روش تست زنیمشاوره و برنامه ریزی

11 راهکار برای مدیریت زمان در کنکور + (مدیریت زمان در تست زنی)

مواجهه با تست‌های زمان‌دار می‌تواند اضطراب‌آور باشد، اما اگر زمان خود را عاقلانه مدیریت کنید، می‌توانید بهترین نتیجه‌ی ممکن را کسب کنید؛ حتی اگر برای پاسخ دادن به تک تک سوالات وقت نداشته باشید. پیش از شروع تست‌زنی یا شرکت در آزمون تستی، زمانی را به برنامه‌ریزی اختصاص دهید تا بهترین استفاده را از زمان ببرید و بهترین عملکرد خود را نشان بدهید.

مدیریت زمان در تست زنی 11 راهکار برای مدیریت زمان در کنکور
مدیریت زمان در تست زنی 11 راهکار برای مدیریت زمان در کنکور

در این مقاله ما مجموعه‌ی نکات و ترفندهایی را فهرست کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند هم پیش از آزمون‌های تستی آماده باشید و هم با نحوه‌ی سازماندهی زمان خود پس از شروع آزمون، آشنا شوید:

(1) مدت زمان مورد نیاز برای حل سوالات را تخمین بزنید

زمان مورد نیاز برای هر سوال یا هر بخش از آزمون را تخمین بزنید. یک دقیقه به خود فرصت دهید تا آزمون را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید، سپس تصمیم بگیرید که برای هر بخش چقدر زمان می‌خواهید. برنامه‌ی خود را بر اساس مدت زمانی که برای پاسخ به سؤالات نیاز است، تنظیم کنید.

فراموش نکنید که در پایان آزمون چند دقیقه به خود فرصت دهید تا پاسخ‌هایتان را مرور کنید. برای تخمین زدن زمان مورد نیاز برای هر سوال تستی، می‌توانید کل زمان را بر تعداد سؤالات تقسیم کنید.

(2) در طول آزمون به ساعت توجه کنید

بیش از آنچه برای هر بخش از آزمون یا تست‌های زمان‌دار برنامه‌ریزی کرده‎اید، زمان صرف نکنید. ممکن است وسوسه شوید که فقط چند دقیقه بیشتر برای حل آخرین معادله صرف کنید، اما به یاد داشته باشید که انجام این کار زمان شما را در بخش دیگری کوتاه می‌کند. درعوض، اگر 20 دقیقه برای یک بخش در نظر گرفته‌اید، به محض اینکه این زمان تمام شد، به بخش بعدی بروید. اگر در پایان، زمان اضافی داشتید یا بخش دیگری را سریع‌تر از آنچه برنامه‌ریزی کرده‌اید به پایان رساندید، می‌توانید به عقب برگردید و کمی بیشتر روی بخش‌های قبلی کار کنید.

اگر متوجه شدید که از زمان برنامه‌ریزی‌شده‌ی خود عقب افتاده‌اید، روی سؤالات بخشی تمرکز کنید که می‌دانید راحت‌تر می‌توانید به آن‌ها پاسخ بدهید.

در طول آزمون به ساعت توجه کنید

 (3) سوالات را در حین آزمون علامت‌گذاری کنید

بسیاری از مشاورین توصیه می‌کنند قبل از اینکه وارد پاسخگویی شوید، ابتدا کل سوالات آزمون را مرور کنید تا به سوالاتی توجه کنید که مطمئن هستید قادر به پاسخ دادن به آن‌ها هستید و ابتدا آن‌ها را کامل کنید، اما با توجه به زمان بسیار محدود آزمون کنکور، انجام چنین کاری غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

ما در عوض به شما توصیه می‌کنیم حین پاسخگویی به سوالات، دست به علامت‌گذاری بزنید. مثلاً در کنار سوالاتی که بلافاصله به آن‌ها پاسخ می‌دهید، علامت تیک (✓) بگذارید. سوالاتی که پاسخگویی به آن‌ها وقت‌گیر به نظر می‌رسد را با علامتی مثل دایره‌ی توخالی (◯) مشخص کنید تا پس از پاسخگویی به سوالات ساده‎‌تر در زمان مقرر شده برای هر درس، برای حل آن‌ها برگردید.

همچنین در کنار سوالاتی که پاسخگویی به آن‌ها اصلاً برای شما ممکن نیست، علامت ضربدر (X) بگذارید تا هنگام مرور سوالات در وقت‌های اضافی، به اشتباه وقت خود را صرف پرداختن به آن‌ها نکنید.

اگر در مواجهه با یک سوال تصور کردید که قادر به حل آن هستید، اما پس از شروع کار متوجه شدید بیش از حد وقت‌گیر است یا نکته‌ای در سوال هست که از ذهنتان پریده، کنار سوال علامتی مانند مثلث (Δ) بگذارید تا هنگام بازگشت به سوالات، قبل از سوالاتی که علامت دایره‌ی توخالی دارند، این سوالات را حل کنید.

(4) ابتدا به سوالات ساده پاسخ بدهید

پاسخگویی سریع به سوالات ساده‌تر، نه‌تنها اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد، بلکه احتمالاً می‌توانید سریعتر به سوالات هر بخش پاسخ بدهید و برای بخش‌هایی که باید کمی بیشتر در مورد آن‌ها فکر کنید، وقت اضافی برای شما باقی می‌ماند.

این موضوع به‌ویژه برای تست‌های ریدینگ در درس زبان مفید است. اگر ابتدا به سوالات آسان پاسخ بدهید، به احتمال زیاد، اطلاعات بیشتری برای پاسخ دادن به سوالات سخت خواهید داشت.

علاوه بر این، اگر با سخت‌ترین سوالات شروع کنید، ممکن است وقتتان تمام شود، بنابراین ممکن است سوالاتی از دست بدهید که اگر ابتدا آن‌ها را انجام می‌دادید، به‌درستی پاسخ می‌دادید.

(5) برگردید و روی سوالات سخت‌تر کار کنید

هنگامی که به تمام سوالاتی که نسبت به پاسخ آن‌ها اطمینان دارید جواب دادید، تا جایی که می‌توانید به سوالات سخت پاسخ بدهید. به یاد داشته باشید که برای این کار نیز مراقب زمان خود باشید – اگر واقعاً احساس می‌کنید گیر کرده‌اید، به سراغ سوال بعدی بروید. در پایان آزمون، اگر هنوز وقت داشتید، می‌توانید به سخت‌ترین سؤالاتی که در مورد آن‌ها مطمئن نیستید، نگاهی بیاندازید.

(6) از هر زمان اضافی برای بررسی پاسخ‌های خود استفاده کنید

از هر زمان اضافه‌ای استفاده کنید تا اگر اشتباهی در پاسخگویی داشتید رفع شود و سعی کنید به سوالاتی که علامت‌گذاری کرده‌اید و سفید باقی‌مانده‌اند، پاسخ بدهید. اگر در آزمون‌های آزمایشی شرکت کرده‌اید یا در حال زدن تست‌های زمان‌دار هستید، به جای اینکه زودتر پاسخنامه را تحویل بدهید یا کنار بگذارید، از هر زمان اضافی برای بررسی چندباره‌ی پاسخ‌های خود استفاده کنید. هر سوالی را که بسیار سخت بود دوباره بررسی کنید و پاسخ‌های خود را دوباره بخوانید تا خطاها را بررسی کنید.

(7) همگام با مطالعه‌ی دروس، تست‌های تمرینی زمان‌دار بزنید

زدن تست‌های تمرینی زمان‌دار به شما کمک کند تا در یک ضرب‌الاجل مانند کنکور، احساس راحتی بیشتری داشته باشید. پس از مطالعه‌ی مباحث درسی از آزمون‌های تستی زمان‌دار برای تثبیت مطالب و تمرین مدیریت زمان حین آزمون، استفاده کنید.

تجربه ثابت کرده است که تنها با تمرین مداوم و شرکت در آزمون‌های آزمایشی متعدد است که شرایط روحی و عصبی مساعد برای مواجهه با تست‌های زمان‌دار آزمون‌های بزرگی مثل کنکور سراسری شکل می‌گیرد.

دانلود رایگان اپلیکیشن هم‌درس
دانلود رایگان اپلیکیشن هم‌درس

(8) با تمام لوازم مورد نیاز آزمون و به موقع سر جلسه حاضر شوید

آماده بودن برای آزمون به شما کمک می‌کند که کمتر عصبی شوید. وسایل مورد نیاز آزمون را از شب قبل آماده کنید. سپس، قبل از شروع آزمون، سر فرصت و زودتر از موعد به کلاس یا مرکز آزمون خود بروید. اگر در آخرین لحظه عجله دارید تا مداد پیدا کنید، وسایلتان را جمع کنید و یا به سختی و با سرعت به دنبال جای نشستن خود بگردید، از همان ابتدای امتحان احساس عجله و بی‌نظمی خواهید داشت.

وسایل مورد نیاز آزمون را از شب قبل آماده کنید
وسایل مورد نیاز آزمون را از شب قبل آماده کنید

اگر در یک آزمون آنلاین شرکت می‌کنید، زودتر وارد پورتال تست شوید تا مطمئن شوید که مشکل فنی ندارید. همچنین ممکن است بخواهید اتصال وای فای خود و همچنین وب کم و میکروفون خود را در صورت نیاز، آزمایش کنید.

(9) با دقت به دستورالعمل‌ها گوش بدهید

تمام دانش‌آموزان به خصوص هنگام شرکت در آزمون‌های مهم و سرنوشت‌سازی مانند کنکور سراسری یا حتی پیش‌آزمون‌های آزمایشی باید در کسب اطلاعات و دستورالعمل‌های پیش و حین آزمون، دقت نظر داشته باشند.

شما باید پیش از آزمون اطلاع داشته باشید که برای هر درس چه تعداد سوال مطرح می‌شود، زمانی که برای پاسخگویی به هر سوال دارید چه میزان است و نمره‌ی منفی آزمون چطور محاسبه می‌شود. اگر در حال برنامه‌ریزی برای پذیرفته شدن در رشته‎‌ای خاص در دانشگاه هستید، باید از معلمین یا مشاورین تحصیلی خود در مدرسه درباره‌ی ظریب اهمیت هر درس در زیر گروه رشته‌ی مورد نظرتان سوال کنید، یا اطلاعات مربوط به ظرایب را در مقالات آنلاین جست‌وجو کنید.

برای آشنایی با نحوه‌ی مطالعه‌ی دروس، ظرایب و تعداد سوالات هر درس در کنکور، مقالات زیر را بخوانید:

حتی اگر در جلسه‌ی آزمون کمی عصبی هستید، چند نفس عمیق بکشید و با دقت به جزئیات گوش دهید تا دقیقاً بدانید که چه کاری باید انجام دهید. ممکن است دستورالعمل‌ها در بالای آزمون نوشته شده باشد، بنابراین قبل از شروع امتحان حتماً مطالب مقدماتی را بخوانید

(10) هر سوال را به طور کامل بخوانید

قبل از پاسخ دادن به سوال، هر کلمه از آن را با دقت بخوانید. اگر خیلی سریع پیش بروید، ممکن است سوال را اشتباه متوجه شوید و به اشتباه پاسخ دهید، بنابراین این مسئله واقعاً مهم است. گزینه‌ها را نیز با دقت بخوانید تا پاسخ مناسب را انتخاب کنید.

گاهی اوقات، کلمات خاصی در سوال به شما سرنخ‌هایی می‌دهند. به خصوص به عباراتی مانند «مقایسه»، «تقابل»، «است»، «نیست» و … توجه کنید.

(11) هرگز با عجله و سراسیمه به سوالات پاسخ ندهید

عجله فقط منجر به اشتباه می‌شود. شما مطالعه کرده‌اید، تمرین کرده‌اید و زمان خود را بودجه‌بندی کرده‌اید، بنابراین دلیلی برای عجله وجود ندارد. ممکن است کمی مضطرب شده باشید یا بخواهید عجله کنید و امتحان را تمام کنید، اما مدیریت زمان یعنی آهسته و پیوسته حرکت کردن. به جای سرعت، روی افزایش دقت خود تمرکز کنید.

در صورت نیاز، قبل از اینکه پاسخگویی به سوالات را شروع کنید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید و تمرکز کنید. [منبع]

بیشتر بخوانید:

نتیجه‌گیری

کسب موفقیت در آزمون‌های سرنوشت‌سازی مانند کنکور سراسری، همانند هر هدف بزرگ دیگری، نیازمند تلاش، همت مضاعف، تمرین مداوم، در اولویت قرار دادن مطالعه، برنامه‌ریزی دقیق و پایبند بودن به این برنامه‌ است.

کسب مهارت مدریریت زمان در تست‌ زنی تنها هنگامی به دست می‌آید که طی سال‌های منتهی به کنکور، ضمن مطالعه‌ی دقیق کتب درسی، استفاده از تدریس دبیران مجرب، استفاده از درسنامه‌های معتبر و شرکت در آزمون‌های آزمایشی؛ به طور مداوم تست بزنید.

بخشی از مهارت‌های مدیریت زمان در آزمون مربوط به راهکارها و ترفندهایی است که 11 مورد از آن‌ها در این مقاله ذکر شد. بخش دیگری از این مهارت نیز مربوط به شرایط روحی، عصبی، سطح اطلاعات، میزان تمرین و حد تمرکز هر دانش‌آموز است.

سوال‌های متداول

برای افزایش مهارت مدیریت زمان در کنکور باید از منابعی استفاده کرد؟

زدن تست‌های تمرینی زمان‌دار به شما کمک کند تا در یک ضرب‌الاجل مانند کنکور، احساس راحتی بیشتری داشته باشید. پس از مطالعه‌ی مباحث درسی از آزمون‌های تستی زمان‌دار برای تثبیت مطالب و تمرین مدیریت زمان حین آزمون، استفاده کنید.

کسب چه اطلاعاتی به ما کمک می‌کند مهارت خود را برای مدیریت زمان در کنکور افزایش دهیم؟

شما باید پیش از آزمون اطلاع داشته باشید که برای هر درس چه تعداد سوال مطرح می‌شود، زمانی که برای پاسخگویی به هر سوال دارید چه میزان است و نمره‌ی منفی آزمون چطور محاسبه می‌شود. اگر در حال برنامه‌ریزی برای پذیرفته شدن در رشته‎‌ای خاص در دانشگاه هستید، باید از معلمین یا مشاورین تحصیلی خود در مدرسه درباره‌ی ظریب اهمیت هر درس در زیر گروه رشته‌ی مورد نظرتان سوال کنید، یا اطلاعات مربوط به ظرایب را در مقالات آنلاین جست‌وجو کنید.

چرا علامت‌گذاری سوالات در کنکور به مدیریت زمان در این آزمون کمک می‌کند؟

شما با علامت‌گذاری سوالات آزمون، بین سوالاتی که می‌توانید بلافاصله به آن‌ها پاسخ بدهید، آن‌هایی که زمان‌بر هستند و آن دسته از سوالاتی که امکان پاسخ دادن به آن‌ها را اصلاً ندارید، تمایز قائل می‌شوید. از ابتدای پاسخگویی به سوالات، تنها به سوالات ساده، فوری جواب بدهید و سوالات زمان‌بر را علامت‌گذاری کنید تا بعداً به سراغشان بیایید. با علامت گذاری سوالاتی که اصلاً بلد نیستید، هنگام مرور و بازگشت، زمان خودتان را با پرداختن به آن‌ها هدر نمی‌دهید.

میانگین امتیاز 3.9 / 5. جمع امتیاز 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام من امسال کنکور دارم، در مورد بخش 3 که گفتید سوال ها رو علامت گذاری کنیم، در آزمون های آزمایشی وقتی این کار رو انجام میدم و سعی می کنم اول سوالات ساده رو جواب بدم، بیشتر دچار اضطراب می شم که نکنه نتونم به این همه سوال سختی که علامت گذاری کردم برسم. چیکار باید بکنم؟

    1. دوست عزیز باید دقت داشته باشید که اتفاقاً طبقه بندی و نظم دادن به سوالات آزمون، درنهایت موجب آن می‌شود که زمان بیشتری برای پاسخگویی به سوالات سخت‌تر داشته باشید. وقتی بدون در نظر گرفتن وقت‌گیر بودن یا نبودن سوالات یکی یکی آن‌ها را حل کنید، ممکن است زمان را از دست بدهید و از سوالاتی جا بمانید که می‌توانستید پاسخ آن‌ها را به راحتی بدهید. در آزمون کنکور ارزش تمام سوال ها در نهایت یکی است و جواب دادن فوری به سوالاتی که بلد هستید و سپس وقت گذاشتن روی سوالاتی که زمان بر هستند، به نفع شما و موجب آرامش شما خواهد شد.

  2. سلام، من این نکات رو رعایت می کنم، اما مشکلی که دارم اینه که وقتی وارد فضای امتحان می شم انقدر اضطرابم بالا می ره که نمی تونم درست روی زمان تمرکز کنم و احساس می کنم سر هر آزمون آزمایشی حداقل یک ربع زمانم به خاطر اضطراب از دست می ره. چیکار کنم؟

    1. سلام، دوست عزیز برای کاهش اضطراب حین آزمون، کمی زودتر به محل آزمون بروید، اما سعی کنید قبل از امتحان با دانش ‌آموزان دیگر صحبت نکنید. (ممکن است اضطراب آن‌ها اضطراب شما را هم افزایش دهد) به جای آن، در اطراف ساختمان قدم بزنید و در سکوت با خودتان صحبت کنید، مراقبه کنید، نفس بکشید و یا دعا کنید. فعالیت بدنی می‌تواند به شما کمک کند تا مقداری از انرژی منفی را از بدنتان دور کنید. به خودتان یادآوری کنید که شما احتمالاً پاسخ همه ی سوال‌ هایی را که در آزمون هست، نمی ‌دانید و هیچ کس دیگری هم نمی‌ داند. با این حال، شما می‌ توانید تمام تلاش خود را به کار بگیرید. اگر افکار منفی به سمت شما هجوم آوردند، سریعا به مغزتان فرمان ایست بدهید و موفقیت‌‌های گذشته را به خودتون یادآوری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا