انتخاب رشته نهم به دهمرشته انسانی

شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی

دانش آموزان پایه نهم در پایان سال تحصیلی باید برای انتخاب رشته اقدام کنند. انتخاب رشته دانش آموزان با توجه به معدل و نمرات کسب شده آن‌ها صورت می‌گیرد. دانش آموزان پایه نهم باید قبل از انتخاب رشته اطلاعات کافی در مورد بازار کار رشته مورد علاقه خود داشته باشند تا بتوانند تصمیم درست بگیرند.

تعداد دانش آموزانی که امسال رشته علوم انسانی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند 27 درصد می‌باشد. در ادامه مقاله به شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی می‌پردازیم.

،شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی
،شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی

معدل لازم برای انتخاب رشته انسانی

انتخاب رشته علوم انسانی دارای شرایطی است که دانش‌آموزان با دارا بودن آن‌ها می‌توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. در ادامه شرایط معدل لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی را بیان می‌کنیم.

  • نمرات درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال متوسطه اول با ضریب 4، درس مطالعات اجتماعی با ضریب 3، و درس عربی با ضریب 2 محاسبه می‌شود.
  • برای ورود به رشته علوم انسانی باید حداقل نمرات درسی کسب شده در درس عربی 12، درس مطالعات اجتماعی 13 و درس ادبیات فارسی 14 باشد که به آن عملکرد تحصیلی گفته می‌شود و سی و پنج امتیاز از فرم‌های هدایت تحصیلی را شامل می‌شود. برای در اختیار داشتن فرم های هدایت تحصیلی می‌توانید مقاله دانلود فرم‌های هدایت تحصیلی پایه نهم را مطالعه کنید.
  • حداقل معدل لازم برای دانش آموزان متقاضی رشته علوم انسانی معدل بالای 14 است تا بتوانند انتخاب رشته نهم را انجام دهند، و شرط پایانی برای انتخاب رشته علوم انسانی این است که مجموع 3 نمره دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی و عربی در سه پایه هفتم، پایه هشتم و پایه نهم نباید کمتر از ضریب 42 باشد.
    به طور کلی داوطلبان رشته علوم انسانی باید در دروس عربی و ادبیات قوی باشند تا بتوانند موفقیت ‌های بزرگی در این رشته کسب کنند.

مجموعه‌ای از فرم‌ها برای اطمینان از انتخاب درست رشته تحصیلی را فرم‌های هدایت تحصیلی تشکیل می‌دهند که در ادامه به طور خلاصه به هر یک از فرم‌ها پرداخته‌ایم.

  • آزمون‌های مشاوره‌ای دانش آموز که توسط مشاور مدرسه برای شناسایی نقاط قوت و ضعف آن‌ها انجام می‌شود 30 امتیاز از هدایت تحصیلی را دارد.
  • فرم مربوط به معلمان مدرسه باید در جهت اعلام وضعیت تحصیلی و توانایی‌های دانش آموز توسط معلم مدرسه تکمیل شود و دارای 10 امتیاز است.
  • آزمون مشاور برای شناخت مهارت‌های دانش آموز در نظر گرفته شده و 10 امتیاز از جدول هدایت تحصیلی را شامل می‌شود.
  • دانش آموز براساس علایق و توانایی‌های خود با معیار 1 تا 10 رشته‌های داخل جدول را اولویت بندی می‌کند.
  • و فرم آخر برای والدین است که با توجه به فرم معلم، دانش آموز و مشاور باید برحسب 1 تا 5 رشته‌ها را مرتب کند.

برای تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی به مقاله راهنمای تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی رجوع کنید. شرایط فردی لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی توسط دانش آموزان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • حافظه قوی برای حفظ مطالب
  • تحلیل و تجزیه قوی
  • علاقمند به مفاهیم فلسفه، روانشناختی، امور تربیتی و اجتماعی

 در نهایت از تمام فرم‌های بیان شده و همچنین معدل کسب شده توسط دانش آموز، پس از تحلیل و بررسی می‌توان رشته مورد نظر را انتخاب کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد فرم اولویت بندی می‌توانید مقاله راهنمای تکمیل فرم اولویت بندی را مطالعه کنید.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

کتاب‌ های رشته علوم انسانی

طبق مطالب بالا دروس عربی و ادبیات فارسی دانش آموز باید قوی باشد، همچنین درس ریاضی دانش آموزان باید در سطح خوبی قرار داشته باشد. در ادامه کتاب‌های تمام مقاطع تحصیلی رشته علوم انسانی را در قالب جدول لیست کرده‌ایم.

مقطع دروس عمومی دروس تخصصی
پایه دهم ادبیات عمومی/دینی/عربی/زبان/دفاعی/سواد رسانه ادبیات تخصصی/تاریخ/جامعه/منطق/اقتصاد
پایه یازدهم ادبیات فارسی/دین و زندگی/عربی/زبان فارسی/تاریخ/محیط زیست ادبیات/ریاضی/جغرافی/تاریخ/جامعه شناسی/روان شناسی/فلسفه
پایه دوازدهم ادبیات فارسی/دین و زندگی/عربی/زبان فارسی/اجتماعی/سلامت/ ادبیات/ریاضی/جغرافیا/تاریخ/جامعه شناسی/فلسفه

آینده شغلی رشته علوم انسانی

زیرشاخه‌های رشته علوم انسانی در دانشگاه بسیار گسترده است، شما با انتخاب هر یک از رشته‌های مورد علاقه، با توجه به مهارت‌ها و توانایی‌های خود می‌توانید از افراد موفق در آن رشته باشید.
از پرطرفدارترین رشته‌های علوم انسانی میان داوطلبان رشته‌های حقوق، روانشناسی، مدیریت، حسابداری و … است. آینده‎‌‌ی شغلی هر شخصی با توجه به مهارت و سواد فرد در رشته‌ی تحصیلی متفاوت است و در نهایت باعث کسب درآمد معقول خواهد شد. در ادامه برخی از زیرشاخه‌های رشته@ی انسانی را توضیح داده‌ایم.

رشته حقوق: پس از اتمام دوره تحصیل در رشته حقوق، می‌توانید در آینده به عنوان وکیل، مشاور حقوقی و یا قاضی مشغول به کار شوید.

رشته روانشناسی: با ادامه تحصیل در رشته روانشناسی می‌توانید زیر شاخه‌های متنوع آن را انتخاب کنید مثل مشاور خانواده، مشاور تحصیلی و…

به طور کلی رشته‌های گروه آزمایشی انسانی نسبت به رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک تنوع بالاتری دارند، برای داوطلبان علاقمند ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان رشته‌های علوم انسانی با تنوع بالاتری ارائه می‌شوند.

از زیر شاخه‌های عمومی رشته علوم انسانی که در دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌شود می‌توان به رشته‌هایی مانند دبیری زبان خارجی، آموزش معارف اسلامی، آموزش ابتدایی، آموزش تربیت بدنی و رشته‌های تخصصی در این دانشگاه می‌توان به دبیری تاریخ، دبیری جغرافیا، دبیری ادبیات و … اشاره کرد.

دانش آموزان واجد شرایط برای انجام فرآیند انتخاب رشته نهم به دهم انسانی باید در زمان مقرر به سایت پادا به نشانی pada.medu.ir مراجعه نموده و انتخاب رشته خود را به صورت غیرحضوری انجام دهند.

شرایط لازم برای انتخاب هر رشته
شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی

شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی

شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک

شرایط لازم برای انتخاب رشته فنی و حرفه ای
شرایط لازم برای انتخاب رشته کار و دانش
شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی

سوالات متداول

چه افرادی برای انتخاب رشته علوم انسانی مناسب هستند؟

دانش آموزانی که قوه تحلیل و حافظه قوی دارند، و می‌توانند مطالب را به راحتی به خاطر بسپارند.

گروه انسانی شامل چه مشاغلی می‌شود؟

با توجه به مطالب بیان شده در مقاله بالا اکثر شغل‌های مرتبط با رشته انسانی بیان شده‌اند.

شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی توسط دانش آموزان پایه نهم کدام است؟

پایان سال تحصیلی پایه نهم باید انتخاب رشته دانش آموزان انجام شود، شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی شامل معدل بالای 14 است، برای اطلاعات بیشتر از شرایط لازم به مقالعه رجوع کنید.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. جمع امتیاز 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

130 دیدگاه

  1. من عربی 11، مطالعات 13 و ادبیات 15 شدم میتونم رشته علوم انسانی انتخاب کنم؟؟

    1. با سلام به شما دوست عزیز
      برای ورود به رشته علوم انسانی باید حداقل نمرات درسی کسب شده در درس عربی 12، درس مطالعات اجتماعی 13 و درس ادبیات فارسی 14 باشد.

      1. سلام و عرض خسته نباشید ببخشید نمره ریاضی هم تاثیر داره تو رشته انسانی ؟ اخه معلم ریاضیمون میگه برای تمام رشته ها ریاضی رو اگه پایین باشید اون رشته رو نمیارید این گفته برای رشته انسانی هم صدق میکنه ؟

        1. سلام دوست عزیز، نمرۀ همین دروسی که در مقاله ذکر شده موثر است و البته معدل به طور کلی هم اثر گذار است.

    2. داداش علوم من سه تا ۱۲ تو نوبت اول شد و تو نوبت شوم ۱۸ ،۱۸ شدم و اینکه ضریب چیه !؟
      هشتم هستم

      1. سلام دوست عزیز، تأثیر تمامی نمرات متوسطه دوره اول دانش آموز با ضرایب اختصاصی هر یک از آن‌ها در زمینه ها و رشته های تحصیلی بر اساس نمرات پایانی نوبت دوم (خردادماه) پایه‌های هفتم، هشتم و نهم صورت می‌گیرد و در سیستم ثبت می‌شود. نمره پایانی خرداد ماه (نمره برگه‌ی امتحانی) ملاک خواهد بود و نمرات مستمر و پایانی اول محاسبه نمی‌شود. شما فعلا نمی‌تونید بر اساس نمراتی که ذکر کردید به نتیجه برسید، چون نمرات سال نهم ضریب سه دارند (یعنی سه برابر نمرات هفتم و هشتم اهمیت دارند).

        1. سلام
          من اجتماعی هفتمم شد ۲۰
          هشتم۲۰
          نهم ۱۸
          عربی هفتم شد ۱۸
          هشتم۱۹
          نهم۱۸

          فارسی هفتم شد ۱۷
          هشتم۱۶
          نهم ۱۷

          معدل هم بالای ۱۸ بوده میتونم برم رشته انسانی؟؟

          1. سلام دوست عزیز، مشکلی برای انتخاب رشته ی انسانی ندارید.

    3. سلام . ببخشید نمره عربی هفتم من شده 10 هشتمم شده 18 و نهمم اگر بالا باشه خواستم بدونم نمره عربی هفتمم مشکلی ایجاد نمیکنه

      1. سلام دوست عزیز، تلاش کنید در پایه ی نهم حتما نمرۀ خوبی بگیرید. مشکلی برای انتخاب رشتۀ انسانی نخواهید داشت.

          1. سلام دوست عزیز، نمرات خرداد ماه بیشترین تاثیر رو در هدایت تحصیلی دارند.

          2. سلام و خسته نباشید ببخشید مگه شما نمیگید نمره عربی با ضریب 2 و مطالعات اجتماعی با ضریب 3 و ادبیات فارسی با ضریب 4 پس چجوری نمره ها در کلاس نهم با ضریب 3 محاسبه میشوند ؟ میشه این رو کامل توضیح بدید .

          3. سلام دوست عزیز ورود به هریک از شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی نیازمند کسب حداقل نمرات دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (نمره خرداد یا همان نمره برگه خردادماه) مربوط به آن رشته است. به عبارت دیگر در صورت عدم کسب حداقل میانگین دروس تخصصی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم (هفتم و هشتم با ضریب 1 و نهم با ضریب 3) برای رشته‌ها، سایر عوامل و ملاک های هدایت تحصیلی آن دانش آموز در تنظیم نمون برگ هدایت تحصیلی بی اثر خواهد بود و اولین شرط کسب رشته به دست آوردن حداقل نمره است. غیر از این؛ در سه سال دوره متوسطه اول با محاسبه ضریب هر درس باید بالای ۳۷۸ باشد. هریک از این دروس برای محاسبه معدل و کسب حداقل معدل انتخاب رشته انسانی ضریب مشخصی دارند: نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۴ محاسبه می‌شود. نمره مطالعات اجتماعی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۳ محاسبه می‌شود. نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۲ محاسبه می‌‌شود.

      2. سلام عرض ادب

        من پایه هشتم هستم با توجه به ضرب تقسیم های که کردم در نمرات ( عربی فارسی اجتماعی ) تا الان حد نصاب اوردم نهم هم هر سه تا درس رو ۲۰ بگیرم عالی میشه فقط عربی یکم درس سختیه البته برای من سخته چون متنفرم ازش
        نمرات عربی من در سال هفتم اومد ۱۶ و ترم اول هشتم هم ۱۴ اومد

    1. سلام دوست عزیز
      حداقل معدل لازم برای دانش آموزان متقاضی رشته علوم انسانی معدل بالای 14 است تا بتوانند انتخاب رشته نهم را انجام دهند.

      1. سلام وقت بخیر
        من در انتظار انتخاب رشته هستم
        می‌خوام برم رشته انسانی
        هفتم
        اجتماعی 20
        فارسی 10
        عربی 16
        هشتم
        اجتماعی 18
        فارسی 15
        عربی 11
        نهم
        اجتماعی 19
        فارسی 14
        عربی 16
        معدل
        هفتم 15.87
        هشتم18.21
        نهم17.71
        بنظرتون رشته انسانی میارم ؟
        الف یا ب؟

        1. سلام دوست عزیز، شما شرایط انتخاب رشتۀ انسانی رو دارید، اما در مورد اولویت فقط از روی نمره نمی‌شه نظر داد. الویت‌ها بر اساس پروندۀ هدایت تخصیلی شما تعیین می‌شن که علاوه بر نمره، نتیجۀ آزمون رغبت تحصیلی، نظر مشاور، معلم و … هم در اون اثرگذار هستند.

      2. با سلام ی سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بدید ضریب هشتمم شده 25 فارسی رو مطالعات هم شده 40 امکانش هست بتونم برم رشته انسانی معدل هشتم شده 16.5
        نهم رو دارم میخونم

        1. سلام دوست عزیز حداقل معدل برای رشتۀ انسانی ۱۴ است. مجموع نمرات دروس مرتبط با رشتۀ علوم انسانی در سه سال دورۀ متوسطه اول با محاسبۀ ضریب هر درس باید بالای ۳۷۸ باشد. هریک از این دروس برای محاسبۀ معدل ضریب خاصی دارند. یعنی نمرۀ زبان و ادبیات فارسی در سه سال با ضریب ۴ محاسبه می‌شود. نمرۀ مطالعات اجتماعی با ضریب ۳ محاسبه می‌شود و نمرۀ درس عربی با ضریب ۲ محاسبه می‌‌شود.

    2. سلام من اگه این درسها رو نمرات خوبی کسب کنم و بقیه درسها رو پایین ۱۰ بشم بازم میتونم برم رشته انسانی؟

      1. سلام دوست عزیز حداقل معدل برای ورود به رشته‌ی انسانی ۱۴ است که از میانگین دروس مهم سه سال متوسطه‌ی اول به دست می‌آید. مجموع نمرات دروس مهم و مرتبط با رشته‌ی علوم انسانی در سه سال دوره‌ی متوسطه‌ی اول با محاسبه‌ی ضریب هر درس باید بالای ۳۷۸ باشد. نمر‌ه‌ی درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۴ محاسبه می‌شود. نمره‌ی درس مطالعات اجتماعی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۳ محاسبه می‌شود و نمره‌ی درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۲ محاسبه می‌‌شود. غیر از این نمرات، معدل برای رشته‌ی انسانی باید حداقل ۱۴ باشد، در غیر این صورت می‌توانید در آزمون‌های ترمیم معدل شرکت کنید و هیچ محدودیتی در تعداد دروسی که دوباره امتحان می‌دهید وجود ندارد. پس از شرکت در این امتحانات، نمره‌ای که بالاتر باشد برایتان لحاظ می‌شود.

    1. سلام برای انتخاب رشته انسانی معدل پایه هفتم، هشتم و نهم تاثیر دارد.

  2. سلام عربی هفتم من ۱۳/۵ هشتم۱۹ نهم۱۰
    اجتماعی هفتم۱۷ هشتم۱۸ نهم۱۴
    ادبیات فارسی هفتم : ۱۷ انشا ۱۵ املا۱۸
    ادبیات فارسی هشتم : فارسی ۱۸ املا ۲۰ انشا۱۶
    ادبیات فارسی نهم : فارسی ۹ املا ۱۵ انشا۱۷
    ایا میتونم رشته انسانی رو بر دارم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز شما معدل خودتون رو ذکر نکردید، حداقل معدل لازم بالای 14 است و مجموع 3 نمره دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی و عربی در سه پایه هفتم، پایه هشتم و پایه نهم نباید کمتر از عدد 42 باشد.

  3. سلام من یک سوال داشتم لطفاً به سوالم پاسخ دهید . من در سال هفتم عربی ام شد ۱۸ و مطالعات ۱۶ و فارسی ۱۷ و در سال هشتم عربی ام شد ۱۹ و فارسی ۲۰ و مطالعات ۲۰ و در سال نهم . فارسی ۱۸ و مطالعات ۲۰ و عربی ۲۰ . و معدل کل هفتم ۱۸.۹۰ و معدل کل هشتم ۱۸.۷۱ و معدل کل نهم ۱۹.۳۰ و نمره علوم هفتم ۱۸ و هشتم ۲۰ و نهم ۱۶ و ریاضی هفتم ۱۹ و هشتم ۱۸.۵ . به نظرتون تجربی یا انسانی الف میارم ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، در نتیجه‌ی هدایت تحصیلی مجموعه‌ای از فاکتورها دخیل هستند. مثلاً نظر معلم‌ها، مشاور مدرسه، والدین، آزمون رغبت، نظر شما و …، اما فراموش نکنید که این نتیجه توصیه‌ای است. یعنی قرار نیست شما حتماً رشته‌ای را انتخاب کنید که اولویت الف در هدایت تحصیلی است. شما با این نمرات، امکان انتخاب هر دو رشته‌ای که ذکر کرده‌اید را دارید. فقط باید با توجه به توانایی‌ها و علایقتان رشته‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

  4. سلام ببخشید من یک سوال داشتم من در سال هفتم عربی ام شد ۱۸ و فارسی ۱۷ و مطالعات ۱۶ و در سال هشتم عربی ۱۹ و مطالعات ۲۰ و فارسی ۲۰ و در سال نهم مطالعات ۲۰ و عربی ۲۰ و فارسی ۱۸ من فقط میخواستم بدونم با این نمرات در فرم شماره ۷ آیا علوم انسانی الف میشم یا ب ؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، شما از نظر علمی مشکلی برای انتخاب رشته‌ی انسانی ندارید. نتیجه‌ی هدایت تحصیلی توصیه‌ای است و الزامی برای رعایت اولویت‌های آن نیست. مشکلی برای انتخاب رشته‌ی مورد نظرتان ندارید.

  5. سلام من سال نهمم را نمره عربی 15 و فارسی 15 و مطالعات 13/5و سال هفتم وهشتم یکم بالاتر ازاین ها شدم می خواستم ببینم با توجه به نمرات سال نهم وارد این رشته انسانی بشم؟

    1. سلام دوست عزیز، نتیجه‌ی هدایت تحصیلی شما که با توجه به آزمون رغبت سنجی و نظر خودتان، معلم‌هایتان و اولیا شما تنظیم شده است، می‌تواند بهترین توصیه برای انتخاب رشته‌ی شما باشد. با توجه به نمراتتان، احتمالاً مشاورین آموزشی شما را به سمت رشته‌ی انسانی سوق خواهند داد، اما نظر، علاقه و استعداد خودتان بالاترین اهمیت را دارد.

      1. سلام در انتخاب رشته معدل پایانی ملاک است یا معدل کل یا معدل تکوینی … بعد معدل نهم را فقط میبینن یا معدل هفتم و هشتم هم میبینن

        1. سلام دوست عزیز، معدل پایانی مهم است، معدل هر سه پایه در نظر گرفته می‌شود، اما ضریب معدل پایه نهم بیشتر است و اهمیت بالاتری دارد.

  6. سلام
    اول از همه ممنونم بابت سایت خوبتون
    و بعد اینکه
    معدلم در هفتم شد 18.89
    عربی18
    فارسی20
    اجتماعی20
    زبان هم 20
    ایا ب همین روال پیش برم انسانی رو میتونم قبول بشم الف؟
    لطفا بگین خیلی استرس دارم

    1. سلام دوست عزیز، ممنون از لطف شما.
      شما اصلاً ز نظر نمره مشکلی برای انتخاب رشتۀ انسانی ندارید. اولویت‌ها هم فقط بر اساس نمره نیستند، مجموعه ای از شرایط تعیین کنندۀ اولویت است که بر اساس نتیجۀ «هدایت تحصیلی» تعیین می‌شود. اما اگر شما اولویت اولتان هم انسانی نباشد، برای انتخاب این رشته هیچ مشکلی ندارید و قطعاً به سادگی در مدرسۀ مورد نظرتون ثبت نام می‌شوید.

  7. سلام
    من برای درس مطالعات هفتم ۲۰ هشتم ۱۱ و نهم ۱۱ گرفتم
    بقیه نمره ها اوکین فقط این مشکله
    میشه بگید نمره حد نصاب مطالعات رو کسب کردم یا نه

    1. سلام دوست عزیز نمرۀ اجتماعی سه سال شما در مجموع نباید کمتر از 42 باشه، که شما در این مورد مشکلی ندارید و معدل باید بالای 14 باشه. برای اطلاع از نحوۀ دقیق محاسبۀ نمرات برای انتخاب رشته، این مقاله را مطالعه کنید: «روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم»

  8. سلام خدمت شما مشاوران عزیز سایت تراز من امسال نهم هستم و قراره دهم برم رشته انسانی رو دوست دارم من سال هفتم درس مطالعات ۱۹ عربی و فارسی ۲۰
    سال هشتم مطالعات، عربی، فارسی هرسه درس ۲۰
    نهم نوبت اول مطالعات ۱۹ عربی و فارسی ۲۰
    معدل کل سال هفتم ۱۹.۶۹
    معدل کل سال هشتم ۱۹.۸۸
    نهم نوبت اول ۱۹.۶۴ آیا من با این نمرات و معدل ها میتونم رشته انسانی برج الف میارم یا ب؟

  9. در ضمن من تو آزمون رغبت و توانایی گفت که بیشترین امتیاز در فروشندگی، بازاریابی و متقاعد سازی ‌کسب کردم این مربوط به چه رشته ای میشه خواهش میکنم جواب بدین.

    1. سلام دوست عزیز، شما هیچ مشکلی از نظر درسی برای انتخاب رشتۀ انسانی ندارید، حتی اگر این رشته برای شما اولویت الف هم نباشد. موفق باشید.

  10. سلام
    من در درس عربی 15 در درس مطالعات 18 در درس زبان 17 ودر درس فارسی 18 گرفتم میتونم برم رشته ی انسانی

    1. سلام دوست عزیز، محاسبۀ نمرات برای انتخاب رشته شامل نمرات پایه هفتم و هشتم هم می‌شود، البته ضریب نمرات پایۀ نهم بسیار بالاتر است. به نظر می‌رسد شما مشکلی از نظر درسی برای انتخاب رشتۀ انسانی نداشته باشید. برای اطلاع از نحوۀ دقیق محاسبۀ نمرات برای انتخاب رشته، این مقاله را مطالعه کنید: روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم

  11. سلام وقت بخیر من سال هفتم مطالعات ۲۰ ادبیات ۱۸ عربی ۱۸ و هشتم ادبیات ۱۸ مطالعات ۱۱ عربی ۱۸ نهم مطالعات ۱۵ عربی ۱۷ ادبیات۱۸ ایا میتونم برم رشته انسانی؟؟

      1. ببخشید اگر اولویت ب بیاریم میتونیم همون اول بریم ثبت نام کنیم یا باید صبر کنیم الف ها اول ثبت نام کنن

  12. سلام
    من نهم عربی 11 زبان 20 مطالعات 15.5 فارسی هم 15.5 و معدل هم 17.64
    و هشتم عربی 16.5 فارسی 18.5 مطالعات 16 معدل هم 18.79
    میتونم برم انسانی؟

    1. سلام دوست عزیز، مشکلی برای انتخاب رشتۀ انسانی ندارید، موفق باشید.

  13. سلام وقت بخیر عذر میخوام من معدل کلم ۱۷ و نیم شده عربی هم ۱۷ و نیم شدم فارسی ۱۶ و نیم و مطالعات ۱۵ اما زبانو تجدید اوردم چون ما تو شهرستانیم اگر بمونم شهریور امتحان بدم ظرفیت مدارس در میشه میتونم تک ماده بزنم برم انسانی؟

  14. سلام خسته نباشید من از مهر ماه به کلاس نهم میروم و قصد انتخاب رشته علوم انسانی رو دارم
    ببینید با این شرایط میتوانم به رشته انسانی بروم یا خیر
    در درس فارسی هفتم ۱۷ و نهم ۱۹شدم
    در انگلیسی هفتم ۲۰ و هشتم ۱۶ شدم
    در درس اجتماعی هفتم ۱۶ و هشتم ۱۷ شدم
    در درس عربی هفتم ۱۲ و هشتم ۱۷ شدم
    خواستم بپرسم که اگه در پایه نهم با توجه به مجموع ضریب ها و میانگین اگر در دروس فارسی و انگلیسی ( ضریب ۱۴) حداقل نمره ۱۲ بگیرم
    در دروس مطالعات اجتماعی ( ضریب ۱۳) حداقل نمره ۱۱
    و در درس عربی ( ضریب ۱۲) حداقل نمره ۱۳ ( بدلیل کم شدن نمره در هفتم) را بگیرم میتوانم به رشته انسانی بروم؟
    البته من قطعا به این نمراتی که ذکر کردم بسنده نمیکنم و برای حداقل نمرات ۱۸،۱۹ تلاش میکنم ولی خب میخوام مطئمئن شم کار راحتی دارم یا نه
    ضمن اینکه معدلم هیچگاه از ۱۷ و نیم کمتر نبوده
    لطفا پاسخ دهید ممنون

    1. سلام دوست عزیز، برای انتخاب رشتۀ انسانی کار سختی در پیش ندارید، با معدلی که ذکر کردید اشکالی پیش نمیاد. اما تلاش کنید نمراتتون بالای 14 باشه تا سوابق تحصیلی مناسبی داشته باشید و پایۀ ضعیفی نداشته باشید.

  15. سلام من کلاس هشتم فقط نمره عربیم کمتر از ۴۲ شده آیا انسانی میارم وگرنه بقیه شرایط رو دارم

  16. سلام به شما و ممنون بابت مقاله و زحماتتون من نمره ادبیاتم ۲۰ شده عربی هم ۱۷ مطالعات ۱۸ و معدل کلم هم ۱۸ شده و کاملاً برای رفتن به رشته انسانی مجاز هستم ولی مدیر مدرسه دبیرستان پرونده ام رو تحویل نگرفت و گفت که تو مناسب نیستی و از این حرفا و می‌گفت که تو آزمون رغبت بیشتر به سوالات فنی پاسخ دادی و خوبه فنیت ولی این بخاطر اینه که پدرم مکانیک هست تو رو خدا بگین چی کار کنم که ثبت نام بشم

    1. سلام دوست عزیز، در مورد علاقۀ خودتون و جدیتی که برای تحصیل در رشتۀ انسانی دارید با پدر و مادر و مدیر مدرسه صحبت کنید. در هر صورت ایشون نمی‌تونن مانع این بشن که شما در رشتۀ مورد علاقۀ خودتون ثبت نام کنید.

  17. سلام من میخوام برم رشته انسانی من میخوام بفهمم الان شما گفتید که درس عربی درسه سال با ضریب 2 یعنی هم نمره سال هفتم ضریب 2 داره و هم هشتم و هم نهم؟؟

      1. یعنی باید نمره سال هفتم و هشتم با ضریب 1 و نهم با ضریب 3 و بعد جمع میکنیم و تقسیم بر 5 میکنیم و باید نمره هام مطالعات بالای 13باشه عربی بالای 12 باشه و فارسی بالای 14 باشه درسته؟؟

  18. سلام من پایه نهم درس عربی شده 11 هشتم شده 14 هفتم شده 19 مشکلی از درس عربی برای انتخاب رشته انسانی ندارم؟؟

  19. سلام برای اینکه بخوام برم رشته علوم انسانی هم باید نمره سال هفتم با ضریب 1 هشتم با ضریب 1 و نهم با ضریب3 و جمع کنم و تقسیم بر 5 کنم درسته؟؟؟

  20. سلام در مقاله نوشتید عربی ضریب 2 داره ولی در روش محاصبه نوشته همه درسها ضریب 3 داره
    کدومش درسته ضریب 3 یا ضریب ‌2

    1. سلام دوست عزیز، مثالی که در مقاله‌ی روش محاسبه آمده برای رشته‌ی تجربی است. حداقل معدل برای رشته انسانی نهم ۱۴ است که از میانگین دروس مهم سه سال متوسطه اول به دست می‌آید. یعنی مجموع نمرات دروس مهم و مرتبط با رشته علوم انسانی در سه سال دوره متوسطه اول با محاسبه ضریب هر درس باید بالای ۳۷۸ باشد. هریک از این دروس برای محاسبه معدل و کسب حداقل معدل انتخاب رشته انسانی ضریب مشخصی دارند: نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۴ محاسبه می‌شود. نمره مطالعات اجتماعی با ضریب ۳ و نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۲ محاسبه می‌‌شود. معدل برای رشته انسانی باید حداقل ۱۴ باشد، در غیر این صورت می‌توانید در آزمون‌های ترمیم معدل شرکت کنید و هیچ محدودیتی در تعداد دروسی که دوباره امتحان می‌دهید وجود ندارد. پس از شرکت در این امتحانات، نمره‌ای که بالاتر باشد برایتان لحاظ می‌شود.

      1. الان نوشتید عربی در سه سال با ضریب 2 محاسبه میشه یعنی هم هفتم هم هشتم هم نهم ضریب 2 داره

        1. سلام مجدد دوست عزیز، ببینید برای انتخاب رشته یه بحث معدل هست و یک بحث جمع نمرات بدون ضریب. در مورد معدل همون پیام قبلی که براتون فرستادم رو باید در نظر بگیرید. بله، هر سه سال با ضریب دو

          1. پس اینکه میگن باید نمره سال هفتم و هشتم با ضریب 1 و نهم با ضریب3 بعد جمع میکنیم تقسیم بر 5 میکنیم چیه؟؟

          2. سلام مجدد دوست عزیز، اون برای محاسبه‌ی میانگین نمره‌ی هر درس است. غلط نیست. ضرایبی که قبلا ذکر شد، در محاسبه‌ی معدل اهمیت دارند.

          3. اگه در هر سه سال ضریب 2 داره بده جمع کنیم باید تقسیم بر چند کنیم؟؟

          4. دوست عزیز مجموع نمرات این درس در سه سال دوره متوسطه اول با محاسبه ضریب هر درس باید بالای ۳۷۸ باشد.

  21. سلام من اومدم نمره های فارسی محاسبه کنم در سال هفتم رفتم ببینم فارسی چند شدم دیدم یکیش نوشته املای فارسی یکیش نوشته انشای فارسی یکیش نوشته قرائت فارسی کدومش فارسی اصلی هست؟؟؟

  22. سلام من میخواستم به رشته انسانی برم ولی تجدید شدم و باید شهریور امتحان بدم میخواستم بدونم امتحان شهریور ماه ضریب 3 داره؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، بله نمره‌ی شهریور جایگزین نمره‌ی خرداد شماست و بنابراین همون نمره با ضریب تعیین شده محاسبه می‌شه.

  23. سلام ببخشید من اگه بخوام برم رشته علوم و ادبیات انسانی باید نمره هفتم با هشتم با ضریب 1 و نهم با ضریب3 بعد جمع میکنیم و تقسیم بر 5 میکنیم بعد باید فارسی بالای 14 باشه مطالعات بالای 13 و عربی بالای 12 درسته؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، فرمولی که گفتید برای محاسبه‌ی میانگین نمره است و درست است، اما حداقل معدل برای رشته انسانی نهم ۱۴ است که از میانگین دروس مهم سه سال متوسطه اول به دست می‌آید. یعنی مجموع نمرات دروس مهم و مرتبط با رشته علوم انسانی در سه سال دوره متوسطه اول با محاسبه ضریب هر درس باید بالای ۳۷۸ باشد. هریک از این دروس برای محاسبه معدل و کسب حداقل معدل انتخاب رشته انسانی ضریب مشخصی دارند: نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۴ محاسبه می‌شود. نمره مطالعات اجتماعی با ضریب ۳ و نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۲ محاسبه می‌‌شود. معدل برای رشته انسانی باید حداقل ۱۴ باشد، در غیر این صورت می‌توانید در آزمون‌های ترمیم معدل شرکت کنید و هیچ محدودیتی در تعداد دروسی که دوباره امتحان می‌دهید وجود ندارد. پس از شرکت در این امتحانات، نمره‌ای که بالاتر باشد برایتان لحاظ می‌شود.

  24. سلام من معدل نهم 18.98 شدم
    معدل هفتم و هشتم بالای 19.5 شدم
    مطالعات هر سه سال توی برگه بالای 19 گرفتم و نوبت دوم هرسه سال 20
    عربی توی برگه هفتم 20 هشتم 19 و نهم 18 شدم و نوبت دوم هفتم هشتم 20 ونهم 19 شدم
    فارسی توی برگه هفتم و هشتم 20 شدم نهم 19 گرفتم و نوبت دوم هفتم هشتم 20 و نهم 19 گرفتم
    نگارش و املا هر سه سال 20 گرفتم
    آزمون رغبت و توانایی همشون به انسانی علاقه داشتم
    هدایت تحصیلی رو گرفتم ترازم برای انسانی 76 شده ولی اولویت ب آوردم
    چند جا مشاور رفتم گفتن چون درست نسبت به بقیه پایین تره ب شدی و فقط کاردانش که الف شدی میتونی بری
    من واقعا علاقه ای به کاردانش ندارم
    یعنی الان فقط کاردانش میتونم برم؟
    من هیچ علاقه ای به هنر و کارای عملی ندارم من به تاریخ، جغرافیا و فارسی علاقه دارم

    1. سلام دوست عزیز، با توجه به نمراتی که ذکر کردید، از نظر کسب حد نصاب نمرات مشکلی ندارید، مگر اینکه در دیگر فاکتورهای هدایت تحصیلی مسئله‌ای وجود داشته باشد. اما با وجود همه‌ی این ‌ها اولویت ب هم که آورده باشید انسانی را باز هم می‌توانید این رشته را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کتید.

    1. سلام دوست عزیز، حداقل معدل برای رشته انسانی ۱۴ است که از میانگین دروس مهم سه سال متوسطه اول به دست می‌آید. یعنی مجموع نمرات دروس مهم و مرتبط با رشته علوم انسانی در سه سال دوره متوسطه اول با محاسبه ضریب هر درس باید بالای ۳۷۸ باشد. هریک از این دروس برای محاسبه معدل و کسب حداقل معدل انتخاب رشته انسانی ضریب مشخصی دارند: نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۴ محاسبه می‌شود. نمره مطالعات اجتماعی با ضریب ۳ و نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۲ محاسبه می‌‌شود. معدل برای رشته انسانی باید حداقل ۱۴ باشد، در غیر این صورت می‌توانید در آزمون‌های ترمیم معدل شرکت کنید و هیچ محدودیتی در تعداد دروسی که دوباره امتحان می‌دهید وجود ندارد. پس از شرکت در این امتحانات، نمره‌ای که بالاتر باشد برایتان لحاظ می‌شود.

  25. سلام من نهم هستم و معدل کلم شد ۱۵ و خورده ایی و عربی شدم ۱۷ و انگلیسی شدم ۱۵ و اجتماعی شدم ۱۴ و فارسی هم شدم ۱۲ ایا میتونم برم رشته انسانی ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، حداقل معدل برای رشته انسانی ۱۴ است که از میانگین دروس مهم سه سال متوسطه اول به دست می‌آید. یعنی مجموع نمرات دروس مهم و مرتبط با رشته علوم انسانی در سه سال دوره متوسطه اول با محاسبه ضریب هر درس باید بالای ۳۷۸ باشد. هریک از این دروس برای محاسبه معدل و کسب حداقل معدل انتخاب رشته انسانی ضریب مشخصی دارند: نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۴ محاسبه می‌شود. نمره مطالعات اجتماعی با ضریب ۳ و نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۲ محاسبه می‌‌شود. معدل برای رشته انسانی باید حداقل ۱۴ باشد، در غیر این صورت می‌توانید در آزمون‌های ترمیم معدل شرکت کنید و هیچ محدودیتی در تعداد دروسی که دوباره امتحان می‌دهید وجود ندارد. پس از شرکت در این امتحانات، نمره‌ای که بالاتر باشد برایتان لحاظ می‌شود.

  26. سلام وقت بخیر نمرات سه ساله من در درس ها به تریب از سال هفتم تا نهم
    فارسی”82.5=(3×15)+20+17
    مطالعات”20+16+(3×11.5)=72.5
    عربی”20+16+(13×3)=75
    ولی در هدایت تحصیلی این رشته رو نیاوردم و با خط تیره در انسانی مواجه شدم
    اما در گزینه عملکرد تحصیلی با بله
    الان به چه دلیل نیاوردم؟نمرات کم هستند؟

    1. سلام دوست عزیز حداقل معدل برای رشته انسانی نهم ۱۴ است که از میانگین دروس مهم سه سال متوسطه اول به دست می‌آید. یعنی مجموع نمرات دروس مهم و مرتبط با رشته علوم انسانی در سه سال دوره متوسطه اول با محاسبه ضریب هر درس باید بالای ۳۷۸ باشد. هریک از این دروس برای محاسبه معدل و کسب حداقل معدل انتخاب رشته انسانی ضریب مشخصی دارند: نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۴ محاسبه می‌شود. نمره مطالعات اجتماعی با ضریب ۳ و نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۲ محاسبه می‌‌شود.

  27. سلام
    بر چ اساسی ب ما برگه هدایت تحصیلی میدن
    که به چه رشته این برویم
    بعد معنی 42چیست

  28. سلام ببخشید من رشته انسانی هستم من مشکل اضطراب شدید دارم طوری که براش دارو مصرف میکنم و من تمام برگه های امتحانیم از ترس سفید میدم توی محیط مدرسه نمیتونم درس بخونم ببخشید میتونم غیر حضوری درس بخونم؟ یعنی فقط برم امتحانای ترم رو بدم؟ اگر میشه باید چیکار کنم؟ باید از روانپزشک نامه بگیرم؟

    1. سلام دوست عزیز، بسیار عالیه که در حال مقابله با استرس خودتون هستید و با مراجعه به متخصص و مصرف دارو به سمت رهایی از استرس در حال پیشرفت هستید. در وهله‌ی اول پیشنهاد می‌کنم به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید و مشکل خودتون رو بیان کنید. ادارات آموزش و پرورش در هر منطقه مشاورین روان‌شناس و روانپزشک دارند و می‌تونید با مراجعه به اون‌ها، نامه‌های مورد نظر رو برای توافق با مدرسه دریافت کنید. انشاالله با مشورت متخصصین، بهترین انتخاب رو برای ادامه‌ی تحصیل خواهید داشت.

  29. سلام اگر در درس علوم زبان نمره پایان بیاری
    روی انتخاب رشته انسانی تاثیر می گذارد

      1. سلام دوستان من اگر سال هشتم نمره ۱۱ عربی آوردم باشم بازم میتونم برم رشته انسانی ؟

  30. سلام نمرات من

    فارسی:11و16

    اجتماعی 12.25و15

    عربی:15و18

    معدل کل هفتم:16.21
    معدل کل هشتم:14.93

    باید چند بیارم در هر سه رشته تا قبول انسانی بشم؟

    1. سلام دوست عزیز ورود به هریک از شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی نیازمند کسب حداقل نمرات دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (نمره خرداد یا همان نمره برگه خردادماه) مربوط به آن رشته است. به عبارت دیگر در صورت عدم کسب حداقل میانگین دروس تخصصی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم (هفتم و هشتم با ضریب 1 و نهم با ضریب 3) برای رشته‌ها، سایر عوامل و ملاک های هدایت تحصیلی آن دانش آموز در تنظیم نمون برگ هدایت تحصیلی بی اثر خواهد بود و اولین شرط کسب رشته به دست آوردن حداقل معدل یعنی 14 است. غیر از این؛ در سه سال دوره متوسطه اول با محاسبه ضریب هر درس باید بالای ۳۷۸ باشد. هریک از این دروس برای محاسبه معدل و کسب حداقل معدل انتخاب رشته انسانی ضریب مشخصی دارند: نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۴ محاسبه می‌شود. نمره مطالعات اجتماعی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۳ محاسبه می‌شود. نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۲ محاسبه می‌‌شود.

  31. سلام من کلاس نهمم
    معدل کلاس هفتم شدم ۱۸.۴۳
    معدل هشتم شدم ۱۸.۵۰
    معدل ترم اول کلاس نهم شدم ۱۸.۴۳
    زبان ترم اول در برگه شدم ۱۱.۵ و جمع مسمتر و برگه شده ۱۴
    آیا میتونم برم انسانی

    1. سلام دوست عزیز، شما تمام نمرات لازم برای محاسبه را ذکر نکردید، اما معمولاً مشکلی برای انتخاب رشتۀ انسانی با توجه به معدلی که ذکر کردید وجود نداره.

  32. سلام خسته نباشید من مطالعات را در سال هفتم ۱۲.۵ هشتم ۱۰ نهم ۱۴ شده ام

    و فارسی را در سال هفتم ۱۵ هشتم ۱۵ و نهم ۱۴ شده ام

    و عربی را درسال هفتم ۱۱ هشتم ۱۰ و نهم ۱۴ شده ام

    آیا من با این نمرات میتوانم رشته ی انسانی را بردارم ممنون میشم زود جواب بدید??❤❤

    فقط لطفا بادقت حساب کنید ….

    1. سلام دوست عزیز، شما باید بر اساس اطلاعات ارائه شده در مقاله، نمرات خودتون رو حساب کنید. حداقل معدل برای رشته انسانی ۱۴ است که از میانگین دروس مهم سه سال متوسطه اول به دست می‌آید. یعنی مجموع نمرات دروس مهم و مرتبط با رشته علوم انسانی در سه سال دوره متوسطه اول با محاسبه ضریب هر درس باید بالای ۳۷۸ باشد. هریک از این دروس برای محاسبه معدل و کسب حداقل معدل انتخاب رشته انسانی ضریب مشخصی دارند: نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۴ محاسبه می‌شود. نمره مطالعات اجتماعی با ضریب ۳ و نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۲ محاسبه می‌‌شود.

        1. سلام دوست عزیز، همان دروسی که در مقاله ذکر شده اهمیت دارند. اما معدل هم مهم است. در ضمن معمولا برای انتخاب رشتۀ انسانی سخت نمی‌گیرند.

  33. سلام من سال هفتم، مطالعات 18، فارسی 18، عربی 13
    زبان انگلیسی 13
    سال هشتم مطالعات 20،فارسی18،عربی 20 زبان انگلیسی هم 19
    امسال هم نهم هستم اگه همه نمره هام بالا18 باشه میتونم برم رشته انسانی . معدل هر دوسال بالای 18
    و زبان انگلیسی هم برای انتخاب رشته انسانی مهمه؟؟
    لطفاً زودتر جواب بدید استرس دارم.

  34. با سلام و خسته نباشید خدمتتون

    ‌:
    اجتماعی به ترتیب 12.25و15.05
    عربی 18 و15
    ادبیات 16 و11

    امسال در هر درس چه نمره ای بگیرم بتونم برم انسانی لطفا محاسبه کنید برام مهمه

    میانگین معدل هر دو سال ۱۶
    امسال نوبت اول 17

    لطفاً تو یه پیام بگید چه نمراتی را کسب کنم

    1. سلام دوست عزیز، شما باید بر اساس اطلاعات ارائه شده در مقاله، نمرات خودتون رو حساب کنید. حداقل معدل برای رشته انسانی ۱۴ است که از میانگین دروس مهم سه سال متوسطه اول به دست می‌آید. یعنی مجموع نمرات دروس مهم و مرتبط با رشته علوم انسانی در سه سال دوره متوسطه اول با محاسبه ضریب هر درس باید بالای ۳۷۸ باشد. هریک از این دروس برای محاسبه معدل و کسب حداقل معدل انتخاب رشته انسانی ضریب مشخصی دارند: نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۴ محاسبه می‌شود. نمره مطالعات اجتماعی با ضریب ۳ و نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۲ محاسبه می‌‌شود.

  35. سلام آیا نمره های کلاس در انتخاب رشته انسانی تاثیری دارد من در اجتماعی ۱۷ ‌ ۲۵ . فارسی ۱۴. عربی ۱۲ در نمره کلاس عربی ۲۰ ۰ ۱۹ . فارسی ۱۵ .۱۶ .اجتماعی ۱۶. ۱۴

    1. معدلم هرسال ۱۴ و نیمه‌ی و ۱۵ می اومد اما امسال نهم ۷۹ . ۱۳ اومد میتونم بردم انسانی
      عربی ۱۲
      اجتماعی ۱۷.۲۵.
      فارسی ۱۴

      1. سلام دوست عزیز، معمولا برای ورود به رشتۀ انسانی خیلی سخت نمی‌گیرن، اگر در هدایت تحصیلی شما امکان انتخاب رشتۀ انسانی وجود نداشت، می‌تونید با مراجعه به ادارۀ آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود و شرکت در آزمون‌های ترمیمی، شرایط بهتری برای خودتون ایجاد کنید.

  36. سلام من ریاضیم ضعیفه میتونم علوم انسانی انتخاب کنم مشکلینداره اخه میگن باید ریاضیم خوب باشه و تو رشته علوم انسانی ریاضیت خوب باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا