روش مطالعه دروس کنکورروش مطالعه و یادگیری دروسمشاوره و برنامه ریزی

10 نکته برای ایجاد فضای مطالعه ایده‌ آل | کجا درس بخوانیم؟

گاهی اوقات مکانی که در آن مطالعه می‌کنید، به‌اندازه‌ی آنچه مطالعه می‌کنید، مهم است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مکانی که در آن مطالعه می‌کنید بر نحوه‌ی به خاطر آوردن اطلاعاتی که می‌خوانید، تأثیر می‌گذارد. در اختیار داشتن یک محیط مطالعه‌ی مناسب می‌تواند کلید موفقیت تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان باشد.

درس خواندن بخش قابل‌توجهی از زندگی یک دانش‌آموز را به خود اختصاص می‌دهد، پس مهم است که فضایی ایجاد کنیم تا بتوانیم در آن با آسودگی مطالعه‌ی موثر داشته باشیم. در هر کجا که زندگی می‌کنید، اگر قصد دارید به شکل جدی درس بخوانید، این نکات را برای ایجاد بهترین فضای مطالعه درنظر بگیرید:

10 نکته برای ایجاد فضای مطالعه ایده‌آل | کجا درس بخوانیم؟
10 نکته برای ایجاد فضای مطالعه ایده‌آل | کجا درس بخوانیم؟

(1) یک مکان را انتخاب کنید و آن را دوست داشته باشید

اگر یک اتاق یا مکانی را به‌عنوان فضای مطالعه‌ی خود در نظر بگیرید، به مرور زمان مغز شما به آن توجه می‌کند. بنابراین با ورود به این فضا، زودتر وارد «حالت مطالعه» می‌شوید و این موضوع به‌ویژه قبل از آزمون‌ها یا هر زمان که وقتتان تنگ شده، بسیار ارزشمند است. رفت و آمدن به کتابخانه‌ها، سالن‌های مطالعه یا اماکن متعدد دیگری که خارج از خانه وجود دارد، می‌تواند از نظر ذهنی نامناسب باشد چراکه در چنین وضعیتی همیشه در حال مواجهه و غلبه بر حواس‌پرتی‌های جدیدی هستید.

مکانی که انتخاب می‌کنید باید نزدیک شما باشد (در حالت ایده‌آل جایی در خانه‌ی شما) تا در دسترس باشد، اما در عین حال باید مکانی باشد که شما آن را دوست دارید. مطالعه می‌تواند استرس‌زا باشد، بنابراین بهتر است در مکانی انجام شود که رنگ‌ها، وسایل و ظاهر آن هم برای شما جذاب باشد.

(2) فضای جلسه‌ی آزمون را بازسازی کنید

اصطلاحی با عنوان «یادگیری وابسته به زمینه» در روان‌شناسی آموزش وجود دارد که بر اساس آن، در جایی که برای اولین بار مطلبی را یاد گرفته‌اید، آن را بهتر به خاطر خواهید آورد. بنابراین، اگر مطلبی را در یک کلاس درس به سبک سخنرانی یاد گرفته‌اید، می‌توانید آن را در همان کلاس یا کلاسی مشابه به بهترین شکل به یاد بیاورید. این بدان معنی است که شما باید فضای مطالعه‌ای خلق کنید که همان فضایی را تداعی کند که قرار است جلسه‌ی امتحان در آن برگزار شود. بدیهی است که شما نمی‌توانید اتاق خود را شبیه یک کلاس کنید و میز و صندلی بچینید، اما می‌توانید با تنظیم دما، بو و صداهای مشابه، محیطی شبیه به آن ایجاد کنید.

(3) راحت باشید – اما نه خیلی راحت

از آنجایی که می‌خواهید از مکانی که در آن درس می‌خوانید لذت ببرید، می‌گوییم راحت باشید – اما نه خیلی راحت. قبل از اینکه کتاب‌هایتان را باز کنید لباس خوابتان را عوض کنید تا به ذهنتان سیگنال دیگری بدهید مبنی بر اینکه این زمان استراحت به پایان رسیده است و اکنون زمان مطالعه است.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

(4) به دنبال نور طبیعی باشید

بدن انسان عاشق نور طبیعی است. کسانی که 9 ساعت در روز زیر نور فلورسنت کار کرده باشند، می‌دانند نور طبیعی چقدر با ارزش است. حتی اندکی نور طبیعی که از آینه راهرو منعکس می‌شود، می‌تواند گرما و سرزندگی واقعی را به اتاق بیاورد و این برای ساخت بهترین فضای مطالعه ضروری است.

(5) به نور نگاه نکنید

اگر نور مستقیماً به چشمان شما بتابد، هم موجب حواس‎‌پرتی می‌شود و هم گاهی اوقات چشمانتان را به درد می‌آورد. چنین نوری برای مطالعه بی‌فایده است. بنابراین زمانی که نور محیط مطالعه‌ی خود را تنظیم می‌کنید، به محل قرار گرفتن چراغ‌ها توجه کنید. برای مطالعه‌ی موثر بهتر است منبع نور پشت سرتان باشد و از روی شانه‌ی شما کتاب درسی را روشن کند.

هنگام مطالعه به نور نگاه نکنید
هنگام مطالعه به نور نگاه نکنید

توصیه می‌شود هنگام استفاده از چراغ‌های مطالعه‌ برای میز کار، پایه‌ی آن‌ها در سطح چانه‌‎ی شما باشد تا منبع نور همیشه خارج از معرض دید شما قرار بگیرد.

برای آشنایی با روش‌های مطالعه‌ی موثر و نوین این مقالات را ببینید:

(6) به جای موسیقی از صداهای محیطی استفاده کنید

برخی از دانش‌آموزان دوست دارند که هنگام مرور مطالب درسی، به موسیقی گوش بسپارند. ذهن آن‌ها واقعاً توانایی تمرکز در هنگام پخش موسیقی را دارد، اما بسیاری از دانش‌آموزان بدون موسیقی بهتر تمرکز می‌کنند. موسیقی می‌تواند روحیه‌بخش باشد، اما اگر بیش از آهنگ بر روی اشعار تمرکز کنید، مانع تمرکز شما بر روی مطالب درسی می‌شود. به علاوه هرگز در جلسه‌ی آزمون، موسیقی پخش نمی‌شود.

به جای موسیقی از صداهای محیطی آرام‌بخش استفاده کنید یا اگر اصرار دارید هنگام مطالعه موسیقی گوش بدهید از نوع کلاسیک یا بی‌کلام آن بهره ببرید.

(7) چند گیاه بخرید

ناسا ثابت کرده است که برخی از گیاهان آپارتمانی کیفیت هوای داخل خانه را بهبود می‌بخشند و قطعاً یک موجود سبز و زنده فضای مطالعه را آرام‌تر می‌کند. در محل مطالعه‌ی خود یک گیاه آپارتمانی که نگهداری از آن سخت نیست، قرار دهید. به یاد داشته باشید که آن را آبیاری کنید، یک گیاه می‌تواند محیط شما را آرام‌تر کند و تنفس را آسان‌تر کند.

(8) گوشی خود را خاموش کنید

هنگام مطالعه، تلفن همراه خود را در جیبتان قرار ندهید و آن را روی میز نگذارید. گوشی را یا خاموش کنید یا حداقل در حالت هواپیما قرار بدهید. وقتی در حال مطالعه هستید، تلفن شما می‌تواند بزرگ‌ترین عامل حواس‌پرتی باشد. حتی فقط دانستن اینکه گوشی روشن است و ممکن است پیامک‌ها یا لایک‌های اینستاگرام را ندیده باشید، بر تمرکز شما تأثیر می‌گذارد. خاموش کردن گوشی می‌تواند از نظر ذهنی رهایی‌بخش باشد، بنابراین، مگر اینکه منتظر تماس مهمی باشید، هر زمان که برای مطالعه نشستید، گوشی را خاموش کنید.

هنگام مطالعه گوشی خود را خاموش کنید
هنگام مطالعه گوشی خود را خاموش کنید

(9) فضا را مثبت نگه دارید

درس خواندن تداعی کننده‌ی مفاهیم منفی زیادی است، اما نباید اینطور باشد. درس خواندن یا مطالعه کردن فقط بیان دیگری برای «یادگیری» است. به یاد داشته باشید که مطالعه، خوب است و به شما کمک خواهد کرد تا آینده‌ی شغلی پیش‌روی شما هیجان‌انگیز و مورد پسندتان باشد.

شما می‌توانید با قرار دادن تصاویر اعضای خانواده یا نقل‌قول‌هایی از کتاب مورد علاقه‌ی خود، این دید مثبت را به فضای مطالعه‌ی خود نیز بیاورید. به طور مرتب فضای مطالعاتی خود را مرتب کنید و آن را زیبا نگه دارید. همچنین باید به یاد داشته باشید که بعد از اتمام هر دوره مطالعه به خودتان پاداش بدهید، زیرا مطالعه هر چقدر هم کار خوبی باشد، باز هم یک فعالیت سخت است و شما مستحق پاداش هستید.

(10) فضای مطالعه را ترک کنید

اگر فضای مطالعه‌ی خوبی ایجاد کرده‌ باشید، از بودن در آنجا لذت خواهید برد. حتی ممکن است این محیط، قسمت مورد علاقه‌ی شما در خانه باشد. وسوسه خواهید شد که همه‌ی کارهایتان را در آنجا انجام دهید، اما در صورت امکان، فضای مطالعه‌ی شما باید فقط برای مطالعه استفاده شود. تبدیل آن به یک منطقه‌ی مطالعه‌ی تعیین شده، ارتباط آن را با یادگیری حفظ می‌کند. وقتی این فضا را ترک می‌کنید، ذهنتان متوجه می‌شود که می‌تواند استراحت کند و تا جلسه‌ی بعدی دوباره شارژ شود. [منبع]

نتیجه‌گیری

در کنار برنامه‌ریزی برای درس خواندن، استفاده از منابع کافی و معتبر و بهره‌گیری از روش‌های مطالعه‌ی به روز و موثر، مهم است که مکان مطالعه‌ی خود را با دقت انتخاب کنید و به ویژگی‌های آن به خوبی فکر کنید.

برای ایجاد شرایط مناسب مطالعه در یک مکان، عوامل زیادی دخیل هستند که 10 مورد از آن‌ها در این مقاله ذکر شد. از مهم‌ترین این عوامل، ایجاد یک فضای آرام و عاری از حواس‌پرتی برای درس خواندن است.

پس فضایی را برای مطالعه‌‎ی خود انتخاب کنید، آن را مرتب نگه دارید، همه‌ی عوامل حواس‎‌پرتی را حذف کنید، یک دفترچه‌ یا تقویم برای برنامه‌ریزی در نزدیکی خود داشته باشید و فهرستی از کارهایی که باید در طول روز به انجام برسانید تهیه کنید.

سوالات متداول

چگونه می‌‎توان در خانه روی مطالعه و درس خواندن تمرکز کرد؟

با برنامه‌ریزی دقیق درسی، ایجاد یک فضای مناسب مطالعاتی، یادداشت‌برداری و خلاصه نویسی، فعالیت بدنی منظم، تغذیه و خواب مناسب، خودداری از انجام چند فعالیت به صورت همزمان و مثبت‌‎اندیشی، می‌توانید تمرکز خود را افزایش دهید. البته به یاد داشته باشید که فاصله گرفتن از گوشی هوشمند، شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون در هنگام مطالعه در افزایش تمرکز بسیار موثر است.

چگونه باید برای درس خواندن به خودمان انگیزه بدهیم؟

با اتمام هر مرحله از برنامه‌ریزی مطالعاتی‌ به خودتان پاداش دهید، با دوستان خود به صورت گروهی مطالعه کنید، اهداف بلند مدت را به خودتان یادآوری کنید، عوامل حواس‌پرتی را از بین ببرید، نسبت به آنچه باید مطالعه کنید در خود علاقه ایجاد کنید، به اندازه‌ی کافی استراحت کنید، یک محیط راحت و آرام برای مطالعه ایجاد کنید و اهداف معقولی برای یک جلسه‌ی مطالعه تعیین کنید.

چگونه از مطالعه و درس خواندن لذت ببریم؟

اگر هنگام مطالعه از آهنگ بی‌کلام آرام‌بخش استفاده کنید، درس خواندن را به یک بازی برای خود تبدیل کنید، از لوازم‌التحریر مناسب استفاده کنید، خود را برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت به چالش بکشید، کمیک، داستان کوتاه یا آهنگ بنویسید، مطالعه می‌تواند به یک فعالیت لذت‌بخش تبدیل شود.

میانگین امتیاز 4.7 / 5. جمع امتیاز 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام من امسال کنکور دارم و واقعا انگیزه درس خوندن ندارم. چطوری میتونم بهتر مطالعه کنم؟ خیلی استرس دارم.

    1. سلام دوست عزیز، راه‌های زیادی برای افزایش انگیزه برای مطالعه وجود دارد، از جمله اینکه: برای درس خواندن به خود پاداش بدهید. با دوستان خود مطالعه کنید. اهداف بلند مدت خودتان را به خود یادآوری کنید. عوامل حواس پرتی را از بین ببرید. نسبت به آنچه باید مطالعه کنید، علاقه ایجاد کنید. به حد کافی استراحت کنید. یک محیط راحت ایجاد کنید. اهداف معقولی برای یک جلسه مطالعه تعیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا