راهنمای ثبت نام کنکورکنکور

پاسخ سوالات کلیدی درباره کنکور 1402 | امکان شرکت در چند نوبت و رشته در کنکور وجود دارد؟

کنکور در سال 1402 با تغییرات اساسی همراه است. آزمون سراسری 1402 برای اولین بار در دو نوبت در روزهای 29 و 30 دی‌ماه 1401 و روزهای 14 و 15 تیرماه 1402 برگزار می‌شود. همچنین سوالات آزمون فقط مربوط به دروس اختصاصی است و امتیاز مربوط به دروس عمومی در قالب سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود. با وجود برگزاری دو نوبت کنکور، فقط یک پذیرش برای ورودی مهرماه ۱۴۰۲ در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نيمه‌حضوری، مجازی، پرديس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پيام‌ نور و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی غيرانتفاعي‌ و همچنين رشته‌های تحصيلی دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد و نتيجه‌ی هر نوبت آزمون حداكثر 2 سال اعتبار دارد.

با توجه به این تغییرات عمده در نحوه‌ی برگزاری کنکور، سوالات زیادی در ذهن داوطلبان شکل گرفته است، بنابراین سازمان سنجش آموزش کشور به برخی از سوالات کلیدی در مورد کنکور 1402 پاسخ داده است. برای مشاهده‌ی این سوالات و پاسخ‌های سازمان سنجش با ما همراه باشید.

پاسخ سوالات کلیدی درباره کنکور 1402

آیا امکان شرکت در دو رشته مختلف در کنکور 1402 وجود دارد؟

داوطلبان کنکور 1402 می‌توانند در هر نوبت (دی‌ماه و تیرماه)، در یکی از سه گروه اصلی آزمون سراسری یعنی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی، شرکت کنند. ولی در صورت تغییر گروه آزمایشی در نوبت دوم آزمون، باید گروه مورد نظر خود برای پذیرش در دانشگاه را در مرحله‌ی انتخاب رشته انتخاب کنند و امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی نیست.

داوطلبان کنکور 1402 می‌توانند در نوبت اول آزمون سراسری در دی‌ماه در یک رشته و در نوبت دوم در تیرماه در یک رشته‌‌ی دیگر شرکت کنند، اما امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی نیست.

البته داوطلب کنکور باید توجه داشته باشد که سوابق تحصیلی کامل مربوط به گروه آزمایشی مورد نظر خود را داشته باشد و درصورتی که در یک یا چند درس، سابقه تحصیلی لازم برای گروه آزمایشی درخواستی را نداشته باشد، نمرات آن دروس صفر لحاظ می‌شود.

بیشتر بخوانید: میزان پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در کنکور 1402 | افزایش 20 درصدی پذیرش پزشکی

آیا امکان شرکت در دو نوبت آزمون سراسری سال 1402 وجود دارد؟

هر داوطلب مختار به شرکت در یک نوبت یا در دو نوبت آزمون سراسری سال 1402 (دی‌ماه و تیرماه) است.

در صورتی که گروه آزمایشی داوطلب در هر دو نوبت یکی باشد سازمان سنجش، آزمونی را که داوطلب در آن نمره‌ی بالاتری کسب کرده است، ملاک قرار می‌دهد. اما اگر داوطلب در دو گروه آزمایشی متفاوت آزمون داده باشد، نمر‌ه‌ی کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی که داوطلب در آن قصد انتخاب رشته دارد، ملاک عمل قرار می‌گیرد.

نمره‌ی کل نهایی داوطلبان کنکور 1402، متشکل از نمره‌ی کسب شده در آزمون سراسری همراه با اعمال سوابق تحصیلی است.
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

نمره کل نهایی داوطلب چگونه محاسبه می‌شود؟

برای هر داوطلب یک نمره‌‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی و یک نمره‌ی کل آزمون اختصاصی (کنکور) ساخته می‌شود. اگر داوطلب در هر دو نوبت آزمون اختصاصی شرکت کرده باشد، دو نمره‌ی کل در  آزمون اختصاصی دارد. نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده‌ی دروس – اعم از دروس عمومی و تخصصی – سابقه‌ی تحصیلی است که این نمره‌‌ی کل توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه شده و برای ساخت نمره‌ی کل نهایی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال خواهد شد.

نمره‌ی کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات تراز شده‌ی آزمون اختصاصی (کنکور) است. در واقع ضریب هر یک از دروس آزمون اختصاصی، وزن آن درس است. پس از محاسبه‌ی این دو نمره‌‌ی کل یعنی نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی و نمره‌ی کل آزمون اختصاصی، از ترکیب آن‌ها نمره‌ی کل نهایی داوطلب محاسبه می‌شود.

اگر مایل هستید تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی ضرایب دروس عمومی و اختصاصی در کنکور 1402 کسب کنید، مطالعه‌ی مقالات: «ضرایب کنکور انسانی 1402»، «ضرایب کنکور تجربی 1402»، «ضرایب کنکور ریاضی 1402»، «ضرایب کنکور هنر 1402» و «ضرایب کنکور زبان های خارجی 1402» مفید خواهد بود.

نحوه اعمال ضرایب دروس تخصصی و عمومی چگونه است؟

سهم نمره‌ی كل سابقه‌ی تحصيلی پايه‌ی دوزادهم نظام 3-3-6 در گروه‌های آزمايشی علوم رياضي و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1402 به ميزان 40 درصد با تأثير قطعی است.

ميزان تاثير سوابق تحصيلی ديپلم نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی در گروه‌های آزمايشی علوم رياضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1402، 30 درصد با تأثير قطعی و ميزان تأثير سوابق تحصيلی پيش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی / ترمی – واحدی، 10 درصد (درمجموع 40 درصد) با تأثير قطعی در نمره‌ی كل سابقه‌ی تحصيلی است.

سهم نمره‌ی كل سابقه‌ی تحصيلی پايه‌ی دوزادهم نظام 3-3-6 يا ديپلم و پيش‌دانشگاهی نظام سالي – واحدی/ ترمی – واحدی در گروه‌های آزمايشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال 1402، به ميزان 26 درصد با تأثير قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه‌ی تحصيلی است و مابقی به سهم نمره‌ی كل آزمون اختصاصی (كنكور) اضافه می‌شود.

برای آگاهی از جزئیات تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402، مقاله‌‌ی «تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ چگونه است؟» را بخوانید.

نحوه محاسبه سوابق تحصیلی دانش‌آموزان نظام قدیم و فارغ‌التحصیلان هنرستانی چگونه است؟

همه‌ی داوطلبان باید دارای سوابق تحصیلی کامل دروس عمومی و تخصصی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی باشند. بر این اساس داوطلبانی که فارغ‌التحصیل هنرستان یا نظام قدیم بوده یا داوطلبانی که متقاضی شرکت در گروه آزمایشی غیرمرتبط با نوع دیپلم خود هستند یا داوطلبان فارغ‌التحصیل نظام سالی/ ترمی واحدی که سال اخذ دیپلم آن‌ها قبل از 1384 و یا سال اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی آن‌ها قبل از 1391 بوده است و در همه یا تعدادی از دروس، سابقه تحصیلی ندارند، باید نسبت به  تولید نمرات سوابق تحصیلی از طریق وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

به عبارت دیگر همه‌ی داوطلبانی که سابقه‌ی تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصيلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و كار و دانش در تمام نظام‌های آموزش‌ و پرورش و طلاب) بايد نسبت به ايجاد سابقه‌ی تحصيلی دروس عمومی و تخصصی براساس برنامه‌ی اعلامی وزارت آموزش ‌و پرورش اقدام کنند.

در صورتی که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش‌ و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیش‌بینی می‌کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و تخصصی نکند، نمره‌ی آن درس که سابقه‌ی تحصیلی ندارد، صفر (0) لحاظ می‌شود. براي داوطلبانی كه سابقه‌ی تحصيلی ناقص دارند و يا كلاً سابقه‌ی تحصيلی ندارند، سهم نمره‌ی كل سابقه‌ی تحصيلی قابل جایگزینی با نمره‌‌ی کل آزمون اختصاصی نیست.

برای آگاهی از نحوه‌ی ترمیم معدل برای کنکور 1402، مقاله‌ی «زمان برگزاری آزمون ترمیم معدل» را بخوانید.

در کنکور 1402 دروس عمومی چگونه تاثیر می‌گذارند؟

آزمون سراسری 1402 فقط برای دروس تخصصی هر یک از گروه‌های آزمایشی برگزار می‌شود. اما دروس عمومی در سابقه‌ی تحصیلی داوطلبان وجود داشته و در نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی لحاظ می‌شود، بنابراین همه‌ی داوطلبان (اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصيلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و كارودانش، تمامی نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌ی علميه) بايد دارای دروس عمومی سابقه‌ی تحصيلی باشند و در صورت عدم وجود، بايد براي ايجاد آن از طريق آموزش و پرورش اقدام کنند. بديهی است در صورت عدم وجود نمره، سوابق تحصيلی برای هر يک از دروس عمومی، نمره‌ی آن درس، صفر درنظر گرفته می‌شود.

جدول فرآیند مراحل کنکور 1402

سازمان سنجش آموزش کشور برای تسهیل دسترسی دواطلبان به زمان برگزاری هر یک از مراحل آزمون سراسری سال 1402، جدول زیر را ارائه داده است:

ردیف مراحل زمان انجام توضیحات
1 ثبت نام نوبت اول:  8 تا 1401/8/18  نوبت دوم: 15 تا 1402/1/24 (ثبت‌نام نوبت اول از ساعت 8 صبح لغایت 17 روز یکشنبه 22 آبان 1401 تمدید شد)

امکان ثبت نام با تاخير برای نوبت دوم منحصراً در روز چهارشنبه مورخ 1402/01/30 فراهم شده است.

2 مشاهده، کنترل و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی نوبت اول:  8 تا 1401/8/14  نوبت دوم: 15 تا 1402/1/21 بعد از ثبت‌نام، تا آخر مهلت ثبت‌نام می‌توانید اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید، ویرایش کنید.
3 دریافت کارت ورود به جلسه (نوبت اول) از سه‌شنبه 1401/10/27 تا پنجشنبه 1401/10/29 اطلاعات تکمیلی در درگاه اطلاع‌سانی سازمان سنجش و نشریۀ پیک سنجش (19 دی ماه 1401) اعلام می‌شود.
4 برگزاری آزمون سراسری (نوبت اول) پنجشنبه 1401/10/29 و جمعه 1401/10/30 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیۀ مورخ 19 دی ماه 1401 اعلام می‌شود.
5 اعلام نمرات خام و نمره‌ کل آزمون اختصاصی (نوبت اول) نیمۀ اول اسفندماه 1401
6 برگزاری آزمون سراسری (نوبت دوم) چهارشنبه 1402/4/14 و پنجشنبه 1402/4/15 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیۀ مورخ 5 تیرماه 1402 اعلام می‌شود.
7 اعلام نمرات خام و نمره کل آزمون اختصاصی (نوبت دوم) نیمۀ دوم مرداد ماه 1402
8 ارائه کارنامه نهایی و انتخاب رشته نیمۀ دوم مرداد ماه 1402 داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در مهلت اعلام شده و بر اساس ظرفیت‌های اعلام شده در دفترچۀ راهنمای انتخاب رشته، رشته‌های مورد علاقۀ خود را به صورت اینترنتی انتخاب می‌کنند.
9 اعلام نتیجۀ نهایی و بارگذاری کارنامه نتایج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش نیمۀ دوم شهریور ماه 1402

جمع‎‌بندی

از سال 1402 تغییرات مهمی در کنکور سراسری رخ می‌دهد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تأثیر قطعی سابقه‌ی تحصیلی، حذف زیرگروه‌ها، حذف دروس عمومی از آزمون کنکور؛ برگزاری کنکور در 2 نوبت، تغییر ضرایب آزمون اختصاصی و تغییر ضرایب سوابق تحصیلی برای نظام ۳-۳-۶ و نظامی سالی واحدی/ترمی واحدی، اشاره کرد.

این تغییرات سوالات بسیاری در ذهن داوطلبان کنکور ایجاد کرد، بنابراین سازمان سنجش آموزش کشور با انتشار سوالات پرتکرار داوطلبان کنکور سراسری و ارائه‌ی پاسخ قاطع به این سوالات، به برخی از ابهامات پایان داد. از جمله مهم‌ترین اطلاعاتی که در قالب این سوالات و پاسخ‌هایشان ارائه شده است، این است که داوطلبان کنکور سراسری می‌توانند در هر دو نوبت کنکور (دی‌ماه و تیرماه) شرکت کنند. همچنین می‌توان در یکی از نوبت‌های کنکور در یک گروه آزمایشی و نوبت بعدی در یک رشته‌ی دیگر شرکت کرد، اما باید در نظر داشت که در مرحله‌ی انتخاب رشته، تنها می‌توان برای یکی از این گروه‌های آزمایشی انتخاب رشته کرد.


سوالات متداول

آیا می‌توان در کنکور 1402 در آزمون دو رشته‌ی متفاوت شرکت کرد؟

بله، اما در صورت تغییر گروه آزمایشی در نوبت دوم آزمون، باید درنهایت گروه مورد نظر خود برای پذیرش در دانشگاه را در مرحله‌ی انتخاب رشته، انتخاب کنید و امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی نیست.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای گروه‌های آزمایشی نظری در کنکور 1402 چقدر است؟

سهم نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی پایه‌ی دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1402 به میزان 40 درصد با تأثیر قطعی است.

با توجه به برگزاری کنکور سراسری 1402 در دو نوبت، پذیرش دانشجو چند بار در سال صورت می‌گیرد؟

با وجود برگزاری دو نوبت کنکور، فقط یک پذیرش برای ورودی مهرماه ۱۴۰۲ صورت می‌گیرد و نتيجه‌ی هر نوبت آزمون حداكثر 2 سال اعتبار دارد.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا