است. دقت کنید که نمرات دروس علوم تجربی و ریاضی در پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و نهم با ضریب 3 محاسبه می‌شود. مجموع سه نمره کسب شده در درس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‍‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور نباید کمتر از 42 باشد. مجموع نمرات کسب شده در سال هفتم و هشتم و نهم در دروسی که با رشته‌ی ریاضی مرتبط هستند بدون درنظر گرفتن ضریب حداقل 252 باشد به عبارت دیگر معدل دانش اموز حداقل 14 باشد تا بتواند وارد رشته ی ریاضی شود .

        1. سلام مجدد دوست عزیز، طبق فرمولی که به شما ارائه داده شد، نمرات خودتون رو محاسبه کنید.

  11. سلام
    من در پایه هفتم معدلم۱۳شد
    پایه هشتم۱۵
    با توجه به این نهم اگر خیلی تلاش کنم میتونم به رشته ریاضی فیزیک برم یا هر چقدرم نمره خوبی بگیرم نمیتونم به رشته ریاضی فیزیک برم

    1. سلام دوست عزیز، نمرات دروس علوم تجربی و ریاضی در پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و نهم با ضریب 3 محاسبه می‌شود. مجموع سه نمره کسب شده در درس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‍‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور نباید کمتر از 42 باشد. مجموع نمرات کسب شده در سال هفتم و هشتم و نهم در دروسی که با رشته‌ی ریاضی مرتبط هستند بدون درنظر گرفتن ضریب حداقل 252 باشد به عبارت دیگر معدل دانش اموز حداقل 14 باشد تا بتواند وارد رشته ی ریاضی شود .

  12. سلام من سال هفتم ریاضی ۱۴ و علوم ۱۳ معدل ۱۷.۸۰ به دلایلی که نمیتونم بگم سال هشتم ریاضی ۱۱ علوم ۱۷ معدل ۱۸.۳۰ سال نهم ریاضی ۱۷ علوم ۲۰ و معدل کتبی ۱۹.۳۶ خرداد و معدل کل ۱۹.۶۴ رشته تجربی و ریاضی هیچ اولویتی نیاوردم چطور چنین چیزی ممکنه؟

    1. سلام دوست عزیز، به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کرده و درخواست خود را برای تجدید نظر اعلام کنید.

  13. سلام وقت بخیر
    من معدل سال هفتم ریاضی شده 17
    سال هشتم شده 13
    سال نهم نوبت اول شده 15
    آیا میتونم در رشته ریاضی فیزیک قبول بشم
    و حداقل نمره ریاضی سال نهم باید چند به بالا باشه

    1. سلام دوست عزیز، برای آشنایی با نحوه‌ی محاسبۀ نمرات، این مقاله را بخوانید: «روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم» عملکرد تحصیلی که شامل نمرات درسی می‌شود، 35 امتیاز از هدایت تحصیلی را تشکیل می‌دهد که شامل میانگین نمره ریاضی 14 و نمره علوم تجربی 13 است. دقت کنید که نمرات دروس علوم تجربی و ریاضی در پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و نهم با ضریب 3 محاسبه می‌شود. مجموع سه نمره کسب شده در درس ریاضی و علوم تجربی در پایه‌‍‌های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور نباید کمتر از 42 باشد. مجموع نمرات کسب شده در سال هفتم و هشتم و نهم در دروسی که با رشته‌ی ریاضی مرتبط هستند بدون درنظر گرفتن ضریب حداقل 252 باشد به عبارت دیگر معدل دانش اموز حداقل 14 باشد تا بتواند وارد رشته ی ریاضی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا